zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
poll

Waarom rijdt u niet in een automaat?

 
Dat doe ik wél! 171 59%  
Ik vind een automaat te duur 49 16.9%  
Ik vind schakelen leuk 49 16.9%  
Anders 21 7.2%  
Totaal: 290 100%  
 
 Doorsturen   40 Reacties   Reageer   Nieuwsbrief   Eerdere polls
 
reacties
 
Jan Posdijk  |   | 
21-07-2008
 | 
09:54 uur
Zelf rij ik al 16 jaar automaat. Tot het moment dat ik een Voyager van een collega overnam, had een automaat het imago van 'niet sportief en vooral voor ouderen'. Na 1 rit in de 3.3 liter automaat was ik voorgoed genezen. Met kick down, sportstand en behoorlijk wat vermogen gaf ik menig schakelbakkie het nakijken. Al mijn volgende auto's waren automaat. Het gaat mij nu vooral om relaxed en veilig rijden. Zeker in de stad en in de file, is een automaat een zegen. Als het aan mij ligt nooit meer een schakelbak.
G. O. Vanderveen  |   | 
21-07-2008
 | 
10:12 uur
Sinds mijn 32ste rij ik automaat, dat was toen voor ''de vrienden'' reden om het bejaard te noemen...

Maar een benzine turbo automaat was toch echt wel genieten, niet alleen in de file of bij het verkeerslicht :-)

Nu ben twaalf jaar later rij ik nog steeds en met veel plezier automaat, moet er niet aan denken om weer te gaan schakelen...

Otto

Ad de Beer  |   | 
21-07-2008
 | 
10:31 uur
Ik rijd een automaat, vind het lekker, maar hunker wel naar het lekker kunnen schakelen.

Helaas mis ik in het artikel de CVT, ook ontwikkeld bij DAF (NedCar), de continue variabele transmissie, die, in tegenstelling tot een automatische bak ook nog een zuiniger is dan een schakelbak.
Waarom de amerikaan al lang automaat rijdt? Geen idee, mogelijk omdat de mannen daar minder mannelijk zijn?
Guido  |   | 
21-07-2008
 | 
19:52 uur
Automaten zijn echt voor rare mensen. Er is toch niets fijner dan zelf schakelen, zelf controle over de auto houden.

Automaatrijders zijn denk ik nogal saaie mensen.
Ad de Winter  |   | 
21-07-2008
 | 
21:36 uur
Het rijden in een automaat is erg prettig en het rijdt ontspannen. Mensen die denken dat er iets mis is met je (Guido) hebben geen enkel benul waar ze over praten en zouden zelf eens voor een check-up moeten gaan.

Er is niets saai aan het rijden in een automaat en ook niet aan hun bestuurders! De reden dat er in Nederland minder automaten werden verkocht was domweg de hogere aanschafprijs. Met de hedendaagse files en de sterk verbeterde techniek (denk aan DSG en CVT) gaan steeds meer mensen overstag.

Hiermee gaan overigens op termijn ook de prijzen omlaag.
Niels Gloudemans  |   | 
21-07-2008
 | 
21:59 uur
Jongens, denk toch na! Met de huidige brandstofprijzen is het echt niet interessant om in een automaat te rijden. En dan nog; wat is het voordeel? Enkel en alleen omdat het zo verdraaid handig is en je er geen lam voetje van over houdt? Als dat de reden is, ga dan alsejeblieft met de trein (dan heb je geen file) of laat je rijden (krijg je zelf geen lam voetje)...
Otto  |   | 
22-07-2008
 | 
08:39 uur
Dag Niels en Guido,

helemaal waar: een automaat met chauffeur is helemaal het einde. En helemaal niet raar.

In tegenstelling tot de trein.

