3 augustus 2010 -
Van consumentenproducten uit China tot software uit India en callcenters op de Filippijnen: er gaan miljarden om in outsourcing. Zo’n 95 procent van de organisaties koopt van en/of levert aan het buitenland.
Uit internationaal onderzoek onder meer dan 600 managers en directeuren, uitgevoerd door ESI International,bleek echter dat het management van de outsourcepojecten vaak veel te wensen overlaat. Zeven van de tien noemen de kwaliteit van het product of de dienst het grootste risico bij outsourcing. Niet vreemd als je bedenkt dat tweederde van de ondervraagden meer dan de helft van hun budget aan outsourcing besteedt.
Risicomanagement
Toch is er vaak veel te verbeteren op het gebied van risicoinschatting en risicomanagement. Een vijfde geeft toe dat dit in hun organisatie niet erg effectief is. vier van de tien geven dit onderdeel een (ruime) voldoende. Nauwelijks de helft van de ondervraagden vindt dat het outsourceteam voldoende kennis en ervaring heeft op het gebied van projectmanagement. Ook valt er het een en ander aan te merken op de opdrachtomschrijving en de communicatie omtrent financiële doelstellingen.
Verbetering
Meer dan de helft van de organisaties geeft toe dat ze hun outsourcingsactiviteiten moeten verbeteren. Met name door beter risicomanagement, risicoinschatting, kwaliteitsbewaking en communicatie.
Bron:Management Issues
Wanneer een organisatie kiest voor outsourcing is het belangrijk om samen met de outsourcer te werken aan het zorgen voor het verlagen van de potentiële risico’s. Een van de elementen die hierbij een rol kan spelen is testing. Alle applicaties en gegevens worden dan gecheckt op mogelijke risico’s en zo kan er ook bepaald worden welke werkzaamheden en gegevens wel of niet in aanmerking komen voor offshoring. Vooral bij bijvoorbeeld financiële organisaties is het belangrijk om goed na te denken over welke gegevens geoffshored worden en niet gelijk alle gevoelige informatie over te plaatsen. Er zal eerst een vertrouwensband opgebouwd moeten worden tussen de organisatie en de outsourcer. Om de potentiele risico’s zo klein mogelijk te houden worden daarom vaak eerst de minst complexe applicaties en taken geoffshored en wordt dit op termijn uitgebreid. Wanneer zowel de outsourcer als de organisatie genoeg tijd besteden aan het outsource-proces zullen de risico’s van outsourcing minimaal zijn.