Wat ik in het artikel mis, is speciale aandacht voor vrouwen. Wanneer je vrouwen aan boord wilt houden is het noodzakelijk daar actie op te ondernemen. De belangrijkste reden voor vrouwen om te vertrekken is volgens een onderzoek van Opportunity in Bedrijf het feit dat ze zich niet gewaardeerd voelen en het gevoel hebben dat er niet naar ze geluisterd wordt. Wanneer je vrouwen dat wèl biedt, wanneer je een genderneutrale bedrijfscultuur hebt, is de kans dat ze na een zwangerschap substantieel minder gaan werken klein. Ook kun je als werkgever jonge moeders bijstaan in het maken van een eerlijke taakverdeling thuis. Je kunt je als werkgever op het standpunt stellen dat dat privé is en dat ze dat zelf moet regelen, maar als ze door een verkeerde work-lifebalance met een burn-out thuis komt te zitten heb je toch een probleem als werkgever. Een uitgekiend op maat gemaakt Female Capital programma kan hierbij een uitstekend instrument zijn. In een Female Capital programma is meestal ook een loopbaan-ontwikkelingstraject opgenomen, zoals een Female Leadership-programma. Daarmee kun je vrouwen ook binden door ze te boeien en uit te dagen. Kortom, een verstandige werkgever kiest voor een goed Female Capital programma! Vrouwen zijn nu eenmaal anders dan mannen, en net zo waardevol. Het is jammer als je goede vrouwen laat vertrekken! Vreneli Stadelmaier, SheConsult.
Reactie: Leuk dat men weer net doet alsof de electrische auto in opkomst is... HIJ IS ER NAMELIJK AL!!! In 2003 introduceerde General Motors een hele serie electrische auto's. Maar, omdat de olie industrie en Amerikaanse regering bang waren voor inkomsten verlies doordat die electrische auto niet op benzine rijdt, zijn alle auto's binnen no-time weer van de weg gehaald en gesloopt! Zie deze site
http://www.whokilledtheelectriccar.com/
Ik raad jullie van harte aan om de docu who killed the electric car te gaan kijken, voordat je alle mooie woorden over 'de opkomst van de electrische auto' geloofd!
Reactie: Op zich staat hier niets nieuws in. Voor mij althans, maar ik merk in de dagelijkse praktijk dat er nog steeds heel veel tegen gezondigd wordt. Ik mis echter een heel belangrijke: Praat MET je medewerkers en niet TEGEN. En luister dan vooral ook naar ze.
Reactie: Kortom, implementeer strategisch HR beleid.
Implementeer medezeggenschap op alle niveaus. OR op organisatieniveau, werkoverleg op afdelingsniveau, functioneringsgesprekken op individueel niveau.
Implementeer empowerment.
Streef een high performing organistie na.
Maar de hoeksteen blijft een adekwaat HR beleid.
(zet dus de personeelsboer met de sociale accademie achtergrond onder supervisie van een HR professional)
Reactie: @Gerrit,
Ik heb ''hoe wordt ik een rat'' met belangstelling gelezen en eerlijk gezegd heb ik er ook wel een beetje van geleerd.
Ik weet eigenlijk niet wat het met dit artikel te maken heeft, al is het wel zo dat een echt goede rat van deze wetenschap goed gebruik kan maken. Hoe? Het geheim van de smit dat ik niet eventjes ga openbaren.
Overigens kan ik de lezers van ''hoe wordt ik een rat'' aanbevelen ook eens ''hoe vang ik een rat'' te lezen. Ken je de wapens van de tegenstanders, dan is het eenvoudigers hem te verslaan per slot.
Onder Joop den Uyl werd al geroepen dat als de brandstof fl 1,50 zou zijn (guldens dus) het gebruik van de auto sterk terug zou lopen. Nu is de brandstof 2,20375 keer zo duur en het aantal kilometers blijft stijgen.
