Reactie: Als boekhouder moet je ook de werkwijze veranderen en aanpassen. Digitalisering en boekhouding is anno 2020 vanzelfsprekend. Het heeft voordelen, door de digitalisering is realtime informatie sneller beschikbaar.
Neem het inboeken van facturen, die tijd is voorbij.
Robotic accounting is hot. Facturen automatisch inboeken, bonnetjes scannen met je telefoon en het webshopsysteem koppelen aan je boekhouding. Wij als boekhouders werken sneller en efficiënter en de klant betaalt minder en profiteert wel van de kennis van een vakman.
Ons vak verandert. Je kunt als persoonlijk boekhouder nu juist van meerwaarde zijn. Het gaat allang niet meer alleen maar over cijfertjes, de boekhouder van nu is veel meer dan vroeger juist een adviseur.
Een verrijking van het vak, omdat je nu ook het spannende verhaal achter de cijfers kunt vertellen en de horizon kan laten zien die bereikbaar is. Dat maakt het vak leuker.
Ondernemers willen vaak snel antwoord hebben op de vraag: waar staat mijn bedrijf?
Waar moet ik rekening mee houden aan te betalen belasting?
Moet ik nog gaan investeren, zo ja, uit mijn liquide middelen of met een lease?
Krijg ik dan investeringsaftrek?
Antwoord op die vragen is dankzij de digitale administratie snel te geven. Als de zzp’er naar de bank moet voor een lening of hypotheek heeft hij bij ons direct alle info op een rij.
Reactie: Ondanks dat het overduidelijk is dat oefenen voor een assessment helpt zijn er veel mensen die dat niet doen, of het niet eens weten dat het kan (en nuttig is). Er wordt wel gesproken van 25% die aan een test begint zonder voorbereiding. Zij lopen de kans volstrekt onnodig niet hun maximale potentie te laten zien. Dat is niet alleen zonde voor hen maar ook voor de assessor en de opdrachtgever. Oefenen voor een assessment helpt en is daarmee de grootste DO die er is.
Reactie: De hogere belastingen die komen er wel. En tal van andere maatregelen van overheid en gemeenten om geld te incasseren.
In Haarlem hebben ze nu -'door corona'- fietsvrije zones ingesteld waardoor ze de nietsvermoedende fietser nadat die eerst een waarschuwing heeft gehad de volgende keer mogen bekeuren.
Als werknemers harder hebben gewerkt en een bonus willen dan dient het bedrijf wel voldoende liquide te zijn om dat uit te keren.
Die kans is niet heel groot, omdat nu al dagelijks bedrijven omvallen, en de grote klap pas na de zomer wordt verwacht.
Reactie: Goed artikel!
Blunder 2 en 3 komen mij stiekem toch wel bekend voor moet ik toegeven. Iets om zeker mee aan de slag te gaan.
Verder zou ik hier zelf nog aan toevoegen dat het ook een 'blunder' kan zijn om een te lange betalingstermijn te hanteren. Het is niet ongebruikelijk om deze (zeker voor zzp'ers) op 14 dagen te zetten en niet op 30. Een betalingstermijn van 30 dagen kan na ondertekening van de factuur soms betekenen dat je 60 dagen moet wachten op je geld. Dat is voor niemand wenselijk.
Reactie: @Denise.
Dat zal je nog verbazen.
Ee IP adres is met een beetje codeer en programmeerwerk zo achterhaald en/of vervalst. Daarom gebruik ik bij alles two-step verification. Het internet is helaas niet altijd een betrouwbare omgeving...
Reactie: Mijn tiran heeft door middel van onbenullig ontworpen prestatie metingen (die niets meten) contact met het ''personeel'' en het werk volledig gelimineerd. Men werkt helemaal niet meer en word hiervoor beloond. De ''knechten'' hebben goed geleerd nooit iets te vragen en overal ja op te zeggen. De paar mensen (3-4%) die nog wel werken waaronder ik zelf zijn lastig want ze vragen steeds om dingen die ze nodig hebben. Hij wil me graag ontslaan maar dat kan niet zo maar. Ik denk dat ik hem dit geweldige artikel maar eens toe ga sturen. Kan je lachen.
Reactie: Tijdens/door de coronacrisis veel gehad aan online trai9ninge. Je mocht niet naar je werk, zat thuis en dan is het fijn als er online aanbod is om de geest te prikkelen. Veel aanbieders boden ook nog gratis dure trainingen aan. Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Online leren is dan ook geen tijdelijk fenomeen, maar een toevoeging aan de manieren waarop je opleidingen kunt verzorgen.
Barry heeft gelijk. Zeker omdat het niveau vaak hoog is en omdat je onderbewust via films/beelden veel meer opneemt en onthoudt.
Zeker de jeugd van nu is veel visueler ingesteld dan mijn generatie van 50.
Reactie: Innovatie in het klantcontact is een extraatje. Een prettige bijkomstigheid, de slagroom op de taart. Maar ikzelf en zo te lezen ook andere ondernemers kijken eerst naar kwaliteit en de klantervaring van anderen.
Daarom zijn de reviews die je van tevreden klanten kunt krijgen ook zo belangrijk.
Het boekhoudvak ontwikkelt zich meer en meer en ook de communicatie- en uitwisselmogelijkheden.
Dat is een extra bijkomstigheid waar we bv. tijdens de drie maanden 'slimme'lockdown van konden profiteren.
Reactie: De regels kunnen, nee die moeten, simpeler gemaakt worden voor de werkgever en werknemer. Fietsen - dus bewegen-, elektrisch of niet, bevordert de gezondheid en zorgt voor minder fysieke klachten.
De werknemer komt fitter op werk en komt fitter thuis. De 7 procent bijtelling maakt het niet makkelijker.
Voor de zzp'er is een fiets van de zaak ook interessant.
Vele zzp’ers hebben een zittend beroep en hebben een tekort aan beweging.
Er zit er een groot fiscaal voordeel aan het kopen van een fiets van de zaak.
Als u voor € 1000 euro exclusief btw een fiets koopt en u betaalt dus €1.210. Dan kunt u als zzp’er de € 210 aan btw verrekenen met de te betalen omzetbelasting.
De resterende € 1.000 euro staat als activa op de balans en is in vijf jaar aftrekbaar als kosten.
Ga uit van een gemiddeld voordeel van zo’n 40 procent aan Inkomstenbelasting -IB- over € 1.000.
De fiets waarvoor u in de winkel nog €1.210 heeft betaald, kost u dan netto slechts € 600.