Refresco Gerber heeft in de laatste maanden van 2015 de nodige tegenwind ervaren. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus van de producent van frisdranken, water, vruchtensappen en energiedranken, die worden verkocht als huismerk van supermarkten of onder de naam van A-merkfabrikanten.
Voor 2015 mikt Refresco op een volumegroei van 0 tot 5 procent met een iets lagere brutowinstmarge per liter dan een jaar eerder. Bij de cijfers over het derde kwartaal liet de bottelaar weten te voorzien dat de volumegroei aan de onderkant van deze afgegeven bandbreedte uitkomt, iets waar analisten eveneens op rekenen.
Oplopende inkoopkosten drukten de marge afgelopen jaar, zo voorspelde CEO Hans Roelofs in november reeds tegenover ABM Financial News. Maar vooral dat de bottelaar wat harder groeit in water en koolzuurhoudende dranken in vergelijking tot sappen had volgens de topman een negatieve impact op de marge. Hogere inkoopkosten zijn namelijk deels door te rekenen aan klanten, zo lichtte Roelofs toe.