En nee, geen lam voetje. Je kunt namelijk heel goed remmen met links!
Ad de Beer  |   | 
22-07-2008
 | 
09:01 uur
Zodra ik met de trein even snel, even comfortabel en even rustig de eindbestemming kan bereiken zal ik een treinreis overwegen.
Maar omdat ik nu alleen al om het station te bereiken 40 minuten met de bus een sightseeing door de hele stad moet doorstaan, aangestaard door duistere figuren en horendol gemaakt door dove tieners met dopjes in hun oren waar oorverdovende boem boem uit komt, is het echt geen alternatief.
Guido  |   | 
22-07-2008
 | 
09:43 uur
Misschien ben ik onwetend, en ik rijd bijna nooit in de file, maar zelf de koppeling bedienen, veel of weinig toeren maken, dat is toch het einde.

In de file is het fijn, dat geloof ik meteen. Een halfautomaat lijkt me dan een goede oplossing, vol automatisch in de file, lekker zelf schakelmoment bepalen als je wel lekker door kunt rijden.

Bij Alfa heet dit Selespeed, Audi heeft het ook dacht ik.
Marc Wingelaar  |   | 
22-07-2008
 | 
13:00 uur
Automaat rijden is alleen rustgevend met een voldoende grote motor erachter. Ik ben zelf een fervent handbak rijder omdat ik hou van de controle die dat geeft. Ik heb echter in de meest uiteenlopende automaten gereden en de een bevalt beter dan de ander:
Een auto met 1,3 en automaat wordt je knap nerveus van. Telkens als je wilt versnellen schakelt het ding terug. Een Chevy Impala (USA) moet natuurlijk met automaat en rijdt goed. Alleen gebruik ik in de bergen wel veel de vaste posities van de bak zodat je wat motorremkracht hebt. De Audi tiptronic is wat traag maar als je goed anticipeert is het lekker schakelen met de flippers. De Audi CVT vind ik een onding. Maar het NON PLUS ULTRA rijden was voor mij toch wel de BMW 535D automaat. Die niet echt niets te wensen over. Wat een beul van een motor en een heerlijke automaat. Ik had echt geen enkele behoefte om de regie over te nemen. Hoe lekker automaat rijden is hangt dus af van het type automaat en de motor die ervoor hangt. Zolang ik een lekkere automaat niet kan betalen, schakel ik gewoon lekker zelf. Dan maar een lamme poot in de file.
ad  |   | 
22-07-2008
 | 
23:17 uur
Nederland is geen auto(maten)land als je ziet wat al jarenlang de meest verkochte autos in Nederland zijn dan zegt dat genoeg over het gemiddeld niveau. Schakelen is een meer dan honderd jaar oude techniek DAF had de enige echte automaat die destijds werd afgekraakt door de onbenullen en nu wordt geprezen door tientallen autofabrikanten. Jammer typisch nederlands.
Herman van Haren  |   | 
11-02-2009
 | 
11:38 uur
Een leuke maar eindeloze discussie. Toch kan ik het niet laten om even te reageren:
Het afwijzen van een automaat op emotionele gronden is ronduit lachwekkend. Een vliegtuigpiloot schakelt toch ook niet? Is 'ie daarom saai? In 1984 kwam Apple met een computer die grafisch bestuurd kon worden met behulp van een 'muis'. Vanaf dat moment heb ik nooit meer een MS-Dos computer gehad. De meeste mensen verklaarden me voor gek en wilden alleen maar MS-DOS want dan hadden ze ''controle'' over het apparaat. Men vind het stoer om onnodige handelingen te verrichten, grappig toch? Uiteindelijk heeft Microsoft het systeem schaamteloos van Apple gekopïeerd en inmiddels is er nauwelijks nog iemand te vinden die een MS-DOS computer gebruikt. Iedereen wil nu ineens een muis bij zijn computer. Ditzelfde gaat gebeuren met handbediende versnellingsbakken. Die wil straks echt niemand meer, ook de Nielsen en Guido's onder ons niet. Wie fotgrafeert er nog met een handbediende camera waar je filmpjes in moet stoppen om die later te laten ontwikkelen? De CVT leek tot nu toe het beste alternatief maar VW lijkt er in geslaagd te zijn met de DSG-bak een hoger rendement te halen. Vooralsnog zullen beide systemen naast elkaar blijven bestaan en voor de komende tijd geldt dat natuurlijk ook nog voor de traditionele maar inmiddels technisch sterk verbeterde en verfijnde automaten maar uiteindelijk zal de verbrandingsmotor verdwijnen en rijden we allemaal electrisch. Een versnellingsbak zal dan niet meer nodig zijn. Dat doet de electronica voor je zoals diezelfde 'saaie' electronica nu al ABS en ESP heeft voortgebracht. Audi gebruikt overigens ook een CVT in enkele van zijn modellen en het leuke daarvan is dat Audi zijn klanten een beetje voor de gek houdt door handbediening te 'faken'. Dat doen ze door in de CVT programmatuur een aantal vaste stappen op te slaan. Als je dan de automaat in handbediengsmodus zet dan doet de automaat net of 'ie echt schakelt. Mensen willen bedot worden.
Ad de Beer  |   | 
11-02-2009
 | 
14:49 uur
Natuurlijk schakelt een piloot niet, omdat een vliegtuig geen versnellingen heeft. Het baantje van piloot spreekt tot de verbeelding bij veel jongens, maar het is oersaai, pas als de computers het af laten weten, kan de piloot aan het werk, bijvoorbeeld door spectaculair op de Hudson te landen.
Maar ja, de angst voor het onbekende speelt een rol. Ik ken mensen die ook bij windows nog steeds met toestenbord codes werken en zeg nu eerlijk kopieert sneller dan wanneer je dat met de muis moet doen?
