zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
poll

Je kunt verkopers niets leren, het is gewoon een kwestie van aanleg.

 
Helemaal mee eens 9 19.6%  
De waarheid ligt ergens in het midden 23 50%  
Oneens 14 30.4%  
Totaal: 46 100%  
 
 Doorsturen   5 Reacties   Reageer   Nieuwsbrief   Eerdere polls
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
9-04-2008
 | 
11:51 uur
Michel,

Ik zal een dezer dagen eens wat tijd gaan zoeken en een blogje schrijven als reactie.
Eerst even door het boekje dat je gisteren vermelde doorlezen (managementboek.nl is echt snel).
Schot vooraf: omdat iedereen wel eens iets moet verkopen (jezelf) heeft vrijwel iedereen wel een beetje talent en is dat talent goed te ontwikkelen, bijvoorbeeld door training.
Maar dat gaat echt niet voor alles op.
Keihard werken, een scherpe focus, het helpt, maar als alles te leren was dan was iedereen succesvol en rijk.
Ook is je verhaal hier en daar wat kort door de bocht.Ik ken veel mensen die keihard gewerkt hebben om een doel te bereiken, maar het niet konden realiseren, gewoon omdat ze het talent ontbeerden. Juist daarom ben ik nu interim manager en geen voetballer in emiraat.
Marcel van Vliet  |   | 
10-04-2008
 | 
09:17 uur
Mee eens, al hanteer ik deze variant:
Verkopers worden geboren, TOPverkopers worden gemaakt.
Het talent ''verkopen'' moet sluimerend aanwezig zijn welke met de juiste begeleiding en training tot grote hoogte gebracht kan worden.

Ik heb uit mijn verkoopjeugd door mijn toenmalige verkoopleider nog zo'n leuke one-liner meegekregen: ''Hoe groter het deurtje, hoe kleiner het mannetje'' om beginnende verkopers over hun drempelvrees heen te helpen.
Paulus  |   | 
14-04-2008
 | 
15:37 uur
Na 5 gruwelijke missers ben ik ervan overtuigd dat verkopers toch echt wel geboren worden. Ik ben DGA van een commerciele organisatie in de zorgsector. We werken met accountmanagers in de regio. De laatste jaren waren we vooral gericht op medewerkers die de sector en het product goed kennen. Het verkooptalent dachten we wel te kunnen ontwikkelen. Nee dus! Nu richten we ons nu vooral op verkooptalent. Al het andere is bij te spijkeren, als er maar affiniteit mee is!
h. de groot  |   | 
15-04-2008
 | 
00:03 uur
(top)verkopers worden geboren. in tegenstelling tot wat men beweert over een scala aan trainingen, seminars en ander gewauwel.

als mislukte hts'er, behaalde ik voor mijn werkgever, deel uitmakend van een team van 120 verkopers, rondreizende over deze wereldbol, 29 jaar het hoogste winst- percentage.

motto: zelfbewust, trouw zijn aan jezelf en werkgever, niet voortdurend switchen uit hebzucht, inlevingsvermogen, service en nog eens service, talen en cultuurkennis, eerlijkheid. en last but not least, kennis van zaken.

bovendien bedraagt mijn arbeidsinspanning 7% minder dan de rest van de club.

als verkoopleider ooit gevraagd interimmanager bij de concurrent te worden. gelukkig niet gedaan. bij bedrijven die interimmanagers nodig hebben, is de blik teveel naar binnen gericht. men is niet meer in staat adequate beslissingen te nemen. ben ik arrogant? jazeker
Ad de Beer  |   | 
16-04-2008
 | 
08:29 uur
@ H de Groot,

In grote lijnen ben ik het met je eens, met uitzondering van de laatste alinea.
Een interim manager huur je ofwel in omdat je tijdelijk capaciteit nodig hebt of omdat je tijdelijk een competentie nodig hebt die je niet in huis hebt.
Bedrijven die interimmers inhuren zijn dus zeker niet naar binnen gericht, want dan blijven ze aansukkelen met de eigen competenties en dat leidt vaak tot mislukking.
Interim managers, tenminste de interimmers in mijn bestanden, zijn in staat om snel en adequaat de juiste beslissingen te nemen, vooral omdat ze al heel veel hebben meegemaakt.
Een tapijt waar je op staat kun je niet oprollen, daarom is hulp van buitenaf vaak zo waardevol. Als bedrijven nu ook nog eens inzien dat je het dak moet repareren als de zon schijnt en niet steeds maar blijven denken dat ''het wel weer goed komt'', dus tijdig een interimmer inhuren, dan wordt het rendement alleen maar hoger.
Ik moet wel toegeven dat er bureaus zijn die pasafgestudeerde jongens en meisjes, met nauwelijks een groene maandag ervaring, verhuren als interim manager, ik twijfel wel aan de toegevoegde waarde van de inzet van deze onervaren mensen.
Tot slot denk ik dat arrogantie geen slechte eigenschap is voor een verkoper, zolang je het belang van de klant maar voorop blijft stellen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10