Persoonlijk contact met klanten verdwijnt door e-mail
Werknemers e-mailen meer en bellen steeds minder. De afgelopen vijf jaar is bijna 80 procent van de werknemers meer gaan e-mailen. Contact met collega's verloopt voornamelijk via e-mail. Ook contact met klanten verloopt steeds vaker per electronische post.
Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young onder 603 directeuren, managers en profesionals. Uit het onderzoek blijkt verder dat problemen met internet, e-mail of de computer vaak als smoes worden gebruikt als bepaald werk niet af is. Werknemers in de randstad gebruiken ICT-problemen vaker als smoes dan niet-randstedelingen (27 procent versus 13 procent).
Vrouwen positiever De opkomst van de e-mail gaat ten koste van het telefonische contact met klanten of het bezoeken van klanten. In de communicatie met klanten wordt voor 32 procent gebruik gemaakt van e-mail, 31 procent van de telefoon en voor 26 procent gebruikgemaakt van persoonlijk contact. In de afgelopen 5 jaar is e-mail contact met klanten met 80 procent gegroeid, ten koste van persoonlijk contact dat in dezelfde 5 jaar met 20 procent is afgenomen. Vrouwen staan positiever tegenover een toenemende e-mailcultuur dan mannen, 64 procent versus 52 procent.