zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
poll

Heeft u wel eens een werknemer op staande voet ontslagen? (Artikel)

 
Nee, dat is gelukkig nog nooit nodig geweest 102 31.2%  
Nee, helaas niet want ik weet wel iemand van wie ik snel af zou willen 46 14.1%  
Ja, dat is wel eens voorgekomen 159 48.6%  
Ja, maar dat is door de rechter teruggedraaid 7 2.1%  
Anders 13 4%  
Totaal: 327 100%  
 
 Doorsturen   6 Reacties   Reageer   Nieuwsbrief   Eerdere polls
 
reacties
 
Wim  |   | 
4-06-2007
 | 
13:53 uur
Dat is inderdaad een paar keer voorgekomen. Wel is de beslissing samen met mij genomen op senior management nivo en heeft onder getekende als direct leidinggevende dit uitgevoerd.
Moet eerlijk bekennen dat zakelijk ik er geen moeite mee had maar vanuit een sociaal oogpunt wel. Meestal heb ik ze dan in vervolgstappen wel ondersteund om weer in het zadel te komen met adviezen aan de persoon in kwestie maar ook aan de nieuwe potentiële werkgever.
Groet,
Wim
Marieke  |   | 
4-06-2007
 | 
15:18 uur
Helaas is dat wel eens voorgekomen. Het is niet leuk om te moeten doen, zeker niet als je ziet hoe iemand er emotioneel op reageert. Soms kan men echter niet anders....

Fiona  |   | 
5-06-2007
 | 
09:32 uur
Ja, dat is wel eens voorgekomen, naar aanleiding van diefstal. ik heb er op zo'n moment geen moeite mee, de persoon in kwestie heeft het zelf veroorzaakt!
Gert  |   | 
5-06-2007
 | 
20:36 uur
Ja, de afgelopen 3 jaren, 4 keer.
2 keer was er sprake van bedrog, waarbn 1 x diefstal van geld. de ander keer was vanuit P*O-magers-optiek interessant: het ontrafelen dat een werknemer tijdens opgegeven ziekte bij onze organisatie, juist elders werkte.
Zij had twee werkgevers. De Ktr vond 1 dg. "dubbel": en ziek hier en werken daar al voldoende hard om het ontslag op staande voet hard te maken. Belangrijk hierin blijkt een gedegen administratie, dossiervorming en (internsief pogen) contact met de werknemer te onderhouden.

eventueel ben ik beschikbaar als free-lancer, voor oa. ondersteunen en adviseren bij (kansen) op arbeidsgeschillen.
Montana  |   | 
10-06-2007
 | 
05:57 uur
Ja.
En ik zet er geen 'helaas' bij.
Een ontslag op staande voet heeft meestal een oorzaak. En die ligt niet altijd bij de werkgever, doorgaans bij de werknemer.
Ik hou mij aan afspraken en verwacht dat anderen dit ook doen.
Indien die enkeling de continuiteit van een afdeling in gevaar brengt, is er meer dan een job die op de helling staat.
Voor mij moet het gevaar ingedijkt en ge elimineerd worden.
Due: deruit.
Iedereen is verantwoordelijk voor de beslissing die hij neemt, en ook voor de gevolgen.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid, anderen moeten het dan maar ook doen.
Klinkt hard, kan zijn. Maar de laatste jaren heb ik geen enkel personeelsverloop gekend.
Henk van Gils  |   | 
10-06-2007
 | 
13:00 uur
Voor 1 van mijn klanten heb ik een ontslag op staande voet begeleid. Zakelijk gezien was er een sluitend dossier, waarbij de medewerker erkende dat hij echt fout zat en begreep dat de ondernemer niet anders kon dan direct ontslag op staande voet te geven.
Voor de man in kwestie, ondanks zijn fout handelen was het toch een persoonlijk drama. Via een begeleidingstraject is hij weer goed terecht gekomen en heeft zijn les geleerd.

Henk van Gils
Topdirection b.v.
Personeel en organisatieadvies.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10