Reactie: Ik werk sind jaren met lijstjes. Als schoolverlater in '95 op papier en met de komst van de 'Palm' ('97) digitaal i.c.m. Outlook en zijn takenlijst, en heden ten dage is de palm vervangen door een smart phone.
(Uiteraard voor alle dagelijkse taakjes (kortlopend) gebruik ik de handgeschreven takenlijst)
Bij mij werkt het goed. Je vergeet nooit iets echter door de hoeveelheid taken zie je soms door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer en pak je een taak 'te laat' op. (In de papieren Takenlijst lost dit 'te veel taken' probleem zichzelf volgens mij vaak op doordat je uiteindelijk toch de minder belangrijke taken uit het zicht verliest. Immers het staat nog ergens in je 'oude' schrift. Zo ervaar ik het althans vaak in mijn omgeving.)
Alles direct plannen zou een eerste gedachte zijn (dat heb ik ook gedaan) maar dan blijf je herplannen (Want bij mij is het zo dat je toch vaak minder af krijgt dan dat je gehoopt had.)
Dus, mijn workaround. De taken categoriseren en groeperen in outlook. Naar prioriteit en evt naar taak soort. Zo gebruik ik als projectleider taken per project waarbinnen ik de komende actie punten reeds opsom (vetgedrukt) en tevens vastleg wat ik gedaan heb door een afgeronde taak te laten staan maar de vet markering weg te halen.
De plandatum wordt die van de actie/taak binnen het Project die als eerste moet. Zo plan je maar één keer (per project ipv al die afzonderlijke taken) en hou je alles netjes bij elkaar. Immers; 10 projecten plannen is handiger dan de 100 afzonderlijke taken die je ervoor moet uitvoeren.
Allerlei overige zaken/taken buiten de projecten om stop ik in andere categorieën. Soms met datum maar vaak ook zonder. Die laatste zijn de taken nice to have en ga je pas plannen als je er echt tijd voor hebt.
Zo heb ik dus de goede ideeën van jaren terug nog steeds op lijstjes staan die ooit opgepakt kunnen worden als jezelf of je organisatie er klaar voor is.
'Mijn' grote voordeel bij deze werkwijze. Waar ik vroeger op zondag avond al weer begon met nadenken over de taken die ik moest doen heb ik nu mijn hoofd leeg en begin ik pas weer als ik mijn takenlijst weer voor me zie (maandag morgen 😉)
Let op met synchronisatie naar je telefoon. Klinkt handig maar heeft ook z'n nadelen.
Als je dat doet heb je altijd overal al je werk bij je. (Dat handgeschreven schrift is dan immers zo gek nog niet want die komt pas weer uit je tas op maandag morgen, toch?)
Bijkomend nadeel icm de IPhone. De synchronisatie is zwaar waardeloos. Bv Tekst opmaak verdwijnt, te lange teksten worden afgekapt en dat soort zaken. (Die oude BB was een paar jaar terug zo gek nog niet, dus die synchronisatie gebruik ik voor mijn taken niet op mijn huidige iphone)
De oplossing mogelijk One-Note maar die staat nog op mijn takenlijst om mezelf eens in te verdiepen.
Ik ben ook benieuwt hoe anderen werken met takenlijsten want welke (projectleiders) cursus je ook volgt dit soort zaken worden er vaak niet in behandeld.
Reactie: Leuk artikel. Bedankt.
Is bij deze gelijk een bevestiging van een nieuwe werkmethode die ik heb opgezet met behulp van een Bullet Journal.
Digitaal is leuk maar werken met smartphone of tablet is zo een gehannes met die kleine toetsenbordjes.
Schrijven werkt therapeutisch, fungeert als agenda, to-do's en als logboek.
Werkt voor mij.
Marc
Reactie: Leuk artikel. Bedankt.
Is bij deze gelijk een bevestiging van een nieuwe werkmethode die ik heb opgezet met behulp van een Bullet Journal.
Digitaal is leuk maar werken met smartphone of tablet is zo een gehannes met die kleine toetsenbordjes.
Schrijven werkt therapeutisch, fungeert als agenda, to-do's en als logboek.
Werkt voor mij.
Marc
Reactie: Een gemiddeld salaris van 4.5 miljoen euro is als we het vergelijken met salarissen van voetballers nog niet eens zoveel, als je bedenkt dat deze mensen verantwoordelijk zijn voor bedrijven met vaak tientallen miljarden aan jaaromzet.
Reactie: Opvallend dat de provincie met het hoogste werkloosheidspercentage van Nederland de meeste aanvullende verzekeringen heeft.
Dat oververzekerd willen zijn van Nederlanders is natuurlijk omdat we gewend zijn alle zorg gratis te krijgen, het grootste deel van de mensen althans en dat willen we niet kwijt.
De meeste mensen kunnen het zich veroorloven dus nemen ze extra verzekeringen.
Ik ook en het voelt toch prettig.
Reactie: Hadden ze in dit onderzoek niet meteen buitenlandse bedrijven mee kunnen nemen?
Het is leuk en aardig dat zakelijke professionals dit vinden, maar niet erg relevant.
Ik hoop dat Regus daar ook onderzoek naar zal doen.
Reactie: KISS is elke ondernemer wel bekend lijkt me.
Overigens wel grappig dat onze SEO'er altijd zegt teksten en informatie zo duidelijk en simpel mogelijk te houden.
Natuurlijk mogen we dat verwachten.
Meer macht geeft meer verantwoordelijkheid en die macht grijpen de banken maar wat graag, dus mogen ze ook wel een beetje fatsoenlijk gedrag laten zien.
Gelukkig dat er instanties zijn die dit soort dingen onderzoeken om in dit geval banken een beetje er op te laten letten.
Reactie: Interessant onderzoek, maar niet compleet als ze niet kijken naar andere factoren, zoals politieke.
Ik zie toch ook een sterk verband tussen de mate waarin een land sociaal is en de hoogte van de salarissen.
Dit wisten we natuurlijk wel, maar het heeft gewoon sterke invloed, wat meegenomen moet worden.
Reactie: Ik snap dat het artikel gaat om oud en nieuw, maar wat mij betreft had de auteur het toch aan moeten durven om het jaarlijkse vuurwerkspektakel in Genève toe te voegen.
Mensen die dit lezen zullen daar misschien zelfs meer aan hebben dan Oud en Nieuw vieren in Taiwan, hoe leuk dat ongetwijfeld ook zal zijn.