Vijf redenen waarom cloud het leven van de marketeer vergemakkelijkt
29 juli 2010 -
Zijn coud en marketing een goede combinatie? Volgens LUMA International wel. Op 6Minutes.be geeft de organisatie vijf redenen waarom cloud computing het leven van marketingmedewerkers vereenvoudigt.
Steeds meer afdelingen gebruiken cloud-oplossingen. De IT-afdeling was de eerste, Boekhouding en HR volgden snel. Marketing daarentegen heeft de stap naar cloud computing nog niet gezet. Terwijl hun collega’s met het hoofd in de wolken lopen, gebruiken marketingmedewerkers in de meeste gevallen nog steeds vooral traditionele hulpmiddelen.
Vijf redenen
LUMA International geeft vijf redenen waarom cloud-oplossingen geïntegreerd moeten worden in marketingstrategieën:
1. De cloud zorgt voor een betere samenwerking tussen sales en marketing
Sales- en marketingafdelingen krijgen te maken met verschillende doelstellingen. Salesteams moeten inkomsten genereren, het marketingteam is verantwoordelijk voor de merkbewaking. Als cloud-oplossingen geïntegreerd worden in de sales- en marketingprocessen, kan het marketingmateriaal gepersonaliseerd worden voor de doelgroep. Daarnaast kan het materiaal verzonden worden op het meest ideale moment vanuit het perspectief van het salesteam, en op de juiste manier vanuit het standpunt van het marketingteam.
2. De cloud vereenvoudigt geïntegreerde marketingcampagnes
Door bepaalde marketingprocessen te automatiseren in de cloud worden geïntegreerde marketingcampagnes een stuk eenvoudiger te beheren. Met enkele muisklikken kan een marketingafdeling tekstberichten, e-mails en print mailings op het juiste moment naar de juiste doelgroep versturen.
3. Met cloud kunnen marketingresultaten nauwkeurigere gemeten worden
De marketingmedewerkers moeten hun marketingkosten kunnen verantwoorden en rendabeler worden willen ze geen budget verliezen. Online marketingoplossingen zorgen ervoor dat het effect van marketingcampagnes op de totale omzet gemakkelijk gemeten kan worden. Geautomatiseerde oplossingen maken het mogelijk nauwkeuriger na te gaan welke aanpak werkt en dus verdere investeringen waard is.
4. De cloud helpt kosten, tijd en overschotten te verminderen Een marketingcampagne manueel uitvoeren kost veel tijd en geld. In plaats van massaal marketingmateriaal te versturen dat toch niet gebruikt wordt door het lokale salesteam of niet geopend wordt door de ontvanger kan de marketingafdeling nu relevantere campagnes ontwikkelen, tegelijkertijd kosten en tijd besparen en bovendien milieuvriendelijker te werk gaan.
5. De cloud maakt marketingmogelijkheden toegankelijker voor het MKB Het MKB heeft vaak geen toegang tot dezelfde oplossingen en voordelen als grote bedrijven. Weinig werknemers binnen een kleine of middelgrote onderneming hebben de tijd of de middelen om zich volledig toe te leggen op marketing. Door cloud-oplossingen in te zetten bij de marketingcampagnes hoeven MKB-bedrijven geen dure licenties te betalen. Tegelijkertijd kunnen ze wel, net als grote ondernemingen, efficiënte en op maat gemaakte marketingcampagnes ontwikkelen.
Bron:6Minutes