Conflicten zijn er in allerlei vormen, van langdurig miezerig, tot een korte onweersbui. Ook de gevolgen zijn divers: soms overlast en schade, vaak ook nieuwe groei. Feit is dat u er niet omheen kunt. Daarom kunt u maar beter leren er op een positieve manier mee om te gaan. Het boek Conflictmanagement leert u dat in vier stappen.
Houding en kijk naar conflicten. Hier spelen eigen ervaringen, visie en perspectief op conflicten een rol. Kijkt u op een positieve manier naar conflicten? Hoe analyseert u een conflict?
Gedrag. Hoe gaat u zelf om met conflicten? Wat zijn de sterke en zwakke punten en hoe kunt u uw gedragsrepertoire uitbreiden?
Onderhandelen. Hier komt het spel met de ander naar voren? Hoe gaat u om met onwillige medespelers? Hoe wordt u creatiever in spanningsvolle situaties?
Hoe kunt u zelf als derde partij anderen beďnvloeden en helpen bij het vinden van nieuwe wegen bij conflicten?
In Conflictmanagement worden elementaire en recente wetenschappelijke inzichten op praktische en herkenbare wijze beschreven. De auteurs benadrukken verder het belang van een goede analyse van conflictsituaties en introduceren daarvoor het 7-I model. Aansluitend gaan zij in op de oorsprong en gevolgen van conflicten en op de wijze waarop mensen met conflicten omgaan.