Managers blunderen met training, opvolging en communicatie
Britse managers weten niet goed wie verantwoordelijk is voor training en ontwikkeling van medewerkers. Ze hebben onvoldoende aandacht voor de opvolging van zittende senior managers en qua communicatie vertrouwen ze teveel op de informele 'tam-tam'. Ze hebben veel goede bedoelingen, maar er komt in de praktijk nog maar weinig van terecht.
Dat zijn een aantal opvallende conclusies uit onderzoek van PriceWaterhouseCoopers onder ruim 500 Britse bestuursvoorzitters, financieel directeuren en HR directeuren.
Ontwikkeling Zo wordt in meer dan de helft van de onderzochte bedrijven onderkend dat professionele en persoonlijke ontwikkeling van levensbelang is om de prestaties van medewerkers te verbeteren. Maar in de praktijk weet niemand wie daar precies voor verantwoordelijk is. Volgens de helft van de directeuren zouden lijnmanagers er meer aandacht voor moeten hebben, maar tegelijkertijd vinden ze dat de HR-afdeling er niet teveel mee bezig moet zijn om de managers daarbij te helpen.
Opvolging Bijna tweederde van de toppmangers geeft toe dat er in de eigen organisatie te weinig wordt gedaan om de opvolging van het hoger management zeker te stellen. Maar slechts 22 procent van de ondervraagden probeert daar 'enige' verandering in te brengen en maar liefst 41 procent doet er helemaal niks aan.