19 juni 2002 -
Dat Nederlanders geen hoge pet op van topmensen in het bedrijfsleven deert de topmanagers maar nauwelijks. Tweederde van de bevolking vindt dat ze te veel verdienen, slechts 14 procent denkt dat ze in meerderheid eerlijk zijn, en minder dan één op de vijf is van mening dat zij de belangen van hun personeel hoog in het vaandel voeren.
19 juni 2002 -
Bestuursvoorzitters van de grootste ondernemingen ter wereld zitten steeds minder lang op hun plek. Terwijl wereldwijd een CEO in 1995 nog gemiddeld 9,5 jaar in functie was, daalde deze periode in 2001 tot 7,3 jaar.
19 juni 2002 -
Powerpointpresentaties zijn niet effectief. Volgens 'speech-consultant' Phyllis Gates, adviseur van onder meer Ernst & Young en BP Amoco zien PowerPoint-presentaties er technologisch wel gelikt uit, maar inhoudelijk leggen ze het zwaar af tegen de 'orale voordracht'.
17 juni 2002 -
Marketeers moeten oppassen met het toevoegen van nieuwe snufjes aan hun producten. Veel consumenten zijn angstig voor nieuwe technologie omdat ze denken dat het product daardoor sneller kapot gaat of ingewikkeld is in het gebruik.
17 juni 2002 -
Stepstone is de bekendste vacaturesite van Nederland, gevolgd door Monsterboard. Opvallende nieuwkomer in de ranglijst is de Nationale Vacaturebank, die door drie procent van de respondenten spontaan wordt genoemd.
17 juni 2002 -
Human Resources Management houdt niet op als een medewerker het bedrijf heeft verlaten. Ex-werknemers zijn niet alleen potentiele klanten maar zij beschikken over dermate veel kennis van de onderneming dat het de moeite loont hen na verloop van tijd weer in dienst te nemen.
16 juni 2002 -
In financieel moeilijkere tijden blijken bedrijven opeens minder behoefte te hebben aan IT-advies. Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt dat IT- en businessconsultants het hardst worden getroffen door de economische omstandigheden.
16 juni 2002 -
Telefonische sexlijnen lijden niet onder de populariteit van internet. Hoewel er steeds meer betaalde erotische websites komen, handhaven de 0906-exploitanten hun positie.
16 juni 2002 -
Stroop smeren bij de baas is een effectieve manier om hem gunstig te stemmen. Mensen die gevleid worden oordelen positiever over de mooiprater dan mensen die de vleier als buitenstaander waarnemen.
13 juni 2002 -
Investeren terwijl een bedrijf verlies maakt. Het klinkt onlogisch, maar levert volgens onderzoekers J. Wielhouwer een hoog rendement op. Volgens hem is de netto opbrengst van een investeringsproject hoger als er wordt geïnvesteerd tijdens een periode dat de onderneming voor de belasting verliezen heeft of heeft gehad.
13 juni 2002 -
Collega's kunnen uw beste vrienden zijn, maar ook uw grootste concurrenten. Vakorganisatie De Unie heeft een (ludieke) test ontwikkeld waaruit u kunt aflezen hoe u zich opstelt tegenover uw collega's en vice versa.
13 juni 2002 -
Een groeiende groep consumenten is niet in te delen in de traditionele doelgroepen van marketeers: de bijna-rijken. Dat zijn mensen voor wie massaproducten niet aantrekkelijk zijn maar voor wie dure luxegoederen buiten hun budget vallen.
13 juni 2002 -
Midden jarig '90 ging de misdaad in New York in korte tijd opzienbarend naar beneden. Het recept: géén zero tolerance, maar een eenvoudig doch consequent pakket van maatregelen, gericht op ogenschijnlijk onbeduidende randverschijnselen.
11 juni 2002 -
'Ik kan het - Tsjakkaaa!' Als we de zendelingen van het neurolinguïstisch programmeren mogen geloven kunnen we ons brein manipuleren door positief te denken. Het succes komt dan vanzelf.