Psychologie speelt nu eenmaal een rol bij alles wat mensen doen.
Overigens heeft ook Apple de besturing met de muis gejat, van Amiga om precies te zijn, dat was de eerste computer die muisgestuurd was, als had die indertijd ook nog de CLI, command line interface, een soort DOS, nota bene nog ontwikkeld door, jawel, microsoft!
Een zien wat er straks gebeurt als de electrische auto de markt gaat proberen te veroveren. dan hoor je de motor niet eens, laat staan het schakelen. Daarom heeft een stad zijn bussen ook al uitgerust met een geluidsinstallatie die een motorgeluid ten gehore brengt, dan hoor je de bus tenminste aankomen.
Herman van Haren  |   | 
11-02-2009
 | 
15:40 uur
Op deze manier dwalen we af maar toch:
Het is wel erg eenvoudig om te stellen dat een piloot niets te doen heeft. Probeer eens serieus te vliegen met een simulator en je zult zien dat de benodigde kennis en geoefendheid maar ook werkelijke activiteit groter is dan je denkt. Het effect van een vliegtuigmotor lijkt enigszins op een auto met CVT in die zin dat het toerental (min of meer) gelijk blijft maar de snelheid van het vervoermiddel steeds toeneemt, vandaar mijn vergelijking. Ook de discussie over het eigendomsrecht van het grafische systeem zal nooit eindigen. Voorzover bekend is het ontwerp gekocht van Xerox (met rekening!) en door Apple doorontwikkeld. Apple is in een jarenlange juridische strijd verwikkeld geweest om deze inbreuk op hun rechten aan te vechten maar zij zijn vooral gestruikeld vanwege het feit dat Microsoft in die tijd over schier onuitputtelijke hoeveelheden geld beschikte waarmee ze Apple steeds weer in de verdediging drukten en uiteindelijk op een financïeel akkoord zijn uitgekomen.
Ad de Beer  |   | 
11-02-2009
 | 
18:05 uur
Intuition, het grafische interface van Amiga is ontwikkeld door een team onder leiding van Jack Tramiel, die is door Apple overgekocht van Amiga, nadat Amiga door commodore was gekocht. Ook Atari deed indertijd mee aan het spel van afkijken en kopieren. Gates zuchtte toen 'wie heeft er nu kleur en geluid nodig?'' Tja, over de visie van Bill is ook wel wat te zeggen dus.
Ik heb het genoegen gehad op de TU Delft even plaats te kunnen nemen in hun simulator en dan valt het vliegen echt wel mee, ik heb een airbus zonder al te veel moeite aan de grond gekregen. Als modelvlieger weet ik overigens wel hoe moeilijk het besturen van een vliegtuig kan zijn, zeker een helicopter, vooral omdat wij maar weinig of geen computers aan boord hebben.
Dat de CVT het niet echt heeft gehaald, tja, wat is daarvan de oorzaak? Ik durf het niet te zeggen, alleen het vooroordeel over de dafjes kan er een rol in hebben gespeeld, al was de daf niet eens zo'n slechte auto, ze deden het heel goed in de London Sidney rally toch?
Apple en MS blijft een leuk gevecht van de enige twee overgebleven systemen. Helaas is het beste systeem, de Amiga, gesneuveld door marketing blunders van Commodore.
Maar ja, inmiddels rijd ik ook een automaat, tot tevredenheid, al mis ik het schakelen toch wel.
Z. B.  |   | 
12-02-2009
 | 
10:51 uur
Tjee, dit gaat dus helemaal nergens meer over, soms zie je ook gewoon een leuke betaalbare auto waar toevallig een automaat in zit... moet je hem daarvoor dan laten staan?
Heb zelf toevallig een schakel, maar alles is prima zolang het maar rijd en je van A naar B brengt.
Allemaal zielige oude mannen die hun kennis willen spuien over computersystemen van meer dan 30 jaar geleden. Automaat/ Schakel was de discussie toch? Whahaha
Edith vervoort-samuels  |   | 
12-02-2009
 | 
12:43 uur
Even terug naar het onderwerp.
Ongeveer 7 jaar kocht mijn 1ste automaat en sindsdien heb ik nooit meer wat anders gereden.
Waarom, uiteraard het niet meer hoeven schakelen. Maar in diverse drukke en soms potentieel gevaarlijke verkeerssituaties waarin snel handelen werd gevraagd kon ik mijn volledige aandacht bij de pedalen houden.
Het interesseert me niet welk imago een automaat heeft. Woor mij is automaat rijden hetzelfde als ervoor kiezen om geen gsm/handsfree te hebben, geen kwebbelende passagiers en de radio op een zacht volume zodat niets me afleidt van het rijden.
Ik heb heel wat bijna en echte ongelukken gezien en soms meegemaakt door het rijgedrag van sommige mensen.
Een automaat ervaar ik als veiliger.
A. de Vries  |   | 
12-02-2009
 | 
14:27 uur
Grappig deze meningswisseling.
Het is wel duidelijk, dit gaat niet over argumenten maar over emoties. Schakelen is 'sportief' toch ? Voor mij is autorijden per definitie niet sportief (fietsen wel) maar een comfortabele manier van vervoer, het liefst dus automatisch. Je gaat er ook rustiger van rijden. In de stad vind ik schakelen een onnodige bezigheid, in de file zelfs lastig en op de grote weg schakel je nauweilijks, dus ik rijd bij voorkeur met een automaat. Neemt niet weg dat je in de bergen (maar ook alleen daar) met een handbak meer controle hebt over de auto. Feit is dat er in Nederland steeds meer auto's met automaat worden gekocht. Worden ze wijzer...?

