zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
poll

Mannen staan de ambities van vrouwen in de weg (Artikel)

 
Eens, op de werkvloer hangt een mannencultuur, waarin vrouwen zich minder thuisvoelen 105 30.1%  
Oneens, mannen én vrouwen moeten zich aanpassen aan de heersende bedrijfscultuur om hogerop te komen 212 60.7%  
Anders 32 9.2%  
Totaal: 349 100%  
 
 Doorsturen   17 Reacties   Reageer   Nieuwsbrief   Eerdere polls
 
reacties
 
heer E Wouda  |   | 
27-11-2006
 | 
08:28 uur
Er is geen ..baasje vrouwtje cultuur..
A. Stuijt  |   | 
27-11-2006
 | 
09:40 uur
Eigenlijk voel 't meest om " anders" te kiezen als oorzaak. Mannen verdragen kritiek op hun gedrag namelijk als regel zo slecht dat een mening als zou het aan hun gedrag liggen als regel een blinde weerstand (weerzin) oproept die elke verdere rationele benadering blokkeert!
heer Hubert Soenen  |   | 
27-11-2006
 | 
13:07 uur
Ik vind dat vrouwen evenveel rechten hebben als mannen. Een goede vriendin van mij heeft mij tot dit inzicht gebracht. Zij heeft er zich ook moeten doorbijten en daar breng ik respect voor op !
heer f ijskes  |   | 
27-11-2006
 | 
14:01 uur
Als vrouwen zicht ergens niet thuis voelen, waarom zouden ze dan hogerop willen?
Als vrouwen hogerop willen, waarom doen ze dat dan niet?

In mijn ogen is het wel heel gemakkelijk om de schuld extern neer te leggen. Kijk eerst eens naar wat je er zelf aan doet om hogerop te komen.

Ik heb nu een carriere stap gemaakt. Dit was mogelijk omdat ik 2 jaar lang heb gewerkt aan het verbeteren van mijn vaardigheden, waardoor ik nu operationeel manager kan zijn. 2 jaar geleden was dat absoluut onverstandig geweest.

Kortom, kijk naar wat er bij jezelf mist waardoor je niet komt waar je wilt zijn, en zorg ervoor dat je dit gemis wegwerkt. Dan boeit het niet in wat voor omstandigheden je zit.

p.s. Dit geld dus ook voor mannen
mevrouw Y G  |   | 
28-11-2006
 | 
09:50 uur
In mijn ogen is het voor een man onmogelijk om te beoordelen hoe het voor vrouwen is om hoger op te komen in een mannencultuur. Alleen door het verbeteren van vaardigheden kom je er als vrouw niet. Er is veel meer weerstand te overwinnen; ben je resultaat gericht (als een man) dan ben je een b*tch en wil je in overleg tot iets komen dan ben je te soft.
heer f ijskes  |   | 
28-11-2006
 | 
10:32 uur
Wat voor weerstand praten we dan over? En zou het mogelijk zijn om een vaardigheid te ontwikkelen waarmee je met die weerstand om kan gaan, en de weerstand om te draaien en misschien zelfs als hefboom te gebruiken?
Als ik over vaardigheden schrijf, dan bedoel ik omgaan met moeilijke situaties, persoonlijke uitdagingen aangaan en daarin groeien die vervolgens effect hebben op alle aspecten in het leven. En je hebt helemaal gelijk over beoordelingen. Ik wil zelfs stellen dat je nooit iemands situatie kan beoordelen van een afstandje, omdat er gewoonweg veel te veel informatie ontbreekt.
A. Stuijt  |   | 
28-11-2006
 | 
12:29 uur
Wie beoordeelt wie? Wie selecteert wie voor wat? Tot op heden 95 % mannen die zowel beoordelen als selecteren. En dan nog zoals mannen dat doen. De JBF methode en de OB methode.
Huup  |   | 
28-11-2006
 | 
14:40 uur
Beetje suffe stelling! Dat man-vrouw gedoe hangt me de keel uit: beoordeel op prestatie en gedrag passend binnen een functie.

