Reactie: Het belangrijkste is echte aandacht voor je mensen en met hen bespreken hoe werken we nu op de meeste fijne en optimale manier samen. Hoe kun je tegemoetkomen aan hun wensen qua autonomie, participatie? Hoe toon je goede interesse in hen dat ze zich goed blijven voelen? Hoe krijg je ideeën voor innovatie samen boven water? Hoe houd je hen betrokken?
Vaak is de goede dialoog een mooie start. En interesse in de mens achter de professional.
Wat bedoel je precies met flexibele organisaties?
Flexibel in de werkuren? In mijn taxibedrijf liggen de shifts vast. Maar dan bedoel je misschien dat mijn chauffeurs hun uren mogen wisselen zolang er maar altijd iemand de klanten bedient. Nu mag dit (voorlopig) nog niet...
Reactie: @michel. Inderdaad soms denken wij teveel vanuit het zakelijke en in functie van de prijs. Terwijl we ons misschien meer moeten focussen wat de klant mag verwachten als eindresultaat. Desnoods met wat foto's erbij...
Reactie: Aan Marij Bär Helemaal mee eens. Had een baas die vanuit zijn eigen onzekerheid echt een volleerd pester manipulator is. Heb zelf op mijn tandvlees andere baan gevonden en ontslag genomen. Zie nu dus ook duidelijk dat er bij deze meneer wat draadjes los zijn. Wil van me af, maar kan het ook niet hebben dat ik nu zelf weg ga. Puur macht willen hebben over iemand. Wilde alles maar dan ook alle mails in de cc. Nog nooit zoiets meegemaakt en nu dus weg na 8 maanden. Net als erg veel van mijn voorgangers en inmiddels ook vele andere collega's die met hem te maken krijgen direct. En inderdaad dit soort mensen maken je gek, want je kan geen kant op vanuit de machtspositie die ze hebben als hoogste baas. Is net alsof ik uit de gevangenis ben bevrijd. Het was of bevrijding of echt de ziektewet want lichmelijk ging ik al helemaal kapot.Freedom! Choose your battle! Is het de hoogst baas in de organistatie dan kan je maar 1 ding vertrekken! zo snel mogelijk voordat je niet meer in staat bent een andere baan te vinden. bij mij was het na 8 maanden echt op mijn tandvlees. en zelfs na ontslag nog gepest. Te ziek voor woorden.
Reactie: Als bedrijfsleider probeer ik toch nog steeds op alle niveaus actief mee te werken. Uiteraard de administratieve en sales kant. Maar ook nog een halve dag in de week meegaan met 1 van mijn ploegen. Zo verlies ik de voeling niet met de praktijk. Ik ben zelf gestart samen met mijn partner destijds. Toen deden wij ook alles: van klanten zoeken, offertes en facturen maken, sales doen, en het huis of de woningen zelf gaan leegmaken. Je komt veel huizen tegen die heel vlot gaan, maar appartementen en kelders en zolders zijn al een grotere uitdaging. Je houdt het niet voor mogelijk wat wij allemaal hebben gezien en meegemaakt door de jaren heen. Door nog steeds actief mee te werken en mijn ervaring te delen met mijn medewerkers groeit iedereen in het bedrijf nog steeds mee. En ik voel een grote loyaliteit en respect op die manier. Voel je als baas niet te goed en wees flexibel en toon waardering voor je personeel. Zo maak je kans dat ze hun inzet en talent maximaal aanwenden.
Reactie: Uiteraard moeten werknemers veiligheid serieus nemen en, bijvoorbeeld, niet slordig met wachtwoorden omgaan, maar het is uiteindelijk toch aan de webmaster en het technische team achter hem/haar om de beveiliging op orde te hebben en houden. De 'gewone werknemer' moet het eigenlijk onmogelijk gemaakt worden om per ongeluk of express een cyberrisico te vormen...
Reactie: Heel nuttige informatie! Soms vergeet je inderdaad te veel de focus op de klant te leggen.
Ik probeer mijn offertes zodanig op te stellen dat mijn klant een volledig beeld krijgt van alle schilderwerken en vooral ook het voorbereidend werk, afplakken enzo, en vooral zo weinig mogelijk extra uren.
Maar ik zal proberen om meer de behoeften van de klant te benadrukken in mijn offertes, zodat ze al beginnen dromen van het resultaat.
Wat met die offerteplatforms? Daar haal je toch ook niks uit?