A. de Vries
Niels Gloudemans  |   | 
28-02-2009
 | 
00:56 uur
Het is een hele tijd geleden dat ik me in deze discussie gemengd heb, maar ik lees nog steeds niets (of ik heb het ff gemist) over het punt dat een automaat nog steeds (veel) meer verbruikt dan een schakelbak. En dat het zelfs nog zo is als er heel bedeesd wordt gereden. Ik vind de brandstofprijzen nog steeds te hoog en dus een goede reden om er zo zuinig mogelijk mee om te gaan. Daarnaast vind ik het vervuilend element van onze heilige koeien een steeds zwaarder wegend punt, waardoor ik eigenlijk nog zuiniger zou willen rijden. Helaas vinden we comfort nog steeds belangrijker dan de bovengenoemde argumenten. Om dus op A. de Vries te reageren:''Nee, we worden niet wijzer, nog niet...''
H. van Haren  |   | 
28-02-2009
 | 
15:28 uur
Inderdaad Niels, je heb 't het ff gemist. Ik heb het zelf al aangehaald maar op dit moment verbruikt een VW (of Audi) met een 1.4FSI motor met DSG-automaat minder dan de handgeschakelde versie. Ik geef toe dat ook voor mij comfort telt maar toch is mijn pleidooi voor moderne automaten, en dan bedoel ik specifiek de DSG of de CVT (en zeker niet de zeventraps automaten van de huidige limo's) ook wel degelijk gebaseerd op zuinigheid. Een electronisch gestuurde moderne automaat haalt meer kilometers uit een liter dan een handgeschakelde versie. Deze automaten zijn ook veel lichter dan de conventionele varianten en dus hoeft er niet zo veel gewicht versleept te worden. En zoals ik ook al eerder heb gesteld: Het probleem is tijdelijk want binnen enkele decennia (als het accuprobleem is opgelost) rijden wij electrisch. Van een versnellingsbak zal dan geen sprake meer zijn. De dan levende generatie zal nog slechts uit een encyclopedie kunnen vernemen wat een (automatische) versnellingsbak eigenlijk is. Ik heb overigens het gevoel dat we langzamerhand wel wijzer worden, denk aan het succes van de Aygo/C1/107, en dat de huidige crisis daar in versnelde vaart aan bijdraagt ondanks de verwoede ontkenning van velen. De SUV is nog niet dood maar hij wordt wel in het nauw gedreven!
R.V. Molenbroek  |   | 
28-02-2009
 | 
20:44 uur
Rij sinds 4 jaar in een automaat. Voorheen dacht ik er een beetje over als Guido.
Maar daarvan ben ik geheel genezen.
Bijkomend voordeel is dat ik in de ander wagen die nog wel schakeld de koppelingsplaten niet meer verslijt. Heb geen behoefte meer om steeds met de linker voet op de koppeling te hangen.
Pedaalruiter heet dat geloof ik.
Daarnaast is automaat met cruisecontrol het ultime relaxpunt kom echt ontspannen ergens aan.
Nou ja het hufterige gedrag van sommige mede weg gebruikers kan nog welk eens de nodige stress op leveren.
Ad  |   | 
2-03-2009
 | 
11:56 uur
De CVT heeft het wel gehaald inmiddels zijn er ruim 10.000.000 van geproduceerd en wordt o.a. in BMW, Mini Mercedes, Subaru,Nissan, Peugeot etc. toegepast. In het DAF Museum te Eindhoven is een uitgebreide expositie van Variomatic tot huidige CVT te zien. Een Nederlandse uitvinding waar we trots op mogen zijn.,
Jorgen  |   | 
2-03-2009
 | 
14:47 uur
Zodra een automaat anticipeert ga ik ook over stag, tot die tijd is er meer controle door voor het aansnijden van een bocht zelf de juiste versnelling in te leggen. Zie autosport. Maar voor rustig lekker mee hobbelen in de file is een automaat wel lekker hoor.
Desiree  |   | 
18-03-2009
 | 
20:53 uur
Kom op mensen, schei nou toch uit met al die 'sportiviteit', 'controle' en 'mannelijkheid': Nederland bestaat uit veel files en drukke stoplichten; wie wil racen, vindt daarvoor alleen plek op Zandvoort. Dus laat die schakelbak maar lekker zitten en neem een automaat! Sowieso begrijp ik niet waarom mensen willen schakelen, terwijl hun auto dan wel per se automatische ramen, deurvergrendeling, TomTom, enz. moet hebben. Wees dan consequent en draai sportief handmatig die raampjes open!
Geert  |   | 
19-03-2009
 | 
07:48 uur
Het is toch niet meer van deze tijd dat je schakelt. We willen alles automatische in het leven hebben, maar in de auto moet alles nog met de hand. We gaan de auto toch ook niet meer aanslingeren om te starten, ook dat gaat allemaal automatische. Schakelen is niet meer van deze tijd. kom op mensen, allemaal aan de automaat!
A. de Vries  |   | 
19-03-2009
 | 
09:36 uur
Reactie n.a.v. stukje van Niels: verbruik hangt grotendeels af van rechtvoet bestuurder en het valt me op dat veel mensen mij in de DAF voorbij razen om sneller bij het verkeerslicht te zijn dat op rood staat...ben beniewd naar hun verbruik. Overigens is de nieuwste DSG-bak zuiniger dan een handbak.
Reactie op H. van Haren: de nieuwste DSG bak is wel een 7-traps automaat.
Kan iemand mij vertellen waarom schakelen als sportief wordt gezien ? Volgens mij zou autorijden vooral niet als sport moeten worden beschouwd. Maar mogelijk is dat wel de reden dat mensen als eerste willen vertrekken bij het groene licht of per se in de stad 70 willen rijden waar 50 is toegestaan ? Valt het jullie ook op hoeveel mensen tegenwoordig door rood rijden ? Hoe komt het toch dat automobilisten in de file nooit de kruising vrijhouden (is wel een verkeersregel) maar gewoon het kruisende verkeer blokkeren ?
Allemaal omdat autorijden 'sportief' is en je dus als eerste moet zien te eindigen ?
Prachtige reactie van Désiréee. Wat vinden de 'sportieve' schakelaars daarvan ?

