30 juli 2010 -
Onderzoek onder re-integratiebureaus en sociale werkvoorzieningen door ITpreneurs toont aan dat zij nauwelijks bekend zijn met de mogelijkheden van e-learning. Slechts een op de tien organisaties maakt gebruik van deze leervorm.
Dit terwijl de re-integratiebranche onder druk staat door alle bezuinigingen van het UWV en aangetoond is dat e-learning de effectiviteit in deze sector juist kan bevorderen.
Nieuwe inkomstenbronnen
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de re-integratiebedrijven op zoek gaan naar nieuwe inkomstenbronnen en de effectiviteit willen verhogen door effectievere analyses van de wensen, behoeften en mogelijke kansen van cliënten. Slechts een kwart van de re-integratiebedrijven ziet de toepassing van ICT hier als oplossing.
Meer effectiviteit
E-learning is een voorbeeld van een ICT toepassing die de effectiviteit in het re-integratieproces kan bevorderen. Meer dan de helft van alle organisaties geeft aan gebruik te maken van een cliëntvolgsysteem, maar het gebruik van e-learning is nagenoeg nihil. Zelfs 85 procent geeft aan niet bekend te zijn met e-learning instrumenten die begeleidingsuren besparen. De re-integratiebedrijven die wel bekend zijn met e-learning, geven aan dat trajecten met behulp van e-learning efficiënter kunnen worden uitgevoerd, er betere plaatsingsresultaten worden behaald en cliënten sneller arbeidscompetenties ontwikkelen.
Onbenutte kansen
"De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de re-integratiebranche kansen onbenut laat. Zeker ten opzichte van andere branches. ITpreneurs is een grote speler op het gebied van inburgeringmethodieken. In deze branche is e-learning een onmisbaar onderdeel geworden om trajecten effectiever uit te voeren," aldus Dimitri van den Broek, directeur ITpreneurs.
Ja ja ik weet het, ik werd er al eerder op gewezen dat ik met regelmaat hier voor eigen parochie predik. Toch doe ik dat met gepaste terughoudendheid. Immers, tenminste ik vind dat zelf, wanneer je ergens op reageert, moet het relevantie hebben.
Dik 15 jaar geleden werkte ik met een collega bij de ABN, toen nog in Amstelveen. We kwamen tot de conclusie dat door het hele gebouw lopen, telkens weer als er een probleem was aangemeld, wel erg vermoeiend was. Ik ben namelijk een hele luie IT consultant moet u weten. Doe geen dingen die je niet hoeft.
Een collega was het met mij eens en we keken elkaar eens aan en hadden al snel de oplossing. Intern, het gebouw die onder onze service viel, hebben we iedereen geïnformeerd dat we een tool zouden uitrollen die snelle service mogelijk maakte. Velen waren enthousiast en zo geschiedde dat we, illegaal, een netwerk tool uitrolde om van onze eigen werkplek, een pc over te nemen en een probleem op te lossen.
Iedereen was bijzonder enthousiast. We regelde een apart service nummer in en in no time hadden wij een interne service desk die op hele eenvoudige wijze problemen remote oploste.
Dit bleef niet onopgemerkt want al snel kregen we bezoek van onze superieuren dat het wel al te belachelijk was dat 'calls, [problemen], in het meldingsysteem zo snel werden afgemeld als zijnde opgelost. Dat ging ten koste van de 'performance indicator' en gaf een vertekend beeld. Mijn collega en ik haalden onze schouders op want het was allemaal waarheids getrouw.
Ik weet nog goed hoe boos onze superieuren werden want het was niet de bedoeling dat wij remote problemen gingen oplossen, wij moesten de vloer weer op. Ik heb toen de vraag gesteld waar de IT nu eigenlijk voor was bedoeld. Ik weet nog dat ik, midden in een verhit debat, een paar vage blikken kreeg toegeworpen. Ik bracht naar voren dat de IT juist voor dit soort zaken is bedoeld, en dat je daar juist gebruik van moet maken.
Eind van het verhaal was dat alles ontmanteld diende te worden, terug naar af. Ik vond dat een beetje vreemd want een ander initiatief die we hadden gelanceerd, 'Skilled Schooldesk' genaamd, was namelijk ook zo'n initiatief waar een ieder vanaf eigen werkplek cursussen kon volgen.
Als ik naar dit artikel kijk dan knik ik volmondig. Bedenk even hoeveel tijd en moeite er kan worden bespaard met het on line volgen van opleidingen. Het staat technisch allang niet meer in de kinderschoenen. Een voorloper is immers NTI en LOI. Naarmate de mogelijkheden van de IT steeds verder zijn gegaan, kun je hele klassen on line bedienen.
Veel mensen in de sociale werkvoorziening functioneren op basis van een hoge mate van sociale controle. Dat betekent dat ze dagelijks een klein zetje in de rug nodig hebben om voor elkaar te krijgen wat anderen uit zichzelf voor elkaar krijgen. Ik geloof niet dat een dergelijk 'zetje' door middel van 'e-learning' is te geven. Slechts voor een zeer kleine groep SW'ers kan 'e-learning' effectief zijn. Dat zijn de mensen die dicht tegen de reguliere arbeidsmarkt aanzitten (detachering en begeleid werken). Voor sommigen van hen zou deze vorm van leren wellicht interessant zijn.