In onze praktijk zien we heel vaak dat de ICT(-strategie) niet of nauwelijks is afgestemd op de bedrijfsstrategie. Als de ICT in lijn wordt gebracht met de bedrijfsstrategie dan kan het absoluut een key succesfactor worden. Gebeurt dit niet dan kan de ICT juist als vertragende of vertroebelende factor gaan opspelen.
Ad de Beer
|
|
14
-
11
-
2007
|
17
:
39
uur
De ICT sector is een beetje arrogant en meent nog steeds dat ze voor ieder probleem de enige oplossing aan kunnen dragen, terwijl ze vaak eerder een aantal nieuwe problemen veroorzaken die er eerst niet waren. Met andere woorden, voor iedere oplossing hebben ze wel een probleem!
Dat wil niet zeggen dat we zonder ICT kunnen leven. Wat op zijn beurt weer niet wil zeggen dat ICT van strategisch belang is.
ICT ondersteunt de processen in de organisatie, niets meer en niets minder.
ICT geeft dan het management de schuld en omgekeerd. Het is een vicieuse cirkel, die door niemand doorbroken wordt. En juist daar ligt de oplossing. Denken in processen, niet in systemen. Voor het management is het goed o zich in de mogelijkheden van ICT te verdiepen, voor de ICT sector is het goed om eens uit die ivoren toren te stappen en naar de bedrijfsprocessen te kijken.