A.de Vries
Tamara  |   | 
19-03-2009
 | 
13:38 uur
Toch wel grappig deze discussie.
Mannen in stoere gedrag en vrouwen met een houding van: nou en, als hij maar rijdt en mij overal naartoe brengt. Ik heb een schakelbak en vind dat zelf gewoonweg prettig om bezig te zijn in de auto.
Ik heb totaal geen problemen met schakelen.
Ja, mij lijkt het wat saaier rijden in een automaat. Maar zo denk ik erover. En die gedachte verander je toch niet bij mij.
Ik blijf bij mijn schakelen, leuke bezigheid, geen problemen mee en wat een ander ervan vind kijk dan nog een terug naar wat ik zei over de houding van een vrouw! :P
Ad  |   | 
19-03-2009
 | 
18:06 uur
Tamara heeft waarschijnlijk nog nooit met een auromaat gereden.
Toen ik in de USA een automaat kreeg als huurauto was ik verkocht. Als schakelfanaat ben ik meteen overgestapt op een automaat en mensen die zeggen dat ze liever schakelen weten absoluut niet waar ze het over hebben. Laat staan dat er dombo's zijn die zeggen dat ze liever zelf de controle over een auto houden door te schakelen. Laat die mensen van de weg blijven want die hebben het niet begrepen.
Paul Blokland  |   | 
20-03-2009
 | 
07:50 uur
Het is wel degelijk 'leuker' om zelf te schakelen, de bocht precies 'goed' te nemen, in de juiste versnelling een berg op of af te gaan - daar beleef ik inderdaad plezier aan, elke dag weer, want er zijn hier geen files.
Echter, als ik elke dag een paar uur in de Randstad zou moeten rijden zou ik ook een automaat willen, als de combinatie fiets/trein niet praktisch is. Horses for courses.
sterredag  |   | 
23-03-2009
 | 
16:43 uur
wil hier toch wel wat eenvoudigs over zeggen.