Vervolgens is het een misplaatste koppeling tussen stelling en de uitleg achter de komma.
mevrouw S Hubert  |   | 
29-11-2006
 | 
07:46 uur
Ik vind dat beide partijen zich dienen aan te passen. En als de mannencultuur in een bedrijf voorkomt dat een vrouw zich kan ontwikkelen in niveau dan zou ik kiezen voor een ander bedrijf waar wel gelijkheid heerst.

Er zijn vele wegen naar Rome, dus zelf zou ik voor een andere weg kiezen en niet te lang stilstaan bij een organisatie waar mijn ambities worden tegengehouden.

Huup ik deel je mening!
A. Stuijt  |   | 
29-11-2006
 | 
12:22 uur
Huup bewijst mijn stelling: prima bijdrage. Mijn stelling is (zie hierboven): Mannen verdragen kritiek op hun gedrag namelijk als regel zo slecht dat een mening als zou het aan hun gedrag liggen als regel een blinde weerstand (weerzin) oproept die elke verdere rationele benadering blokkeert!Mevrouw S. Hubert doet wat vrouwen dan doen: voorwaarts vluchten en 't probleem gewoon ontkennen. Dat schiet dus evenmin op. Kopje koffie?
heer M.P.D. Odijk  |   | 
30-11-2006
 | 
08:19 uur
Ambitie is een keuze. Het is een keuze die je zelf maakt. Als je verwacht dat alles in deze wereld op een presenteerblaadje aan komt vliegen mis je in mijn ogen de ambitie en de capaciteiten om écht een verschil te maken.

Vrouwen die het zich "gemakkelijk" maken en in de slachtofferrol kruipen en hun mislukkingen aan mannen toeschuiven missen in mijn optiek de kracht die nodig is om de rol van manager te vervullen. (evenals alle mensen die externe factoren zoeken om hun eigen falen te verklaren).

Natuurlijk zijn er mensen die één of meer keer een stap maken die ze op een presenteerblaadje aan wordt geleverd, maar dit is eerder uitzondering dan regel; de meeste mensen moeten er gewoon voor knokken. (met knokken bedoel ik geen ellebogenwerk, maar gewoon - zichtbaar en echt - hard werken; fakers vallen vroeg of laat door de mand).

