Ja, natuurlijk doen ze dat, maar dat komt omdat consultants meepraten in dezelfde bedrijfscultuur. Maar het moet niet vergeten worden dat consultants wel hun eigen kennis en visie zonder bedrijfsblindheid inbrengen. Het wordt alleen verpakt in een zelfde soort communicatieprotocol als het bedrijf gewend is, want dan lijkt het eigen.
De juiste adviseurs ondersteunen hun klanten bij het scherper) formuleren van het echte probleem of de echte adviesbehoefte. Hier zou al de toegevoegde waarde moeten liggen van een externe, met de kanttekening dat er ook tegengestelde belangen zijn. In de praktijk is dit overigens niet altijd even eenvoudig. Het geven van nieuwe inzichten en het aanreiken van een adviesoplossing zou primair de toegevoegde waarde moeten zijn. Is helaas ook niet altijd het geval. Dat consultants opdrachtgevers naar de mond praten is mij ook niet vreemd. Soms ontkom je er niet aan en soms zou je dit echt niet moeten willen. Een goede consultant staat voor zijn of haar mening of professie en praat niet met alle winden mee. Zit niemand op te wachten en maakt een consultant ook niet geloofwaardig. Een goede discussie moet je als opdrachtgever en consultant dus zeker niet uit de weg gaan en moet je eerder opzoeken.