28 juli 2010 -
Ruim een op de drie autoritten is korter dan vijf kilometer. Op deze afstand is de fiets een logischer en aantrekkelijk alternatief. Milieu Centraal berekende dat met het vermijden van korte autoritten gemiddeld 100 euro per auto per jaar te besparen is op de brandstofkosten.
Wanneer alle korte ritten voortaan met de fiets of lopend zouden worden afgelegd is er een totale jaarlijkse besparing mogelijk van 500 miljoen liter brandstof met een bespaarpotentieel van ruim 750 miljoen euro. Ook het milieu gaat er dan op vooruit: per auto kan jaarlijks 185 kilo CO2 bespaart worden door vaker te fietsen of te lopen.
Dat is vergelijkbaar met een besparing van bijna tien procent van de jaarlijkse CO2-uitstoot door het energiegebruik in een gemiddeld huishouden.
Stadsritten
Veel korte ritten zijn stadsritten, bijvoorbeeld naar het winkelcentrum. Door het vele optrekken en remmen is het brandstofverbruik gemiddeld zo'n liter op tien kilometer; 33 procent hoger dan het gemiddelde gecombineerde verbruik. De korte ritten zijn niet alleen duur door het hogere brandstofverbruik, ze zijn ook extra slecht voor het milieu en de luchtkwaliteit in de stedelijke omgeving. Autogebruik in de stad kan bovendien extra kosten met zich mee brengen: denk bijvoorbeeld aan hoge parkeerkosten en extra slijtage - dus onderhoud - vanwege het rijden met een koude motor.
Volgens mij gaan veel werknemers meer en meer op de fiets tegenwoordig. Met name de opkomst van de elektrische fiets heeft voor veel verandering gezorgd. Zonder zweten aankomen op je werk.