Unilever was donderdag de eerste grote beursgenoteerde onderneming op het Damrak die met cijfers over het eerste kwartaal kwam.
Op het eerste gezicht leek de 2 procent lagere kwartaalomzet van 12.584 miljoen euro, hetgeen ook minder was dan analisten hadden voorzien, reden tot zorg, zo bleek ook uit de eerste handelsuren in het aandeel. Wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact van 7,1 procent op de verkopen van Unilever.
Maar de onderliggende kwartaalomzet, waaruit eenmalige effecten van acquisities, desinvesteringen en vooral ook van valutaschommelingen waren uitgefilterd, steeg met 4,7 precies en dat was precies waar analisten vooraf op hadden gerekend.
Wat aandeelhouders als muziek in de oren klonk is dat Unilever het kwartaaldividend met 6 procent verhoogde naar 0,3201 euro per aandeel.
Geruststellend was verder dat het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern, van merken als Dove, Knorr en Omo, meldde dat er sprake was van versterking van marktposities in alle vier kernsectoren, te weten persoonlijke verzorgingsmiddelen, huishoudproducten, voedingsmiddelen en refreshments.
CEO Paul Polman herhaalde in een toelichting op het kwartaalrapport de bij de jaarcijfers uitgesproken ambitie om in 2016 in volumes sterker te groeien dan de markt, met daarbij een stabiele verbetering van de operationele marges bij de kernactiviteiten en een sterke kasstroom.
Analisten waren over het algemeen goed te spreken over de onderliggende cijfers, de verhoging van het dividend en de herhaling van de outlook.
Analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers was met name positief over de volumegroei van 2,6 procent en de prijsstijgingen van 2,0 procent, en meer specifiek over de prestaties van de divisies persoonlijke en huishoudelijke verzorging.
Ook analist Richard Withagen van Kepler Cheuvreux roemde de "sterke" volumetrends in deze divisies, en wees verder op de flinke bijdrage van 8,3 procent uit opkomende markten aan de onderliggende omzetgroei.
Berenberg en Deutsche Bank verhoogden na de kwartaalcijfers het koersdoel voor Unilever. Analisten van Société Generale waren ook positief gestemd, maar wezen erop dat sectorgenoot Nestlé donderdag een hogere volumegroei rapporteerde dan Unilever.