Ik zou graag automaat rijden hoor, het wel relaxt en dat omdat je dan 1 ding minder heb wat je in de gaten moet houden en dat je je zo beter op het verkeer kan concentreren.

HET nadeel van automaat rijden, is dat het weer lastig wordt om zo zuinig mogelijk te rijden. Je hebt zelf geen invloed op het hoe snel doorschakelen en ja als ik een geldboom had gehad had me dat weinig uitgemaakt, maar die heb ik nu eenmaal niet. Rijden is in Nederland veel duurder dan in Amerika, en ik ga het dan niet duurder maken dan strikt noodzakelijk is.
Nan  |   | 
24-03-2009
 | 
08:54 uur
Nederland sportief rijden,waar!!heb 30jaar geschakeld in diverse auto`s gemiddeld rij ik 80000 km per jaar.rij nu in een automaat in Nederland heerlijk met die file`s
Kees van Hal  |   | 
9-05-2009
 | 
09:39 uur
Het valt mij op dat iedereen die ik heb aangeraden om een automaat te kopen (en dit gedaan hebben), later tegen mij zeiden: ''dat had ik jaren eerder moeten doen.''
Ik heb nog niemand gehoord, die er spijt van had.
Ook zij hadden aanvankelijk de argumenten tegen een automaat, die ik gelezen heb in deze site.
Gr Kees van Hal
Fred de Visser  |   | 
11-05-2009
 | 
09:11 uur
Tamara zegt,
Toch wel grappig deze discussie.
Mannen in stoere gedrag en vrouwen met een houding van: nou en, als hij maar rijdt en mij overal naartoe brengt.