De economische theorien die de overheid gebruikt om haar leugens het land in te smijten zijn al lang achterhaald, het steeds duurder maken van de brandstof helpt geen zier, dat weet de overheid, maar omdat de aanhangers van Links nog steeds in de leugens van hun roergangers geloven, kan deze leugen blijven voortduren.
Mensen maken een keuze uit de mogelijkheden die er zijn, en kosten zijn daar wel degelijk een deel van. Het is dus de keuze tussen lekker te vertrekken op het moment dat jij wilt, met je eigen muziekje, eventueel een sigaretje of een snoepje en vertrekken wanneer het openbaar vervoer het goed vindt, lang staan te wachten op een tochtig station, omringd door pubertjes met MP3 spelertjes op het verder lege brein die je schofferen en uitdagen, waarna je op een benauwd plekje, zwaar gehinderd door een zweterige vette vent die zijn krant net voor je ogen uitslaat iedere 10 minuten twee minuten stilstaat, gedurende welke tijd je 6 koffers tegen je hoofd en schenen aan krijgt geslagen.
Neem daarbij dat ondanks de files de reistijd van huis naar bestemming met het openbaar vervoer al snel 2 keer zo lang is.
Wat kies je dan?
Juist, en om binnen je inkomen te blijven laat je dan maar andere dingen staan.
Het openbaar vervoer kan nooit een alternatief worden van prive vervoer en de overheid zou er goed aan doen om meer te investeren in prive vervoer. Technisch is er al heel veel mogelijk, door middel van sensoren en GPS kan binnen een jaar of 10 geheel automatisch van A naar B worden gereden, daar kan beter in geïnvesteerd worden.
Reactie: Heeft de onvrede van de medewerker te maken met het beoordelingssysteem zelf of met de toepassing van het systeem? Mensen vergelijken hun prestaties en inzet met elkaar. Dat is hun referentiekader en dat is de lat waarlangs zij zich (af)meten.
Wellicht had u beiden een ander verwachtingspatroon en referentiekader. Dan zou u het daar over moeten hebben en niet over het systeem zelf.
Een beoordeling blijft subjectief wat voor U goed is kan voor uw collega manager zeer goed zijn. Dus dit zou iets zijn om met elkaar te delen in een managementteam.
Organisaties richten zich veel op planning en control. Gebeurt dit ook bij de beoordelingen?Een afdeling P&O zou er op toe moeten zien of er in de toepassing van het systeem voldoende consistentie van handelen zit door de verschillende managers.
Overigens vind ik het aankruisen van een score te mager. Een score dient onderbouwd te zijn. Uw medewerker heeft er recht op om te weten hoe u tot deze score bent gekomen. Een beoordeling is eenzijdig en het is van belang dat u uw medewerker de zelfsturing en eigen verantwoordelijkheid terug geeft. Dit kan door aan te geven wat hij/zij zou moeten doen of verder ontwikkelen en tot een hogere score te komen.
Communiceer open, eerlijk en direct en onderbouw uw beoordeling met praktische voorbeelden. Luister echt en betrek de inbreng van uw medewerker in uw overwegingen. Ga bij u zelf te rade of u naar eer en geweten handelt. Als u dan tot dezelfde conclusie komt zal het systeem u niet meer in de weg zitten.
In grote lijnen ben ik het met je eens, met uitzondering van de laatste alinea.
Een interim manager huur je ofwel in omdat je tijdelijk capaciteit nodig hebt of omdat je tijdelijk een competentie nodig hebt die je niet in huis hebt.
Bedrijven die interimmers inhuren zijn dus zeker niet naar binnen gericht, want dan blijven ze aansukkelen met de eigen competenties en dat leidt vaak tot mislukking.
Interim managers, tenminste de interimmers in mijn bestanden, zijn in staat om snel en adequaat de juiste beslissingen te nemen, vooral omdat ze al heel veel hebben meegemaakt.
Een tapijt waar je op staat kun je niet oprollen, daarom is hulp van buitenaf vaak zo waardevol. Als bedrijven nu ook nog eens inzien dat je het dak moet repareren als de zon schijnt en niet steeds maar blijven denken dat ''het wel weer goed komt'', dus tijdig een interimmer inhuren, dan wordt het rendement alleen maar hoger.
