25 september 2002 -
Een grote meerderheid van de Nederlandse managers voelt niks voor een carrière in het buitenland. Slechts tien procent heeft daar zin in; 21 procent wil het overwegen.
24 september 2002 -
De juiste mensen aangenomen, functiebeschrijvingen gemaakt, doelstellingen geformuleerd, de communicatie gestructureerd: wat kan goed teamwork nog in de weg staan? Was het maar zo eenvoudig.
24 september 2002 -
Met een tijdelijk aantrekkelijke prijsstelling consumenten interesseren voor een bepaald product in de hoop dat ze het daarna blijven kopen, is geen goede marketingstrategie. Harvard Business Review bericht over onderzoek dat het aankoopgedrag van klanten na dit soort acties snel weer terugkeert naar de oude situatie.
24 september 2002 -
Een recessie leek hem onwaarschijnlijk, de Euro-inflatie was slechts iets wat we ons inbeeldden en de sterke koersdalingen van de van de laatste weken en dagen zijn overdreven. Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank lijkt patent te hebben op onbetrouwbare voorspellingen.
23 september 2002 -
Iedereen wil graag de ideale baas zijn of hebben, maar bestaat die eigenlijk wel? Psychologie Magazine onderscheidt een zestal typen bazen.
23 september 2002 -
De LOI voert al enige maanden een ludieke campagne op radio, tv en internet met Roskam van de binnendienst, de jonge employee die met slijmen hogerop wil komen. In de lift rand hij min of meer zijn baas aan.
23 september 2002 -
Meer dan de helft van de directieleden van grote West-Europese en Amerikaanse bedrijven vindt dat zijn onderneming naar investeerders en aandeelhouders toe opener zou moeten zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau PricewaterhouseCoopers.
22 september 2002 -
's Werelds grootste olie-exporteur, Saudi-Arabië, heeft zaterdag duidelijk gemaakt dat de olie-importerende landen niet bang hoeven te zijn dat de olievoorziening in gevaar komt in geval van een conflict in het Midden-Oosten. De Saudische minister van Oliezaken, Ali al-Naimi, zei in Osaka te benadrukken dat zijn land een betrouwbare leverancier is.
20 september 2002 -
Productiemanagers van moderne, flexibele bedrijven worden meer voor hun klantgerichtheid beloond dan productiemanagers werkzaam bij ondernemingen met een 'klassieke' productiewijze. De laatstgenoemden worden vooral beoordeeld op basis van financiële en efficiency-maatstaven zoals winst, investeringsrendement en productiekosten.
19 september 2002 -
Richting, consistentie, samenhang en feedback: dat zijn de vier succesfactoren bij verandermanagement. Dat stelt Steven ten Have in zijn proefschrift Voorbeeldig veranderen. Een kwestie van organiseren.
19 september 2002 -
Nederlanders zijn geen geen redenaars. Dat zit niet in onze genen. Althans: niet in onze opvoeding en opleiding. Fred Akkerma vindt dat dat anders moet.
18 september 2002 -
Bedrijven die hun medewerkers aanmoedigen om waar te maken wat ze zeggen, zijn succesvoller dan hun concurrenten. Dat stelt David Maister in het boek Maak waar wat je zegt.
18 september 2002 -
Het ontslaan van een manager lijkt niet het juiste middel om ondermaatse teamprestaties te verbeteren. Dat concluderen de Maastrichtse onderzoekers Allard Bruinshoofd en Bas ter Weel op basis van onderzoek naar het ontslag van voetbalcoaches in de Nederlandse eredivisie.