zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Jobhoppers gaan voor geld

Salaris is voor het eerst in jaren de belangrijkste reden in de keuze voor een (nieuwe) werkgever. Hiermee is werksfeer, de onbetwiste nummer één van de afgelopen jaren, niet meer de belangrijkste motivatie in het keuzegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.

Dit blijkt uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat sinds 2003 onder bijna 50.000 personen is uitgevoerd.

Salaris en vast contract

In de hoogtij dagen op de arbeidsmarkt (2000-2001) waren het vooral de motieven parttime werken, flexibele werktijden, acceptabele werkdruk en aansluiting vinden bij persoonlijke idealen, die sterk aan belang wonnen in de keuze voor een werkgever. Een goed salaris was vanzelfsprekend en een vast contract gemeengoed. In de afgelopen jaren zijn deze keuzecriteria sterk veranderd. Na jaren van loonmatiging/loonbevriezing en reorganisaties, zijn salaris en het vaste contract weer erg belangrijk geworden in de keuze voor een baan.

Stijgers en dalers
Zeer opvallend is dat salaris belangrijker is geworden dan werksfeer, dat al jaren de belangrijkste redenen was om voor een werkgever te kiezen. De sterkste stijger is een vast contract. Opvallende dalers zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden en opleidingsmogelijkheden. De primaire arbeidsvoorwaarden bepalen dus weer in sterkere mate de mobiliteit dan de secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden.
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10