Waarom pakt mijn vrouw dan mijn auto als ze hier de kans voor krijgt?

Mannen stoer en vrouwen bedeesd? pffff welke eeuw ook alweer?

Maar goed, waar het hier over ging, liever een automaat, hou ik één hand extra over om andere dingen te doen!!!
marnix  |   | 
11-05-2009
 | 
10:31 uur
Ik ben student en de afgelopen jaren chauffeur geweest, en wil NOOIT meer een automaat rijden, ik vind het totaal waardeloos. Het bijna lullig om te zeggen met alle mannen hier die voorstanders zijn, maar ik vind het meer iets voor vrouwen die een koppeling een vreemd verschijnsel vinden, en niet (willen) weten hoe zoiets werkt.
Dat of mannen met geitenwollen sokken en de file vervloeken, maar er de volgende dag weer in de kudde aansluiten.

Maar verder gun ik eenieder zo zijn eigenaardigheden. :)
ad van  |   | 
11-05-2009
 | 
11:35 uur
Inderdaad wie kan mij zeggen waarom schakelen sportief zou zijn?
En mensen die zeveren over het aansnijden van bochten en onzuinig rijden zijn blijkbaar in het stenen tijdperk gebleven want dit is allemaal onzin. Ik heb jarenlang 50.000km jr.met een automaat gereden en nu weer een schakelbak en de volgende wordt waarschijnlijk wel weer een automaat want dat rijdt zoveel lekkerder en zuinig. Maar je moet wel kunnen rijden.
Ton  |   | 
11-05-2009
 | 
12:52 uur
Wij bezitten 3 auto's en ook zakelijk heb ik inmiddels van alles gereden.
Automaat is de beste optie in vergelijk met schakelauto's. Moderne automaten zijn ook nauwelijks duurder in brandstofgebruik.
Wel een groot nadeel van sommige automaten is en blijft de onbetrouwbaarheid of slijtagegevoeligheid en de fikse onderhoudskosten.

Ik heb een Amerikaanse Ford gereden. Heerlijke automaat maar voordurend problemen en storingen en reparaties die niemand defenitief verhelpen kon. Research op internet leerde dat zelfs een door Ford volledig gereviseerde of nieuwe automaat die tijdens de fabrieksgarantie vervangen werd ook weer snel kapot liep ondanks de vele modificatie die Ford in revisie's en nieuwe types had doorgevoerd bleven deze types automaten zeer onbetrouwbaar. Er zaten diverse constructiefouten in en de Amerikaanse ''consumentenbond'' heeft processen aangespannen tegen Ford omdat zij dat verhulden en reparaties onder garantie geen oplossing bleken te zijn alleen maar voor hoge kosten zorgden bij Ford eigenaren. Betrof overigens zowat alle modellen. Hoe sterker de motor en hoe zwaarder de mechaniek belast werd door rijstijl of last hoe sneller de zwakke automaat het begaf. Mijn Ford zorgde steeds voor een gigantische olieplas. Pas nadat het ding gekoeld werd door 4 oliekoelers was het opgelost. Ford garages kregen het euvel niet opgelost! Een stock car rijder wist de oplossing. En het grote nadeel met zo'n automaat is dat je stilstaat als je olie weggelekt is. Niet leuk als je 's nachts in de bergen stilstaat en de speciale olie nergens te krijgen is. Ik heb er toen gewoon goedkope moterolie in gegoten uit nood. Daar heeft hij verder altijd op gelopen. Wat nu dure Ford automaat olie. Nooit geen problemen mee gehad na die oliekoelers. Volgens het boekje en de garage zou het fataal zijn voor de automaat.

