zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
persberichten
 

Omzetkansen uit extreme trends: duurzaam ondernemen

14 september 2012 - De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Managersonline.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

Business Developer Barbara van Veen deelt frisse omzetkansen uit, zodat bedrijven zicht tijdens de crisis kunnen blijven ontwikkelen.

Leaders Against Routine BV voert actie om Nederlandse managers met ogen uit de toekomst naar de kansen van nu te laten kijken. In negen artikelen komen toekomstaspecten en tips aan de orde, waar ondernemers en vooruitdenkers hun voordeel mee kunnen doen. Hier een deel van artikel 2 over het "preservaat". Het preservaat is een denkrichting, waarbij de duurzaamheid de belangrijkste driver voor allerlei ontwikkelingen is. Door deze driver extreem door te trekken, krijgen ondernemers een fris perspectief op de extra omzetmogelijkheden die de duurzaam trend hen nu al biedt.



Omzetkansen uit extreme trends: duurzaam ondernemen



Als Al Gore's volgelingen de meerderheid vormen, dan krijgen alle primaire bedrijfsactiviteiten een feedbacksysteem gericht op natuurbehoud. Reizen behoort tot het verleden, zowel voor woon-werk verkeer, bevoorrading, als voor de toeristische industrie. De nieuwe rijken zijn recycelaars, want zij bezitten de grondstoffen voor massaproductie. "Nieuw" betekent niet langer meer "ongebruikt", maar "opnieuw". Hoe kunnen bedrijven op deze toekomstaspecten nu al extra omzet pakken?

Reizen is van voor de revolutie

De Europese Commissie schreef in 2011 "To achieve Europe’s targeted 80% CO2 reduction by 2050, oil consumption must drop around 70% […], implying a revolution in […] the way we travel".

Na de revolutie ziet reizen eruit als Google Seaview: je browst het Barrièrerif via de camera’s van Google op de zeebodem. Nu kijken we nog naar moeilijk bereikbare locaties, maar straks is alles buiten fietsradius exotisch. Het eerste echt duurzame reisbureau dealt niet in compensatiebomen, maar in virtuele reizen. Hoe zou jouw organisatie ‘vies’ consumentengedrag kunnen virtualiseren?

Recycling Rules
Al veertien kritieke grondstoffen staan in de EU op de "Supply Risk" lijst. Niet verwonderlijk dat de omzet van recyclables tussen 2004 en 2008 (naar € 60,3 miljard) is verdubbeld. En dat de werkgelegenheid in deze industrie tussen 2000 en 2007 met 45% is toegenomen. Het wachten is tot spin-offs bekendheid en markt krijgen, zoals het idee van de Rotary voor een Waste World pretpark, Rugged Robots om vervuiling te oogsten voor hergebruik, of het lanceren van een virtual reality versie van Oil Rush. Waste biedt op veel meer manieren een voordeel als je bedenkt wat juist waste aantrekkelijk maakt. Vies is lekker!

Leren van extreme consequenties

Het is helemaal niet zeker dat we ooit zullen werken in een 'Preservaat'. Maar we kunnen nu wel ons voordeel doen met de lessen uit dat toekomstaspect:

Maak van waste een voordeel: een nieuw product, een ervaring Virtualiseer ‘vies’ consumentengedrag en vergroen Benoem de nieuwfactor van je product in de vorm van exclusiviteiten

 
 Doorsturen   Reageer  

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10