een goed manager is niet altijd iemand met een hoge universitaire opleiding, vaak is al op de basisschool te zien of iemand goed leiding kan geven.
als kinderen en jongeren populair zijn bij hun klasgenoten en altijd het voortouw trekken als er iets geregeld moet worden dan is de kans aanzienlijk groot dat die jongen/meisje een goede manager kan worden.
hans coppus
|
|
12
-
03
-
2007
|
17
:
32
uur
eerlyke leiders worden geboren de leiders van tegenwoordig leeren op de schoolbanken hoe kan ik geloofwaardig liegen.
heer R. Weijmans
|
|
12
-
03
-
2007
|
22
:
28
uur
Ik denk inderdaad dat er iets in je moet zitten om een natuurlijke leider te zijn. Maar wat is nu een echte leider? Is dat een persoon die willens en wetens alleen maar zijn zin doet, omdat hij/zij zo nodig de leider is, of iemand die zijn mensen de ruimte geeft om verantwoordelijkheden te dragen, mensen te motiveren en mensen en dus ook organisatie te laten groeien. Dat zou je in de schoolbanken best een beetje bijgebracht kunnen worden, maar als het niet in je zit...... Trek de vergelijking maar met zingen. De één is echt een talent en de ander kan aardig zingen, maar geweldig zal dat nooit worden. Erg irritant zijn die tv-programma's met die geweldenaren die schreeuwen dat ze wel eens even de leiding zullen gaan nemen. Wat zijn dat vaak een sukkels, omdat ze het fatsoen en respect voor anderen niet kunnen opbrengen. Volgens mij is dat ook een natuurlijk talent van een leider, het hebben van respect voor de ander.
C.H.(Ron)Weijmans AA MBA
AdviSum Managementconsultant te Tiel
Arie Stuijt
|
|
13
-
03
-
2007
|
09
:
00
uur
Nurture of nature: leiding geven? Nee hoor: situatie.
Leiding geven is situatiebepaald. Sommige kinderen staan er al jong voor.Leiding nemen kan een overlevingsstrategie zijn. In een EHBO situatie is het leidinggeven door een ehbo er belangrijk, in voetbal heeft een team baat bij een "spelbepaler". "Leiders" bestaan in werkelijkheid niet. We mensen die zich zo portretteren of door anderen zo gezien worden. Een leider is iemand die op het juiste moment wat doet dat helpt. Misschien daarna weer gewoon terugvalt op waarmee zij of hij bezig was. Andere vormen an "leiders zijn of worden vroeg of laat allemaal probleemgevallen voor hun omgeving. Zij verliezen perspectief, het inzicht dat hun optreden situationeel toen een succes was. En we weten: in het verleden behaalde resultaten vormen geen garantie voor de toekomst. Uiteraard zijn managers zelden leiders. Zij zijn dienstverleners aan hun deskundigen die de prestaties behalen. Noodzakelijke overhead. Leiders kunnen in een normale organisaties maar beter niet rondlopen! Dat geeft maar onrust en verwarring. Soms kan je ze tijdelijk benutten, zoals Generaal Patton.
F. de Meij
|
|
14
-
03
-
2007
|
14
:
55
uur
Leiders worden geboren, managers worden gemaakt of maken zichzelf!
Dickiedick
|
|
16
-
03
-
2007
|
12
:
05
uur
Leiders en managers zijn twee verschillende groepen. Leiders worden gemaakt en managers zijn armetierige kopieeen van leiders. Goede leiders kom je bijna niet meer tegen.
Leiders doen een kunstje (saneren, graaien, delegeren en het bewaken van eigen positie). Managers voeren het veelal wanstaltige beleid uit. Leiders zijn exclusief bezig met hogere bedrijfspolitiek (eigen belang) managers volgen hun leiders en zitten ongeveer voor 80% in vergadering. Leiders/managers hebben geen idee wat er speelt op de werkvloer, maar moeten wel aansturen op kwaliteit, motivatie, produktie etc.. het is een trieste ontwikkeling waarvan veel mensen de dupe worden c.q. zijn geworden (lees ziek worden!).
van Zessen
|
|
14
-
03
-
2007
|
16
:
42
uur
Als het over 'geboren' leiders gaat gaat het ook zeker om leiders die gemaakt worden. Als een kind van jongsafaan verwend wordt, bij elke kik zijn zin krijgt of jongere broertjes en zusjes heeft waarover hij vanwege zijn leeftijd een natuurlijk overwicht heeft wordt hij een leider gemaakt door zijn omgeving. Hetzelfde geldt voor kinderen die door een vader of moeder die leider is gestimuleerd worden leiding te geven. Bij de opvoeding wordt een kind vaak gevormd door de ouder naar diens evenbeeld, omdat een kind ten eerste zijn ouders (bewust of onbewust) na wil doen en omdat ouders bewust of onbewust hun kind wil vormen naar hun goeddunken. Daarom is het vrij logisch om te verwachten dat een ouder met een leidersfunctie kinderen krijgen die zich leidergedrag eigen maken. Aan de andere kant zijn er ook genoeg voorbeelden van volgers die zo zijn geworden omdat de ouders juist te autoritair zijn. Dat het daadwerkelijk een genenkwestie is moet daarom eerst eens goed worden bewezen voordat ik het aan wil nemen.
Daarnaast wil ik nog benadrukken dat jong geleerd oud gedaan is. Bij mensen die op jonge leeftijd al (vanwege allerlei oorzaken) beginnen met leiding nemen wordt het leidersschap ingebakken in hun persoonlijkheid waardoor ze dit gedrag later met minder moeite zullen vertonen dan mensen die (vanwege allerlei oorzaken) nooit gewend zijn geweest deze positie te bekleden. Op latere leeftijd leert men trager dus zal het op latere leeftijd ook moeilijker zijn om leider te worden.
N. Dragt
|
|
13
-
03
-
2007
|
12
:
01
uur
Uit de discussie bij het artikel en de reacties hier, ben ik tot de conclusie gekomen, dat leiderschap op zich niet bestaat. Het is geen uniek op zichzelfstaand talent, zoals zingen of hardlopen.
Ik denk eerder dat leiderschap een combinatie van talenten is. Kun je goed opschieten met mensen, heb je respect voor ze, zoals dhr. Weijmans zegt? Kun je mensen goed beoordelen en hun helpen om het beste uit zichzelf te halen? Ben je instaat om situaties met meerdere mensen goed in te schatten en de juiste handelingswijze te kiezen? Dat betekent dat je moet kunnen observeren, leren van je fouten, openstaan voor de ideeën van anderen, analyseren en combineren. Verder moet je durven fouten maken en durven uitproberen wat je bedacht hebt, wat effectief gedrag zou kunnen zijn. Dat zijn allemaal losse talenten die je moet ontwikkelen, maar ook kunt ontwikkelen. Het enige talent dat je als leider dan misschien nog zou moeten hebben is het vermogen om de verschillende talenten te kunnen samenvoegen. Conclusie leiderschap bestaat niet, behalve bij de gratie van voorbeeld en oefening.