Amerikaanse mediabedrijven Discovery en Scripps fuseren
(ABM FN-Dow Jones) Discovery Communications neemt Scripps Networks Interactive over. Dit meldden de twee Amerikaanse mediabedrijven maandagmiddag.
Discovery, bekend van de Discovery Channel, maar ook zenders als TLC en Animal Planet, betaalt in totaal 14,6 miljard dollar voor Scripps, dat in Amerika onder meer bekend is van kookzender Food Network. Per aandeel kunnen aandeelhouders van Scripps rekenen op 90,00 dollar, waarvan het grootste deel in contanten en een resterend deel in aandelen Discovery.
CEO David Zaslav van Discovery sprak van een "spannend" nieuw hoofdstuk voor zijn bedrijf en prees Scripps om de manier waarop het gerund wordt, terwijl topman Kenneth Lowe van Scripps stelde dat dit een niet te missen kans was voor zijn bedrijf om verder te kunnen groeien.
Een fusie van de twee bedrijven moet leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen van 350 miljoen dollar en zal gaan bijdragen aan de aangepaste winst per aandeel in het eerste jaar na de afronding van de transactie.
Na de fusie heeft Discovery 80 procent van het bedrijf in handen en aandeelhouders van Scripps de overige 20 procent. Gezamenlijk zullen de twee bedrijven bijna 20 procent van de markt voor betaaltelevisie in Amerika in handen krijgen, is de verwachting.
Aandeelhouders van de twee bedrijven moeten akkoord gaan met de overname die verder onderhevig is aan goedkeuring van toezichthouders. Een tijdspad voor de afronding werd maandag niet gegeven.