3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
26 oktober 2018 -
De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Managersonline.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.
Welke mogelijkheden heb je om meer uit je Google Ads campagnes te halen? Een minuscuul optimalisatiepuntje kan al een wereld van verschil maken, vooral als je adverteert op een zoekwoord met weinig zoekvolume. Op zo’n moment wil je natuurlijk het meeste halen uit de advertentie. Om er voor te zorgen dat jij hiermee aan de slag kunt hebben we enkele potentiële managementoptimalisatiepunten voor je in kaart gebracht.
We zullen het onder andere hebben over dynamische advertenties via Google Ads, zoekwoord onderzoeken, het uitsluiten van bepaalde vertoningen en de mogelijkheden die dit met zich meebrengt. Wellicht loopt jouw bedrijf nog kansen mis op het gebied van Google adverteren?
Tip 1 – Denk aan brede zoekwoorden met minder concurrentie
Minder concurrentie betekent in veel gevallen ook minder zoekvolume, maar als je hogere posities behaalt met bredere zoekwoorden is het zeker de moeite waard om campagnes te optimaliseren voor deze zoekwoorden. Denk er ook aan dat Google taalfouten, synoniemen en soortgelijke zoektermen ook meepakt, waardoor het daadwerkelijke zoekvolume waarschijnlijk nog hoger ligt dan de zoekwoord analyse aangeeft.
Een potentiële valkuil bij het gebruiken van brede zoekwoorden voor je Google Ads campagne is dat je té breed gaat kijken. De zoekwoorden moeten namelijk wel relevant blijven aan de pagina waar de bezoekers naar geleid worden. Zorg er dus voor dat je het budget enkel gebruikt voor bredere zoektermen die zonder twijfel relevant zijn aan je website of pagina.
Tip 2 – Dynamische advertenties in Google Ads
Google heeft eind juli 2018 haar dynamische advertenties, die al sinds 2011 mogelijk waren, helemaal omgegooid. De Dynamic Search Ads, of DSA’s in het kort, laten tegenwoordig geen ruimte meer over voor zoekwoord beheer. Je maakt bij DSA’s nu een keuze uit de volgende mogelijkheden:
Categorieën gebruiken die voor jouw website aangeraden zijn
Google deelt je website bij het crawlen op in categorieën op basis van keyword gebruik
Alle pagina’s op je website gebruiken
Specifieke pagina’s op je website gebruiken
Indien je voor de categorieën optie kiest zul je de mogelijkheid hebben om een voorvertoning van de advertentie te zien en nog aanpassingen te maken voordat je deze live zet. Je kunt aanpassingen maken op basis van:
Hoe de advertentie er uit ziet
Welke pagina getoond wordt bij een bepaald zoekwoord
Voorbeeld zoektermen die de advertentie op gang brengen
Daarnaast zul je een aanbevolen biedprijs verkrijgen op basis van de prestaties van bestaande zoekwoorden die overeen komen met jouw zoektermen.
Zorg er hierbij wel voor dat je geen verkeer afneemt van zoekwoorden waar je al op adverteert, aangezien die campagnes waarschijnlijk beter geoptimaliseerd zijn op de specifieke zoekwoorden dan een dynamische advertentie. Maak daarom verstandig gebruik van de negatieve zoekwoorden om je bestaande advertenties er tussenuit te filteren.
Tip 3 – DSA’s tijdelijk gebruiken voor specifieke zoekwoorden
Wanneer je start met Google Ads voor een website is het verstandig om in ieder geval tijdelijk gebruik te maken van dynamische advertenties. De reden hiervoor is dat je een dynamische advertentie erg goed kan gebruiken om zoekwoorden te vinden die goed converteren. Wanneer je deze hebt gevonden kun je gerichte Google Ads campagnes opstellen voor de converterende zoekwoorden.
Het is ook altijd de moeite waard om te kijken naar conversie optimalisatie punten voor de pagina’s waar je voor adverteert. Van 1.3% conversie naar 1.4% conversie klinkt niet als een grote stijging, maar wanneer het om een zoekvolume van 30.000 gaat zul je toch 300 extra conversies hebben.
Extra tip – Dashboarding voor grote SEO en SEA projecten
Wanneer je één of meer grote projecten hebt waar je SEA of SEO voor doet, of zelfs beide, dan kan het erg chaotisch worden. Op zo’n moment is het verstandig om je eigen dashboard in te richten voor deze projecten. Zo houd je alle informatie en data overzichtelijk op één locatie, zonder tijd en overzicht kwijt te raken doordat je tussen de verschillende projecten dient te schakelen. Met een dashboard heb je inzicht in Google Ads data, Analytics data, de Search Console en nog veel meer, afhankelijk van het Dashboard wat je kiest. Ben je van plan om je klanten ook inzicht te geven in het dashboard? Dan kan het een goede toevoeging zijn om een dashboard in je eigen huisstijl te realiseren.