E-mail, mobiele telefoons en nieuwsbrieven dragen bij aan een te hoge informatiebelasting voor managers en werknemers. Het informatietekort van het begin van de twintigste eeuw heeft zich omgezet in een informatieoverschot. Managers hebben tegenwoordig moeite door de bomen het bos te onderscheiden.
Dit blijkt uit het proefschrift Managers' information overload: the impact of coping strategies on decision-making performance waarmee Ksenia Iastrebova promoveerde aan het Erasmus Research Institute of Management (ERIM). Het onderzoek naar de zogenaamde information overload waar veel managers en werknemers onder lijden, bestudeert deze overload binnen drie verschillende bedrijven en biedt aan de hand daarvan mogelijke oplossingen.
Irritatie Verschillende factoren binnen een organisatiecultuur kunnen tot hoge informatiebelasting leiden. Een groot deel van de mensen zendt bepaalde informatie voor de zekerheid naar hun gehele adressenboek. Hierdoor krijgen werknemers informatie binnen die niet voor hen is bedoeld. Sommige bedrijven sturen alle informatie door naar mensen met een hogere functie. Vaak veroorzaakt dit gevoelens van irritatie; managers verwijderen de e-mail of weigeren deze te beantwoorden.