Als je aangeeft dat je altijd beschikbaar bent, kun je nooit benoemen dat je geen tijd hebt of niet beschikbaar bent.Dat lijkt mij voor jezelf niet de juiste manier om met je tijd om te gaan. Wees duidelijk naar de ander en kies ook voor jezelf.
A.Levendig
|
|
14
-
05
-
2008
|
08
:
41
uur
Een op de drie ''managers'' die aangeeft 24/7 bereikbaar te zijn?
Ik ben ze in bijna 10 jaar carriere nog niet tegengekomen en doe er zelf beslist niet aan mee. Er is een flink verschil tussen wat langer bereikbaar zijn tijdens werkdagen en je GSM of blackberry 24/7 bij je te houden...
Diverse onderzoeken hebben al uitgewezen dat dit geen bevoorderlijke ontwikkeling is: werk is werk maar privetijd=privetijd zijn.
60% van de managers die hier aan mee doet vind het zelf een ongewenste ontwikkeling waarbij 20% hier daadwerkelijk stress door ervaart.
Gezien de -mogelijke-impact op lange termijn zou ik het als leidinggevende niet reeel vinden en niet verwachten van mijn medewerkers.
camelia
|
|
14
-
05
-
2008
|
10
:
29
uur
En trouwens, altijd maar 24/7 bereikbaar zijn geeft ook enorm veel stress en dat lijkt me dus helemaal niet gezond. Ik ben alleen tijdens kantoortijd bereikbaar en wat er daarna gebeurt nou dat zoeken we dan weer morgen uit, zal ik maar zeggen. Zo kan ik voor mezelf prima de balans hebben tussen werk en privé, en het werkt ook nog eens verfrissend: als ik een hele avond alleen maar thuus ben en niet door het werk gestoord word, dan kan ik de volgende dag er weer helemaal tegenaan.
Ton Smink
|
|
14
-
05
-
2008
|
13
:
36
uur
Ik denkt dat er een wezenlijk verschil is tussen bereikbaarheid en beschikbaarheid.
Tijdens mijn weekenden, vakanties etc ben ik wel bereikbaar voor calamiteiten, maar niet beschikbaar. Daar communiceer ik heel helder over en heb daar tot op heden nog geen problemen mee gehad.
E.T. Voorsluijs
|
|
14
-
05
-
2008
|
19
:
36
uur
Bereikbaarheid buiten je werktijden wordt vaak verward met beschikbaarheid op ieder moment dat er een beroep op je gedaan wordt. Dat schept verwachtingen. Regel (en commmuniceer) daarom wie/wanneer - hoe en waarvoor bereikbaar en/of beschikbaar is. Dan ben je duidelijk.
De beschikbaarheid moet géén dwangmatigheid zijn of worden. Medewerkers kunnen, indien zij het juiste vertrouwen krijgen van het management, de uitdagingen zelf aan of de beslissingen nemen die nodig zijn. Hier komt de kwaliteit van de manager om de hoek kijken, want als je je medewerkers telkens de adem ontneemt om beslissingen te nemen (en soms dus ook een foute beslissing) dan komen ze niet tot een optimale zelfontwikkeling.
In de gevallen dat je wel na 18:00 uur wordt benaderd is dan echt van belang. Vertrouwen, dat is waar het om gaat in mijn beleving. Vertrouwen in je medewerkers dat zij de juiste kaders voor beslissing kennen en vertrouwen in jezelf dat de details worden geregeld door je medewerkers.
Concreet ben ik zelf wel ''altijd'' bereikbaar maar wordt inderdaad slechts in die gevallen benaderd dat het ook echt zinvol / noodzakelijk is. Er zijn voor je mensen is zeker belangrijk, maar géén dwang.
Groet Richard
HJ Blokland
|
|
16
-
05
-
2008
|
13
:
38
uur
ik ben altijd bereikbaar, maar niet voor iedereen.