zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Google wijzigt Europees merkbeleid

5 augustus 2010 - Google heeft gisteren zijn merkbeleid voor Europa en de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) gewijzigd. Het gewijzigde merkbeleid is een reactie op een vonnis dat in maart 2010 door het Europese Hof van Justitie werd uitgesproken.

Het hof oordeelde toen dat Google het merkrecht heeft gerespecteerd door adverteerders in staat te stellen om te bieden op zoekwoorden die overeenkwamen met de handelsmerken van derden. De nieuwe beleidsregels worden vanaf 14 september 2010 van kracht. 



Gevolg
Als gevolg van het gewijzigde beleid zullen bedrijven die binnen Europa bij Google adverteren de mogelijkheid hebben om hun advertenties te laten weergeven op basis van zoekwoorden in de vorm van handelsmerken. Als gebruikers bijvoorbeeld het merk van een televisiefabrikant intypen, kunnen zij relevante en nuttige advertenties te zien krijgen van resellers, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten. Op basis van het eerdere Europese merkbeleid van Google konden eigenaars van merken een klacht bij Google indienen om te voorkomen dat advertenties van derden werden weergegeven naar aanleiding van zoekopdrachten op basis van hun merknaam. 

Uniform beleid

Met deze wijziging brengt Google zijn Europese merkbeleid in overeenstemming met zijn beleid in de meeste andere landen ter wereld. In de Verenigde Staten en in Canada waren adverteerders al sinds 2004 in staat om handelsmerken van derden te gebruiken. In het Verenigd Koninkrijk en Canada was dit mogelijk sinds 2004, en sinds mei 2009 was dit in tal van andere landen mogelijk. Een volledig overzicht van landen waarin dit beleid reeds van kracht is, is hier te vinden. 

Bezwaar maken

Als een eigenaar van een merknaam van mening is dat een Europese advertentie van een derde partij die op basis van zijn merknaam wordt weergegeven voor verwarring onder gebruikers zorgt met betrekking tot de herkomst van de geadverteerde goederen en diensten, kan de eigenaar van de merknaam een klacht bij Google indienen via dit webformulier. Als Google eveneens van mening is dat de desbetreffende advertentie tot een dergelijke verwarring leidt, wordt de advertentie uit de lucht gehaald. 

Oereenstemming
"Het Europese Hof van Justitie heeft ons recht onderschreven om adverteerders de mogelijkheid te bieden om op handelsmerken van derden te bieden," aldus Mark Berendsen, Industry Leader agencies van Google. "Dankzij deze uitspraak kunnen we ons merkbeleid in tal van landen overal ter wereld met elkaar in overeenstemming brengen. Onze gebruikers zullen hiervan profiteren, omdat ze naar aanleiding van hun zoekopdrachten in Google een groter aantal relevante advertenties te zien krijgen".

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Google vervangt visitekaartje
 Marketeer moet voor de beleving gaan
 Tips en weetjes om uzelf te ontgooglen
 Combineer bannercampagne met searchcampagne
 
 
reacties
 
Nils Rooijmans  |   | 
5-08-2010
 | 
12:39 uur
in dit kader overwegen wij (Aggregate) ons platform in te zetten voor een Merkbewakingsdienst waarvan de salespitch in vorming is en op onderstaande zal lijken.

Momenteel monitoren wij al een tijdje voor verschillende zoekopdrachten, waaronder merknamen, welke adverteerders er bij Google verschijnen.

De vraag is of een een dienst die hierover alarmeert en rapporteert levensvatbaar is.

Is er interesse voor merkbewaking bij Google, en welke maandelijkse fee zouden jullie er voor over hebben?

dank alvast voor feedback!

Pitch SEAmon:

SEAmon houdt continu in de gaten of er bij Google misbruik wordt gemaakt van uw merknaam. We controleren of er websites zijn die met uw merknaam adverteren of door onrechtmatig gebruik op de website kunstmatig hoog in de resultaten komen.

Online merkbewaking wordt steeds belangrijker omdat blijkt dat er op internet veel misbruik van merken wordt gemaakt waardoor u uw merkwaarde niet onder controle heeft, uw merk reputatieschade wordt aangedaan en u omzet misloopt. In de praktijk blijkt dat veel adverteerders meeliften op uw naamsbekendheid door op uw merknaam te adverteren bij Google, en daar eigen producten of diensten aan te bieden. Dit betekent onder meer de interesse van de klant ten onrechte naar een ander gaat, dat uw eigen advertenties duurder worden, en uw communicatie en omzet via andere kanalen loopt.

Omdat dergelijk misbruik lastig te detecteren is heeft Aggregate de dienst SEAmon geïntroduceert.

SEAmon kijkt elk uur van de dag, 7 dagen per week naar de advertenties en resultaten bij Google en alarmeert u wanneer er sprake is van ongeoorloofd gebruik van uw merknaam. Daarnaast krijgt u één keer per maand een factsheet waaruit in één oogopslag duidelijk wordt wie er op uw merknaam adverteert en hoe zichtbaar deze adverteerders zijn voor uw doelgroep. Op deze manier ziet u ook het misbruik wat buiten de kantooruren optreedt en de inbreuk die door de vingers schieten bij handmatige controle.

Na activering krijgt u maandelijks een email met daarin een pdf bestand wat direct inzicht geeft in het gebruik en eventueel misbruik van uw merknaam bij Google. Op basis van deze informatie kunnen we u helpen eventueel misbruik tegen te gaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10