Als een ondernemer meer investeert in bedrijfsopleidingen dit kan leiden tot een hogere arbeidsproductiviteit. Voorwaarde is wel dat deze investeringen worden afgestemd op de bedrijfsstrategie. Als er 1 procent meer werknemers op cursus gaan, stijgt de arbeidsproductiviteit met circa 2,3 procent. Dat heeft het EIM becijferd in het onderzoek Bedrijfsopleidingen geen weggegooid geld.
Differentiatiestrategie De formule gaat overigens niet voor alle bedrijven op. Met name voor bedrijven die sterk onderscheidende producten of diensten aanbieden (differentiatie-strategie) halen rendement uit bedrijfsopleidingen. Ondernemingen die vooral zo goedkoop mogelijk willen zijn, kunnen hun personeel beter niet teveel op cursus sturen, adviseert het EIM. En als ze het al doen, dan vooral om ze op korte termijn efficiënter te laten werken of één bepaalde vaardigheid te verbeteren. Bedrijven die een differentiatiestrategie hebben kunnen hun werknemers het beste naar opleidingen sturen die gericht zijn op meerdere onderwerpen of vaardigheden, gericht op de groep en op de lange termijn.