zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
poll

Een verkoper mag liegen (Artikel)

 
Ja, als dat de omzet stuwt. 22 2.6%  
Tja, ook al is het niet ethisch, je hebt wel de klant binnen. 37 4.4%  
Nee, het leidt op termijn tot ontevreden klanten en minder omzet. 771 91.5%  
Anders 13 1.5%  
Totaal: 843 100%  
 
 Doorsturen   12 Reacties   Reageer   Nieuwsbrief   Eerdere polls
 
reacties
 
Ton  |   | 
16-05-2006
 | 
05:09 uur
Een verkoper zou niet mogen liegen. Dat is bedrog, hij zou wel een "droom", een illusie mogen oproepen bij de potentiele klanten. Het beste is natuurlijk als de klanten een produkt kopen dat voldoet aan deze "droom" dan heb je als bedrijf waarschijnlijk tevreden klanten die terug blijven komen. Alhoewel er meer factoren zijn die bepalen of je klanten tevreden zijn en merkgebonden worden. De verkoper kan hier in een zeer grote invloed op hebben.

Wie gaat terug naar de louche autoverkoper om daar weer een auto te kopen waar hij ooit bedot is geworden en het vertrouwen nooit hersteld is geworden door het autobedrijf.

Bedrijven die zo werken maken soms goede winsten maar blijven meestal niet lang bestaan. Soms is dat weloverwogen strategie van zo'n bedrijf!
heer Mjm Moosdijk  |   | 
16-05-2006
 | 
10:27 uur
Geachte lezer,
De commerciele wereld staat vaak in een niet ethisch verantwoord daglicht. Vooral onze amerikaanse bondgenoten hebben bij gedragen aan dat imago (b.v. colour of money). De uiteindelijke moraal van deze films is meestal dat diegene die alles wilt hebben, eindigt met niks.
U denkt nu misschien wat heeft dit ermee te maken?
Wel ik tracht met deze uitleg een beeld te schetsen over hoe ik denk dat de gemiddelde 'mens' denkt over 'verkopende partijen'... argwanend! Met dit in ons achterhoofd leven we ons nu eens in in een verkoop gesprek. Bedenk zelf een situatie waarin u een betrouwbaar verkoopgesprek met een verkoper heeft gehad en wanneer juist een betrouwbaar gesprek. Wat was het verschil tussen beide gesprekken?? Juist, de nonverbale communicatie! Als iemand liegt, liegt zijn lichaam mee. Onze onderbewuste waarnemingsmechanisme zijn gedurende onze levensjaren zo fijn afgesteld dat we bij de interpretatie van het verkooppraatje een sfeer voelen. Wanneer iemand liegt, is deze persoon bezig met het liegen in zijn hoofd. Hierdoor is hij/zij niet meer helemaal in uw hoofd en kan er bij u een gevoel van wijfel ontstaan. U wilt nu niks meer kopen of koopt misschien toch maar sluit de transactie met een naar gevoel. Een volgende keer associeerd u de verkoper met een naar gevoel waardoor een vervolg transactie uitblijft.
Dit is natuurlijk hypothetisch echter het blijft een feit dat u als verkoper beter nooit direct kunt liegen. Mensen die dit zullen beamen zijn politici. Suggesties wekken bij mensen is veel effectiever. Inspelen op hun eigen vooroordelen kan vrij doelmatig werken omdat u niet liegt straalt u dit ook niet uit!

Mvg,
Drs. M v/d Moosdijk
Freek Donders  |   | 
16-05-2006
 | 
11:40 uur
Een goed verkoper kent zijn product en zijn markt. Kent de doelgroep en de behoeftes die daar leven.

Binnen deze kontekst is liegen niet alleen ongewenst: het is helemaal niet nodig. Je kent al het positieve dat je product te brengen heeft en ook alles wat het niet doet. Dat is in het geheel een goede mix, die positief voor je product uitpakt (anders was jij of je firma al eerder afgehaakt, toch?). Vanuit dat startpunt hoef je nooit te liegen en kun je een eventueel vermoed minder positief punt ook niet-liegend plaatsen binnen het patroon van behoeften en wensen.

Liegen is gewoon stom: je klant wordt pas een klant bij de volgende koop, niet bij de eerste aankoop. Dan pas wordt de klantwaarde positief.

Goede ervaringen worden zo'n 7 maal verder verteld, slechte 21 (!). de keuze is ook hier niet moeilijk.

Dus kén je markt en blijf lekker eerlijk.
Mark Braam  |   | 
16-05-2006
 | 
12:16 uur
Je moet als bedrijf altijd kijken naar de lange termijn. Als je klanten tevreden houdt, blijven ze bij jou. Zo niet, gaan ze naar de concurrent. Service en nazorg is een heel belangrijk onderdeel van het vak. Behandel klanten zoals ze behandeld willen worden. Ken je producten en ken je markt. Als je klant niet tevreden is gaat hij roddelen. Daardoor krijg je nog minder inkomsten van andere klanten, die gehoord hebben wat er met jouw klant is gebeurd. Dus mijn duidelijke mening: Lieg nooit tegen je klant!!
Mark Braam  |   | 
16-05-2006
 | 
12:31 uur
Op lange termijn levert het je heel erg weinig op. En daar gaat het om bij een bedrijf. Als je 1 ontevreden klant hebt, mis je er 5. Hij gaat namelijk roddelen. Belangrijk is om contact te houden met de klant, laat hem weten dat hij belangrijk is. Ken je klant, én ken je markt. Op termijn verlies je met een ontevreden klant die terecht ontevreden is door jouw toedoen veel geld.
Merle van Houten  |   | 
16-05-2006
 | 
12:34 uur
Helemaal met je eens, Freek
heer H. Doudart de la Gree  |   | 
16-05-2006
 | 
22:51 uur
weinig prof.
wie stelt nu zulke stomme vragen.
heb mijn abonnement meteen opgezegd.