Ik moet wel toegeven dat er bureaus zijn die pasafgestudeerde jongens en meisjes, met nauwelijks een groene maandag ervaring, verhuren als interim manager, ik twijfel wel aan de toegevoegde waarde van de inzet van deze onervaren mensen.
Tot slot denk ik dat arrogantie geen slechte eigenschap is voor een verkoper, zolang je het belang van de klant maar voorop blijft stellen.
Reactie: @Ron,
Nu staan er ook niet zoveel files in zeeuws vlaanderen (en ook niet in het hoge noorden en verre oosten van het land), dus het zou een oneerlijke oplossing zijn om iedereen te laten rekeningrijden terwijl er geen alternatief voorhanden is.
Rekeningrijden is alleen maar nuttig op de wegen waar het file probleem is. Dan is het dus ook veel slimmer om op die paar plekken tolpoortjes te plaatsen. Goedkoper en effectiever.
Als de rest van Nederland in de file dreigt te komen, dan moet er wel een keuze kunnen zijn. Denk dan aan gratis parkeerplaatsen bij (bus-)stations.
Reactie: vanuit elk standpunt bekeken zit overal een kern van waarheid in. besef waar het werkelijk om gaat en doe dat wat goed voelt! pluk de dag geniet van wat je wel hebt. Het is makkelijker te kijken naar mensen die meer hebben. Er zijn er ook veel die minder hebben. geluk zit in jezelf en niet in de zaken die je wel of niet hebt. Immers je bent langer dood dan dat je leeft dus de tijd is kort om te genieten.
Reactie: Soms krijg je wel eens een epistel onder ogen waar je echt dun van uit de broek moet. Dan geloof je echt niet wat je leest! Dan ben je toch geneigd jezelf af te vragen leeft dat soort mensen nog? Waar hebben die al die tijd gezeten, in een hol, of zijn die van de buitenwereld afgesloten geweest door wat voor een omstandigheden dan ook. Die waarschijnlijk in hun simpelheid niet door hadden dat Nederland de laatste 12 jaren zachtjes naar de afgrond glijd. Dit alles veroorzaakt door leugenachtige kabinetten die niet te beroerd waren en zijn om Nederland te verraden en te verkopen. Die de allochtoon boven de autochtoon stelt en dien ten gevolge ook zo handelt. Die criminelen alle ruimte geven en de hardwerkende mens daarvoor straft. Die miljarden aan ontwikkelingshulp uitgeeft, waarvan het meeste opgestreken word door de heersende macht in die landen. Terwijl de Nederlandse bejaarden creperen en van alle zorg ontdaan blijven. Onder het mom er is geen geld. En als er dan mensen opstaan zoals mevrouw Verdonk of de heer Wilders die in ieder geval de stem van het volk nog willen horen, komen de onnozele uit hun legers en proberen dan de intellectueel uit te hangen. Middels kwalificaties die zij waarschijnlijk opgepikt hebben uit een verloren stuk krant wat in hun schuilplaats is aankomen waaien. Van uit hun kortzichtigheid zien dit soort mensen vaak niet dat als je het over bepaalde groeperingen hebt, dit niet uit racisme voorkomt of op racisme gestoeld is maar om aan te geven dat men het niet eens is hoe wij als Nederlands volk behandeld worden door deze mensen. Vaak hebben dit soort schepsels de nijging intolerant tegen hun eigen volk te worden omdat zij het gevoel van Nederlandschap missen, daar zij hun identiteit kwijtgeraakt zijn in de malaise van alle nationaliteiten die de mening toegedaan zijn dat zij meer rechten hebben dan de Nederlanders zelf!!!!!. Met de mij toegedichte 3 hersencellen kan ik tot geen andere conclusie komen dan dat je met je hoofd in je achterwerk moet rondlopen als je in je arrogantie stelt dat drie kwart van Nederland dom is. Maar desondanks blijf ik nu zeer zeker voor mevrouw Verdonk.