Reactie: Dit is toch niet echt? Wat kan ik verwachten bij een cursus 'slijmen'? Zijn hier dan bepaalde technieken voor? Heeft iemand meer informatie of ervaring met de betreffende cursus? Hoor het graag!
Reactie: Dat het midden-management verdwijnt heeft weinig te maken met modellen zoals die in de internetgiganten worden toegepast. Het is een trend die al jaren bezig is. Maximaal drie hierarchische lagen is een credo dat al decennia lang opgeld doet.
En omdat eindelijk wordt ingezien dat medewerkers mensen zijn met verstand, verantwoordelijkheidsgevoel, creativiteit, is empowerment, de verantwoordelijkheid daar leggen waar hij thuis hoort, is zelfsturing een heel normaal verschijnsel.
Het invoeren van zelfsturing is echter een project dat een goede implementatie strategie vraagt, Klakkeloos Google kopiëren is een garantie voor mislukking. Een kopie is altijd minder dan het origineel. Daarom adviseren wij (agamedes bv) steeds om een maatwerk oplossing te kiezen. Daarbij kan het K3 model als kapstok gelden. Natuurlijk kunnen er instrumenten van andere organisatie worden overgenomen. Wij zien het als de Amerikaanse trouwjurk:
Something Old
Something New
Something Borrowed
Something Blue.
Reactie: Ellen
Kijk eens naar de automotive, OEM's zijn massaal de productie terug aan het halen naar Duitsland omdat in Oost Europa de personeelkosten niet meer laag zijn. Lonen nivelleren snel. En gezien in ons landje gemiddeld 30% van de personeelkosten verspillingen zijn, kan er veel voordeliger worden geproduceerd dan nu het geval is. Door goed personeelbeleid kan er al aanmerkelijk worden bespaard.
En ja, automatisering helpt om de kosten te drukken en je moet daar gebruik van maken en we houden het niet tegen.
De uitval van software ligt inderdaad rond de 20%. Dat wil niet zeggen dat iedere robot een dag per week eruit ligt, maar omdat het vaak geintegreerde systemen zijn kan een storing op een plaats doorwerken. Treffend voorbeeld is pro-rail waar één softwarefout doorwerkt op het hele net.
Een robot is niet alleen duur in de aanschaf, maar hij vreet ook stroom, de software moet worden bijgewerkt, dus de operationele kosten moet je ook meenemen, en dan zijn ze al snel duurder dan mensen. Zeker voor het kleinbedrijf leveren ze geen winst op.
De zelfrijdende vrachtwagen? Trek er gerust 30 jaar voor uit. Het wil ook zeggen dat het hele wegennet daarop moet worden aangepast. Dus niet alleen de snelwegen, ieder straatje dus.
Bij de meeste vervoerders is de chauffeur ook verantwoordelijk voor het laden. Een verkeerd geladen vrachtwagen is een groot gevaar op de weg.
Robots kunnen nut hebben ja, maar de bangmakerij is zwaar overdreven. Organisaties kunnen beter investeren in personeel, personeelbeleid, want ik voorzie eerder een tekort aan medewerker dan een overschot.
Reactie: @ Ad de Beer, Deels ben ik het met je eens, de bangmakerij over robotisering.
Het is een vooruitgang waar niemand bang voor moet zijn. Het is een vooruitgang wat nodig is voor Nederland, om überhaupt nog (oa) productiebedrijven rendabel te houden in Nederland. Zou de robotisering gestopt worden, stopt de vooruitgang en vertrekken uiteindelijk allerlei bedrijven uit Nederland naar lage(re) lonen landen. Dan staan gelijk ook alle niet door robots vervangbare mensen op straat.
Waar ik het niet geheel mee eens ben zijn de beperkingen van robotisering die jij ziet.
Ik ben in ieder geval heel benieuwd waar die 21% vandaan komt. Is dat alle software, of specifiek software voor robotica?