Ik vraag me tot slot af wat mensen onder een "mannencultuur" verstaan. Is dat een cultuur waar de resultaten boven mensen staan? Als dat zo is, nodig ik je van harte uit om een bedrijf op te richten dat niet resultaatgericht is, en het toch langer dan 5 jaar uithoudt... (en een bedrijf dat beseft dat tevreden medewerkers voor een beter resultaat zorgen en daar dus verantwoord veel aandacht aan besteed, is ook een resultaatgericht bedrijf)
Yvonne  |   | 
1-12-2006
 | 
13:10 uur
De stelling is m.i. te bot om daar ja op te zeggen. Ik denk dat vrouwen allereerst zelf hun ambities in de weg staan. Het is not done om als vrouw te ambitieus te zijn, dus dat struikelblok moet in ieder geval al overwonnen worden door vrouwen zelf. Vrouwen moeten echter niet 'als mannen' willen worden.Juist kwaliteiten die vrouwen in/meebrengen in het werk zijn waardevol maar worden niet altijd als zodanig gezien. En dat is m.i. wel gelegen in het feit dat er een mannencultuur heerst. Wat als waardevol wordt bestempeld, wordt doorgaans bepaald door hoe mannen denken. Vraag een willekeurige mannelijke topbestuurder van een bedrijf wie hij als opvolger ziet en kijk hoe dat profiel eruit ziet. Wedden dat het vooral eigenschappen bevat die hij (man) zelf heeft.
E. Bakker/ bakkersbrains  |   | 
3-12-2006
 | 
14:19 uur
Ik ben van mening dat echte kwaliteit altijd boven komt drijven. Denk ook dat vrouwen het net zo goed zo niet beter kunnen dan mannen. Denk wel dat dit vaak situationeel gebonden is.
Marieke  |   | 
4-12-2006
 | 
08:52 uur
Het ligt naar mijn idee ook erg aan het bedrijf waar je werkt en aan de mensen die daar aan het roer staan. Zelf heb ik door hard werken (en ja.... harder dan mijn mannelijke collegea) behoorlijk ver kunnen komen. Tenminste... totdat ik een mannelijke baas kreeg die letterlijk vond dat vrouwen niet in een leiding gevende positie horen te zitten en dus alle vrouwelijke managers ontsloeg (de 2 die er waren...)
Gelukkig is het maar 0,01% van de mannelijke managers die zich zo gedraagt maar toch, als vrouw hou je hier wel rekening mee en dit kan het moeilijk maken.
emil bakker/ bakkersbrains  |   | 
4-12-2006
 | 
17:09 uur
Marieke, het gaat mij iets te ver om te stellen dat slechts 0.01% van de managers zich zo gedraagt. Als het zo een klein percentage is zou het toch nooit zo een probleem kunnen zijn?
Als vrouw kun je beter uitgaan van eigen kracht en gewoon aan de slag gaan. Kijk naar vrouwen die wel succesvol zijn. Het zijn er genoeg, helaas, is mijn ervaring schrikken vrouwen te snel terug voor een confrontatie (met een man) en worden ze daarom vaak omver gewalst.
yvonne  |   | 
4-12-2006
 | 
19:57 uur
Ik werk als manager in de zorg. In die sector zijn voornamelijk vrouwen werkzaam. D.w.z. in de directe uitvoering. Als je hoger in deze organisaties kijkt zie je dat er vooral mannen op de leidinggevende posities zitten. Toch wonderlijk nietwaar!
In een landelijk netwerk is aandacht besteed aan dit fenomeen o.a. naar aanleiding van een rapport van Margot Vliegenthart. Het probleem waarom er zo weinig vrouwen doorstromen naar topposities in de gezondheidszorg, is complex. O.a hoe Gender-neutraal zijn vacatures, hoe zit het met de beeldvorming van huidige topbestuurders, in hoeverre wordt er rekening houden met het feit dat vrouwen kinderen krijgen en daardoor hun ambitie (tijdelijk) wat uitstellen (wat je ziet is dat high potential vrouwen volledig uit beeld raken en a.h.w. vergeten worden), socialisatie van mannen en vrouwen: voor vrouwen blijkt het nodig dat ze gespot worden en dat daar ook iets mee gedaan wordt (gerichte MD-programma's aanbieden),
De 'oude jongens' krentebrood cultuur is wat anders dan de 'oude meisjes'. Dat is ook niet erg, maar wel een gegeven. Er is wel degelijk sprake van een glazen plafond. Dus om te stellen dat je er met hard werken en eigen kracht wel komt, of dat je het dan maar bij een andere organisatie moet proberen is mij wat te kort door de bocht.
Voor het waarmaken van hun ambities zijn vrouwen helaas nog te afhankelijk van mannen-normen, mannen-denken, kortom van mannen.
roos  |   | 
19-05-2009
 | 
16:23 uur
Hallo allemaal,

sinds een half jaar werk ik bij een typisch mannen bedrijf.. maar ik heb geen klik met mijn baas..terwijl ik hiervoor ook 3 jaar voor een mannenbedrijf heb gewerkt, en ik heb zoiets nooit met andere werkgevers gehad.. tot nu toe.. ik weet er niet mee om te gaan.. hij verwacht van mij dat ik met een oplossing kom en dat heb ik aan hem verteld, maar zelf komt hij niet met een oplossing..

wat moet ik doen? ik wil hier graag blijven werken, maar niet als er een afstandelijkheid is tussen mij en mijn baas..

groetjes roos

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10