Reactie: Wij hebben een sportcentrum en maken het mee dat werknemers erg ongezond leven en het vertikken hun eetpatroon, leefwijze en bewegingspatroon aan te passen. Het is een fabel te geloven dat als je werknemers de kans geeft om (gratis) te gaan sporten, dat ze dat dan eerder doen. Praten over een gezonde levensstijl is al vaak een inbreuk op hun privacy. Wij maken zelfs mee dat leden die hun contributie altijd zelf betaalden en vaak kwamen trainen, na het vergoeden van het trainen door de werkgever bijna niet meer kwamen. Bizar.
Reactie: Ik vraag me vooral af wat de achterliggende reden van het gedrag van de medewerkster is. Is ze zo, is het haar persoonlijkheid? Of speelt er iets anders?
Reactie: Reclame... Paralax biedt oa tijdregistratiesystemen aan.
En sinds wanneer is een steekproef van 179 respondenten voldoende om ook maar enige generaliserende conclusies te trekken?!
Reactie: Goed artikel, bedrijfsprocessen zullen ook steeds sneller veranderen en dus moeten worden aangepast. Als men dan moet wachten op een IT partij ben je veel tijd en geld kwijt. Ik zie bedrijven vooralsnog niet erg hard aan de slag gaan met het zelf bouwen van applicaties. Iedere bedrijfsproces een aparte applicatie lijkt me ook niet handig vanuit de gebruikerskant. Wel zijn er nu al applicaties in de markt waarin je zelf zonder moeilijke codes bedrijfsprocessen kunt automatiseren, denk bijvoorbeeld aan Leanforms. Met een webservices is eenvoudig te communiceren met andere applicaties waarbij tevens nog een stukje veiligheid en controle kan worden ingebouwd alvorens de data naar het ERP te schieten. Door de inzet van een add-on (AppForms) kan deze applicatie zelfs op mobile device worden gebruikt. Communicatie wordt sterk versneld en verbeterd. Last but not least, door inzet van eigen ontwikkelde applicaties of een tool als Leanforms kan ook op licentiekosten van andere applicaties worden bespaard. Ook niet onbelangrijk.
Reactie: Moeilijk vraagstuk dit. Aan de ene kant, als poweruser, snap ik de belastingdienst maar de ouderen laat je dan wel aan de kant staan. En dat kan niet. Hier moet iets op gevonden worden.
Reactie: @ Ron Rietjes: Klopt maar...toch deze bedenking. Als leidinggevende ben je zoals het oudste kind in een gezin. Die heeft van zijn ouders ook dikwijls moeten horen dat hij de verstandigste diende te zijn. Concreet betekent dit dat je als leidinggevende het voortouw moet nemen.
Medewerkers zullen zich pas echt voor jou interesseren en je echt willen leren kennen als er voldoende vertrouwen is in een veilige omgeving. Ook een taak van de leidinggevende om een dergelijke omgeving te creëren vanuit leiderschap door zich niet alleen te richten op de medewerkers als individu maar ook door rekening te houden met de groepsdynamiek.
Wij pleiten alleszins voor meer leiderschap. Wie teveel vanuit zijn managementdenken of zijn expertise leiding geeft is ook medeverantwoordelijk voor het creëren van negatieve stress en burn-out. Denk dan niet dat medewerkers je echt willen leren kennen, je respecteren en bereid zijn tot samenwerking.
Als medewerker werkt u met managers. U richt zich tot managers, u stuurt managers aan, geeft adviezen aan managers, onderhandelt met managers, en beoordeelt managers. U luistert naar managers, leest over managers, praat tegen managers en schrijft naar managers over managers. U probeert managers te motiveren en te beïnvloeden. Tenslotte houdt u ook van managers, toch? U was immers nooit medewerker geworden als dat niet zo was. Als medewerker kunt u best veel over managers weten. Toch zijn managers niet gelijk en hun gedrag is niet altijd gemiddeld. De managers waar u nauw mee samenwerkt zult u beter leren kennen dan managers die u incidenteel ontmoet. Hoeveel managerskennis hebt u?
Reactie: Een medewerker die vermijdend gedrag vertoont kan meerdere oorzaken hebben. In elk geval is het gedrag niet in overeenstemming met de taken, bevoegheden en verantwoordelijkheden. De vraag is te complex om goed te beantwoorden. Tip: autoritair en dictatoriaal gedrag luistert alleen naar autoritair en dictatoriaal gedrag.
Reactie: Belangrijk om mee te nemen in je inschatting van deze collega: waarom neemt ze een bovenpositie aan? Waarom gaat ze overcompenseren? Vanuit welke basisaanname gaat iemand zich verheffen?
....
Zorg dat je ziet wat er echt te zien is en ga niet mee in de dans van je collega. Een mix van begrenzen én empathie lijkt me het meest effectief.
Reactie: Is dit proefschrift online beschikbaar cq. te koop?
Juist in mijn branche speelt momenteel dit onderwerp (circulaire economie) enorm en worden nieuwe businessmodellen onderzocht.
Lijkt me interessant om dit proefschrift te lezen.
Reactie: Daar is goed over nagedacht ja. Ben benieuwd hoe dat dan zit met draadloos betalen via je pas of mobiel. Zal dat makkelijker te omzeilen zijn ?
Reactie: ''De slaapaandoeningen die het hoogst scoren op de lijst van verkeersonveiligheid zijn slaaptekort, slaapapneu en narcolepsie.''
Naast de verkeersveiligheid blijkt ook dat een goede matras en een goede nachtrust er voor zorgt er minder gezonheidsklachten ontstaan.