zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander niet blij met verandering sociale omgang

29 juli 2010 - Nederlanders zijn niet blij met veranderingen in het sociale leven. We hechten veel belang aan de omgang met anderen, maar verwachten dat de manier waarop we met elkaar omgaan in de toekomst steeds individualistischer wordt.

Dit concludeert BNP Paribas, 'the bank for a changing world', naar aanleiding van de 'Change Index', het onderzoek naar Verandering dat Blauw Research onlangs voor de bank heeft uitgevoerd. 



Zelf verantwoordelijk
Uit het onderzoek blijkt verder dat een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt, dat veranderingen in de manier waarop we met elkaar omgaan en de aandacht die we voor elkaar hebben, de verantwoordelijkheid is van alle burgers zelf. Slechts een minderheid vindt het (ook) een politieke verantwoordelijkheid. 

Meer stress, minder aandacht voor elkaar

Acht op de tien Nederlanders verwachten dat de samenleving in de toekomst steeds individualistischer wordt. Terwijl 80 procent veel belang hecht aan de aandacht die we voor elkaar hebben en de manier waarop we met elkaar omgaan. Eveneens acht op de tien Nederlanders zien verandering (vervaging) van waarden en normen en zijn hier niet blij mee. Verder vindt een ruime meerderheid de verandering van het tempo waarin geleefd wordt en van de stress die het leven met zich meebrengt niet prettig.
Hoe jonger de Nederlanders hoe minder zorgen zij zich maken over verschillende veranderingen. Alleen ten aanzien van veranderingen in de tijd die men heeft voor de omgeving maken jongeren zich even vaak zorgen als ouderen. 

Liefde
Volgens bijna de helft van de Nederlanders is er op persoonlijk vlak weinig te vrezen; tijd voor familie en vrienden blijft er en slechts tien procent maakt zich zorgen over de stabiliteit van liefdesrelaties. 

Sociale media

Acht op de tien Nederlanders verwachten dat de manier waarop we met elkaar communiceren zal veranderen, bijvoorbeeld door sociale media. De meeste Nederlanders vinden dit positief. Positieve veranderingen in sociaal leven dankzij sociale media zijn: beter op de hoogte van waar vrienden en familie mee bezig zijn (41 procent), vaker contact met familie en vrienden (33 procent), contact met familie en vrienden is verbeterd (24 procent). Zes op de tien Nederlanders gebruiken (bijna) dagelijks sociale media. 

Andere opvallende zaken
- De overgrote meerderheid gebruikt sociale media vooral privé. Echter, 52 procent denkt dat sociale media straks niet meer weg te denken zijn uit het professionele leven;
- Vrouwen maken vaker gebruik van sociale media dan mannen;
- Vrouwen zijn vaker positief over de invloed van sociale media op hun sociale leven;
- Lager opgeleiden maken minder vaak gebruik van sociale media dan middelbaar en hoger opgeleiden;
- Jongeren ondervinden vaker veranderingen in hun sociale leven door sociale media dan Nederlanders van middelbare leeftijd en ouderen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders kiezen voor bedrijven die goed zijn voor maatschappij
 Oudere voelt zich niet gewaardeerd
 Het Nieuwe Werken’ vereist nieuwe gedragsregels
 Toekomstige leiders: samenleving moet veranderen
 
 
reacties
 
MC Pasch  |   | 
3-08-2010
 | 
13:52 uur
Allemaal mooi en waar sociale media. Maar waar komt dan de vereenzaming vandaan? Een computer geeft mij geen gevoel ook al kijk ik mijn vrienden recht in hun ogen. De uitstraling die een mens van nature bij zich heeft wordt m.i. door de kijkkast toch niet helemaal goed overgebracht. We zien bewegende beelden maar de omgang met levende mensen is heel iets anders. We hebben geen tijd meer om even langs iemand te gaan. Alleen voor onszelf tijd genoeg. Niet alleen de toekomstige individualisering zal steeds meer van zich laten spreken maar ook het egoïsme zal hierin hoogtij vieren. De maatschappij verandert inderdaad ja. Technisch gezien een grote vooruitgang. Menselijk gezien met geestelijke armoede.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10