zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
poll

Consultants praten opdrachtgevers vaak naar de mond (Artikel)

 
Ja, meestal doen ze niet meer dan het herformuleren van een probleem dat al bekend was 76 42.9%  
Nee, ze bieden juist nieuwe inzichten die waardevol zijn om een probleem op te lossen 56 31.6%  
Misschien praten ze opdrachtgevers soms wel naar de mond, maar zijn ze ook precies daarvoor ingehuurd 34 19.2%  
Anders 11 6.2%  
Totaal: 177 100%  
 
 Doorsturen   2 Reacties   Reageer   Nieuwsbrief   Eerdere polls
 
reacties
 
REF Jongeling  |   | 
15-10-2008
 | 
07:59 uur
Ja, natuurlijk doen ze dat, maar dat komt omdat consultants meepraten in dezelfde bedrijfscultuur. Maar het moet niet vergeten worden dat consultants wel hun eigen kennis en visie zonder bedrijfsblindheid inbrengen. Het wordt alleen verpakt in een zelfde soort communicatieprotocol als het bedrijf gewend is, want dan lijkt het eigen.
edwin martherus, adviseurmakelaar  |   | 
16-10-2008
 | 
15:40 uur
De juiste adviseurs ondersteunen hun klanten bij het scherper) formuleren van het echte probleem of de echte adviesbehoefte. Hier zou al de toegevoegde waarde moeten liggen van een externe, met de kanttekening dat er ook tegengestelde belangen zijn. In de praktijk is dit overigens niet altijd even eenvoudig. Het geven van nieuwe inzichten en het aanreiken van een adviesoplossing zou primair de toegevoegde waarde moeten zijn. Is helaas ook niet altijd het geval. Dat consultants opdrachtgevers naar de mond praten is mij ook niet vreemd. Soms ontkom je er niet aan en soms zou je dit echt niet moeten willen. Een goede consultant staat voor zijn of haar mening of professie en praat niet met alle winden mee. Zit niemand op te wachten en maakt een consultant ook niet geloofwaardig. Een goede discussie moet je als opdrachtgever en consultant dus zeker niet uit de weg gaan en moet je eerder opzoeken.

Edwin Martherus
Directeur AdviseurMakelaar BV

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10