Ik ben het eens met het idee dat verkopen een kwestie van gunnen is.
Alleen, de weg daar naartoe maakt het verschil tussen een goede verkoper en een minder goede verkoper.
Eigenlijk is het een vrije vertaling van de beste verkoper te zijn.
Het argument dat de beste verkopers vaak niet weten wat hen succesvol maakt heeft naar mijn gevoel meer te maken met het feit dat ze bepaalde technieken voldoende onder de knie hebben en deze geintegreerd hebben in hun dagdagelijkse werking.
Dat trainers het hebben over communicatiemodellen en ingewikkelde dealclosings en succesvolle accountmanagers niet...dit heeft naar mijn gevoel te maken met het feit dat vele trainers hun trainingen vullen met te uitgebreide informatie en niet relevant voor de verkopers. Vele verkopers zijn niet aan theoretische verhalen. Ze willen concrete tips en praktische oefeningen.
Last but not least is de gunfactor inherent verbonden met het empatische vermogen van de verkoper. Slaagt hij er in om op dezelfde frequentie te komen van de tegenpartij gaat hij zijn kansen optimaliseren om de deal te kunnen closen. Dat zou je kunnen definieren als gun-factor.