Het ding rijdt nu nog zo! 17 jaar later!

De betrouwbaarste automaten zitten in Duitse en Japanse auto's.

Automaat is en blijft verder heerlijk comfortabel zelfs de sportieve rijder kan bij sommige merken heerlijke sportieve automaten vinden die comfort en sportiviteit combineren.
Ik kijk vooral nu naar betrouwbaarheid. Het komt erg dom over als je niet op een afspraak kunt komen omdat je met een defecte automaat staat. Betrouwbaarheid en kwaliteit van een merk is waarna ik kijk. Drie keer raden wat ik prive en zakelijk het meeste rij? Inmiddels al dik 550.000 op de teller en 6 jaar trouwe dienst. schakelbak en diesel, log en waardevast en kult aan het worden. Volgens vele testen de best gebouwde auto ooit een bekende taxi. Nadeel, iedereen denkt dat ik taxi ben, versleten knieën van het koppelen en zakelijke uitstraling wordt minder comfort niet meer van deze tijd vervanging door goed geconserveerd gelijk model in nieuwstaat duurder als aanschaf kleine nieuwe auto.
R.V. Molenbroek  |   | 
11-05-2009
 | 
13:15 uur
Ik heb al eens eerder op dit draadje gereageerd.
De discussie is een kwestie van smaak. En de ervaring in de automaat is van merk tot merk anders en dan nog afhankelijk van de persoon die ze ervaart.
Met een caravan erachter heb ik het liefst een schakelbak, in de file het liefst een automaat en als ik optrek weet ik het niet maar mijn automaat is in de sport mode redelijk pittig. Als ik in de parkeergarage rijd met die stijle hellingen ben ik blij als ik de automaat heb vooral als je halverwege moet stoppen, bij parkeren onder heliing zie ik het liefst mijn automaat omdat die alle vier de wielen blokkeert in de parkeerstand.
Op lange afstanden geef ik de voorkeur aan de automaat omdat je met schakelen anders toch alleen maar tussen de 4 en 5 bezig bent.
Als ik met de schakelwagen ben weg geweest kom ik veel vermoeider thuis dan als ik met de automaat ben weggeweest.
Met de automaat kan ik meer aandacht aan de weg besteden en ik reageerd sneller op situaties omdat ik niet eerst moet schakelen.
suzan  |   | 
11-05-2009
 | 
13:26 uur
Ik rij zelf ook in een automaat, een ford cougar v6. Vind het helemaal niet oudbollig!
Martin van de Wardt-Olde Riekerink  |   | 
11-05-2009
 | 
17:32 uur
Mijn Volvo heeft naast de automaat ook een sequentiele schakelmogelijkheid. Voor als ik sportief wil rijden. Mooi combi dus, waarbij het even wennen is dat het koppelen niet met de voet gebeurt ;-D
Herb  |   | 
29-05-2009
 | 
14:09 uur
Fantastische discussie. Deze twee kampen krijg je nooit verenigd.

Geeft niet, zoals iemand eerder al zei: alles moet geautomatiseerd maar niet het verlengstuk van sommige mannen hun apparaat. Want dat is het enige wat telt. Een schakelbak doet hun manlijkheid goed (en is goedkoper voor de Nederlandse gierigaards), een automaat is voor ''watjes''. Dat blijkt ook weer uit de ondertoon van de discussie hier.

Maakt mij niet uit. Dan maar een watje, we leven in de 21e eeuw en een schakelbak is gruwlijk ouderwets.

Extra brandstof verbruik?? Laat me niet lachen. Ik heb een LC 5.7 liter V8 Benzine automaat en rij 1:4.5 tot 1:7. En da's zuiniger dan m'n buurman die een LC 4.2 liter V6 Diesel schakel heeft. Daar heb je niet van terug.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10