Reactie: Een onderzoek onder maar liefst 38 HRM managers! Als ik kijk bij de zorginstellingen waar ik ervaring mee heb (en dat zijn er minder dan 38, dat wel) dan staat er één ding niet centraal en dat is de klant.
Ik heb het idee dat er een sociaal wenselijk antwoord is gegeven, want mijn indruk is (en dan gaat het over aanzienlijk meer dan 38 instellingen) dat HRM niet bezig is met de klant, het personeel of het management, maar vooral met de eigen (antieke) regeltjes en rituelen.
Reactie: Het werkelijke probleem is dat overheid alleen maar gebruik maakt van adviseurs die gelieerd zijn aan de overheid en daarmee onderdeel van het probleem zijn.
Daarnaast maakt ze gebruik van de grote bureaus, terwijl veel kleinere bureaus veel betere kwaliteit kunnen leveren, maar de tijd niet hebben voor de ingewikkelde aanbestedingsprocedures van de overheid.
Kortom, een advies aan de overheid, kijk eens verder dan bestaande leveranciers!
Reactie: Anno 2016 is bovenstaand artikel nog steeds relevant. Eigenlijk is er dus niet zoveel veranderd en toch is er een hoop onrust gecreëerd door o.a. de politiek. Zzp'ers zijn erg belangrijk voor de markt, tijd dat er rust komt zodat groei gerealiseerd kan worden.
Ik kan je reactie niet plaatsen en vraag me echt af of je het hele stuk wel hebt gelezen. Tussen wat jij meldt en wat Mark schrijft in de paragraaf 'Nieuwe rol' zit - voor zover ik het kan zien - niet zo heel veel licht. Toch?
Het feit dat Mark misschien op wat tenen gaat staan, neemt niet weg, dat hier echt iets aan de hand is.
Zelf ben ik vanaf 1975 gefascineerd door dit thema. En na een kleine 20 jaar in het BAO ben ik vanaf 1997 zakelijk bijna dagelijks vanuit een heel ander perspectief hiermee bezig.
Het in januari van dit jaar verschenen onderzoeksrapport 'Fully engaged' laat klip en klaar zien, hoe ongelooflijk veel echt betrokken medewerkers zouden kunnen bijdragen aan een veel beter bedrijfsresultaat.
Zolang het bedrijfsleven echter vasthoudt aan hierarchische structuren, zal het van deze bijzondere mogelijkheden niet of nauwelijks kunnen profiteren.
Ik nodig je van harte uit tot het lezen van interessante blogs hierover op https://www.benjijalwakker.nl
Reactie: Ik lees dat de iPhone 7 abonnementen inmiddels al een piek hebben bereikt. Toch wel zorgwekkend hoe het terugloopt voor Apple de afgelopen tijd.
De iPhone 8 zal toch echt een vernieuwing moeten worden, anders gaat het em niet worden.
Reactie: Niks nieuws naar mijn mening. Je ziet en hoort het steeds vaker van mensen, er is geen ontwikkeling meer en zo zitten mensen vast in een vaste baan zonder uitdaging na een aantal jaren
Reactie: In de basis kan ik me wel vinden in het artikel. Echter, opnieuw wordt het verschil tussen managers (die sturen) en leidinggevers (die leiden) niet meegenomen.
Leidinggevers doen veel meer dan coachen, ze leiden, motiveren, helpen, werken mee.
Het probleem is dat leidinggevers worden geselecteerd op basis van dienstjaren, niet op basis van competenties.
Een echte leidinggever kan medewerkers echt wel evalueren, hij ziet ze iedere dag, spreekt ze elke dag, hoort iedere dag hoe de collega's over hem praten.
Helaas zien we dan dat de schrijver van het artikel niet uit het verlopen paradigma kan komen. Een probleem los je alleen op door in een ander paradigma te denken als waarin het is ontstaan.
Reactie: De stamrecht BV is aanzienlijk minder interessante geworden. En aangezien het artikel niet aangepast of verwijderd lijkt te worden: de belangrijkste verandering is dat de ''stamrechtvrijstelling'' is komen te vervallen. Het is hierdoor fiscaal minder aantrekkelijk geworden dan voorheen.
Reactie: Ha! Grappig om te zien hoe dat veranderd is. In een dag en minder dan 300 euro kan je nu al een BV oprichten. Vraag me af hoe dat inmiddels in Spanje gaat.