Hans  |   | 
18-05-2006
 | 
13:20 uur
Back to basics ? Hoe zou jij het als verkoper vinden als jij wordt voorgelogen als jij bijvoorbeeld een nieuwe auto koopt ? Je bent tenslotte zelf ook consument.
heer Herman J. Beentjes  |   | 
19-05-2006
 | 
09:59 uur
Liegen in algemene zin is korte termijn denken. Ik heb altijd geleerd dat, wil je en leugen onthouden, je er nog tien andere voor nodig hebt. Je raakt vertsrikt in een web waar je uiteindelijk niet uitkomt.
De K.I.S.S. methode gebruiken in iedere situatie. Verkoop niet wat je niet kan waarmaken. De klant zal je op de lange termijn daar alleen maar om waarderen. En je bij een nieuwe verkoopsituatie, waarbij je wel DAT kan bieden wat de klant verlangt, eerder de opdracht gunnen.
Griet Broodcooorens  |   | 
19-05-2006
 | 
11:28 uur
Iedereen heeft wel zo eens zijn eigen waarheid. En wat voor de ene een leugentje om bestwil is is voor de andere een grote leugen.
Mensen kunnen zo overtuigd zijn van hun eigen waarheid dat ze een banaan voor een appel durven verkopen en ze menen het nog ook.
Een leugen kan zodanig geïntregeerd zijn in een mens zijn leven dat hij het niet eens meer ziet als een leugen.Enige tijd geleden kreeg ik een opleiding in een firma . met elk uur dat de opleiding duurde voelde ik mij ongemakkelijker en ongemakkelijker worden.Mijn lichaam kwam klompleet in verzet tegen die onwaarheden die daar werden verteld.
Na één dag werken werd ik ziek.
Ik werd daar bezien als iemand die de zaak niet aankon , nu ben ik reuze blij dat ik uit deze firma ben uitgegestapt.
Ton  |   | 
19-05-2006
 | 
18:35 uur
Griet, dat is doctrine, helaas is geen enkel mens vrij van doctrine op de een of andere manier maar zien we dat zelf niet. Je kunt inderdaad door beïnvloeding en continu voorkauwen gaan geloven in een leugen, zelfs je eigen leugen. Van de andere kant wat is een waarheid, iedereen zal zijn eigen waarheid hebben en kennen en misschien ook nog slectief openstaan voor andere waarheden.

Dergelijke bedrijven weten daar handig gebruik van te maken en veel bedrijven doen doet denk ik via de reclame min of meer.

Dat bedoelde ik ook in mijn eerdere posting dat men een illusie, een droom, een wens, een prettig gevoel bij je probeert op te wekken. Het produkt is dan het middel dat beantwoord aan je wens, droom. Als het produkt dat later ook daadwerkelijk blijkt te doen is dat prima. voldoet het er niet aan dan voel je je bekocht.

Voor sommigen is het bezitten of de aanschaf van een duur voorwerp op zich al een prettig gevoel. Waar ze dan vaak ook mee te koop lopen.

Een dure sportauto zou een goed voorbeeld kunnen zijn. Je mag nergens hard rijden, is meestal minder comfortabel, zuipt teveel brandstof, verpest het milieu bovengemiddeld, kost veel in onderhoud en verzekering, en je kunt er weinig bagage in kwijt. Toch dromen veel mensen van dergelijke auto's en schaffen mensen met veel geld zich zo'n bolide aan al is het maar om te pronken.
Ik droom daar ook stiekum van hoor!

Wie echter een produkt verkoopt dat niet voldoet aan de verwachting van de klant zal een onttevreden klant overhouden die wellicht nooit meer terugkomt.

Sommige bedrijven interesseert dat niet. Als ze genoeg mensen hebben opgezadeld met miskopen verkopen ze weer andere miskopen en is de naam slecht dan veranderen ze de naam van het bedrijf. Die bedrijven kunnen gigantische winsten maken door mensen te bedotten en slechte produkten te verkopen. Ze leren hun verkopers te geloven in hun leugens want slechts die die zijn eigen leugen als waarheid gaat zien straalt dat uit.

Wie bewust liegt valt meestal door de mand o.a. door non-verbale communicatie. Mensen merken dat en haken af.
Vandaar de training die tot doel heeft de leugen als waarheid te zien. Geen werkgever om trots op te zijn lijkt me wes maar blij dat je er vanaf bent nu.
heer H. Doudart de la Gree  |   | 
26-11-2006
 | 
18:45 uur
Was mijn eerste reaktie wat kort door de bocht, gelukkig is mijn opmerking toch geplaatst. Dit vindt ik een prettig proces.
Mijn reaktie was ingegeven door de vraagstelling het antwoord hierop was voor mij zo duidelijk,dat het geenzins een vraag behoefde te zijn daar het antwoord op voorhand bekiend zou moeten zijn. Dit heb ik nu ook gelezen en sluit mij aan bij de berichten die onderschrijven dat liegen, nimmer goed is....

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10