Onlangs heeft roddel en achterklap van enkele medewerkers ertoe geleid dat een Raad van Toezicht een interim opdracht tussentijds heeft beëindigd. De bewuste medewerkers hadden er belang bij zo veel mogelijk bij het oude te laten. Je krijgt de roddels achteraf te horen, maar dan ben je al in het defensief gedrongen; het is onmogelijk je te verdedigen. Roddel en achterklap is een fenomeen in organisaties dat een allesbehalve constructieve, opbouwende en toekomstgerichte werking heeft.
Wat me het meest ergert aan geroddel is, dat het de sfeer kan verzieken, het is immers net als een virus dat zich verderzet en een conditionering veroorzaakt bij sommige medewerkers, uiteindelijk ziet men slechts wat men 'geconditoneerd' werd te zien. Voor H.S.P.ers is dit meestal 'voelbaar' .Een opentrekken van het 'besmette luik' tot een
ophelderende communicatie lijkt me het beste in zo'n situatie, met name 'veroordeel de roddel en NIET de roddelaars'.Het kan positieve
wendingen mogelijk maken en de kracht van de roddel 'transformeren' tot wederzijds respect.Een open hart en mind is wel vereist en kan een groeipunt zijn.
j leemans
|
|
6
-
04
-
2008
|
17
:
00
uur
goed dat u de file,s aan wil pakken
en ook het crimineel gedrag
ik wil me graag nederlander blijven voelen.