Je hebt gelijk dat robots nog duur zijn, maar daar komt (nu al) verandering in. En een robot van een ton heb je al snel terugverdient als dat je een FTE scheelt. Dus ook in het MKB zal de robotisering toenemen. Al denk ik wel dat de vrijgespeelde FTE daar eerder andere taken zal krijgen dan op straat komt te staan.
En die vrachtwagenchauffeur... Zodra er zelfrijdende vrachtwagens komen (en ook die bestaan al) (joepie, geen rijtijdenwet...) kan een magazijnmedewerker het lossen en laden wel overnemen (wat nu ook al veel gebeurd).
Dus zal de robotisering wellicht sneller gaan als jij/wij/men denkt? Wellicht. Maar heb er geen angst voor, het is vooruitgang voor Nederland.
Reactie: E-cursussen/opleidingen worden inderdaad steeds meer gewaardeerd dan de traditionele/klassikale lessen. Dit scheelt je ook reiskosten en het belangrijkste van allemaal; tijd.
Reactie: Gemiddeld verspillen arbeidsorganisaties 30% van de personeelkosten. De personeelverlieskosten zijn een gevolg van de rituelen waar P&O aan verslaafd is. Functiebeschrijvingen, functiewaardering, gesprekscyclus, recruitment.
Door medewerkers te kennen, taken aan te passen aan medewerkers, medewerkers de verantwoordelijkheid te geven die ze aankunnen, autonomie te bevorderen worden medewerkers productiever.
Dus, als uitgegaan wordt van de kracht van mensen, competenties, talenten, passie, persoonlijkheid en de taken daarop worden aangepast, dan gaan de medewerkers excelleren en daarmee ook de organisatie.
Dat daarmee ook nog eens bespaard wordt op personeelkosten is aardig meegenomen.
Reactie: Ik erger me echt aan al die bangmakerij over robotisering. Iedere keer als er nieuwe techniek komt zien we dit soort berichten en steeds stijgt het aantal banen.
Natuurlijk zullen computers werk gaan overnemen, dat doen ze ook al. Maar software is zo goed als de programmeur die het schrijft en de meeste programmeurs zijn niet zo goed als ze zelf vinden.
Daarnaast kan software, kan een robot, alleen maar routinematig werk doen. Werk dat niet voorspelbaar is, is niet besteedt aan een robot.
Neem daarbij dat software momenteel nog 21% van de tijd verzuimt, door storingen, fouten is de code en zo voorts.
Als laatste argument, een robot is erg duur, eigenlijk onbetaalbaar voor het MKB. En aangezien ik voorzie dat bedrijven kleiner en flexibeler worden, zal met name in deze sector het aantal banen toe gaan nemen.
En die vrachtwagen chauffeur? Die wordt nu al door veel systemen ondersteund. Wellicht dat de wagen onderweg veel zelf kan, maar laden, lossen, inparkeren. Dat zie ik een robot nog niet doen.
Reactie: Beste Janny, hartelijk dank voor je belangstelling. De resultaten van m'n onderzoek worden gepubliceerd in een boek dat waarschijnlijk in de 2e helft van 2018 verschijnt. Via de onderstaande site kun jij je inschrijven op de inspiratie-mail en op de hoogte blijven.
Reactie: Beste Phil,
en ook beste Rens voor wie nog een linkje volgt,
helemaal eens met je oproep om te blijven leren. Vaak is het geen onwil maar de waan van de dag die dat in de weg lijkt te staan.
De mythes waar jij het over hebt zijn wijdverspreid. Dat maakt het ook zo moeilijk ze te bestrijden. Toch is het de moeite waard om dat te blijven proberen. Voor mij is het ook een kwestie van respect voor mijn trainees dat ik mijn uiterste best doe te 'fact checken' zodat ik hun geen onzin verkoop.
Die mythe van de communicatiepercentages waar je naar verwijst, de zogenaamde Mehrabian Myth, heb ik ooit eens helemaal uitgezocht. Lees daarover mijn blog.