4 oktober 2012 -
Elk jaar is het een terugkerende vraag: wat doen we met het kerstpakket? Het geven van kerstpakketten is begin vorige eeuw ontstaan. Het was de gewoonte dat mensen bij de boer langs kwamen met eten en drinken om hem en zijn gezin een fijne kerst te wensen. Op Tweede kerstdag mocht het personeel naar huis. De boer gaf zijn knecht dan een worst, een boerenkaasje en een flesje wijn mee om gezellig de kerst te vieren met de familie. Deze traditie wordt nog steeds voortgezet. Het is een mooie gelegenheid om een blijk van waardering te geven aan je medewerkers. Maar waarmee moet die doos gevuld worden?
De tijd van de eeuwige fondue sets, soepstengels en feestelijke servetjes zijn voorbij. Tegenwoordig geven medewerkers vaker de voorkeur aan het ontvangen van een belevenis in plaats van een product. Uit onderzoek van PanelWizard Direct in opdracht van Pluimen blijkt dat tweederde van de mensen zich gelukkiger voelt bij het ondernemen van uitstapjes, zoals een dagje naar een sauna of pretpark. Slechts een twaalfde vindt dat het leven leuker wordt wanneer zij zichzelf trakteren op een nieuw product. Opvallend is dat niet vrouwen maar vooral mannen denken hun geluk te vinden door te shoppen (27%). Vrouwen zoeken hun geluk in het doen van leuke dingen met familie en vrienden (86%). Het zoeken van geluk door het ondernemen van activiteiten vloeit wellicht voort uit de herinneringen die men heeft aan vroeger. Het zijn de uitstapjes die een blijvende indruk achterlaten (75%) en niet de materiële cadeaus uit het verleden (5%).
Voor het onderzoek zijn 523 Nederlanders van 25 tot en met 60 jaar gevraagd van welke giftcard zij het meest gelukkig worden. Bijna zes op de tien respondenten kiezen een giftcard voor een belevenis boven een giftcard waarmee zij een fysiek product kunnen kopen. Een bon voor een pretpark wordt erg gewaardeerd (19%). Onder vijftigplussers is de hotelbon populair (31%).
Aan de hand van dit onderzoek en een middagje ‘bodyboarden’ zeg ik vaarwel tegen de producten in het kerstpakket. Dit jaar ga ik voor een belevenis. Want zeg nou zelf, enthousiaste verhalen horen van je medewerkers, geeft toch veel meer voldoening dan het kerstpakket terug vinden op Marktplaats.