Sociale media doen intrede in training en development
27 juli 2010 -
Sociale media doen ook hun intrede in de training en development afdelingen binnen een bedrijf. Dat stelt Mic Adam, General Manager van Vanguard Leadership. Wat dacht u van het gebruik van sociale media na de werving maar voorafgaand aan de indiensttreding van een nieuwe kandidaat?
De mogelijkheden zijn legio, maar een schitterende applicatie is de inductietraining voor nieuwe werknemers:
• De inductie training, online, zou een overzicht kunnen geven van het bedrijf, de producten en de strategie.
• Denk hierbij ook aan een soort social netwerk (bestaand of specifiek binnen het bedrijf) voor nieuwe werknemers.
• De nieuwe kandidaat wordt opgenomen in een community en door een mentor online begeleid.
• Videobeelden kunnen hierbij worden gebruikt om de nieuwe werknemer te laten kennis maken met het bedrijf en de werknemers.
• Presentaties en organisatie charts kunnen worden gedeeld in een interactief formaat gebruik makende webinar technieken en multimedia (foto & video).
Zijn er bedrijven die dit doen? Zeker weten! Wat is de ROI? Langere retentie en dus minder aanwervingskost.
Sneller leren
Iedereen weet dat we sneller van elkaar leren dan in een pure klassikale vorm. Stilaan dringt dit ook door bij opleidingsafdelingen. Een paar andere voorbeelden van hoe u sociale media kunt inzetten bij Learning en Development zijn:
• BT’s Dare2Share platform waarbij werknemers video posts opnemen van opgeloste problemen en delen via een online platform met anderen in hun bedrijf.
• Hartford Windturbines gebruikt een tool dat op Twitter lijkt om de ingenieurs met elkaar in verbinding te plaatsen bij het oplossen van problemen met de windturbines (ROI = minder downtime).
Meer voorbeelden?
Sociale media raken dus langzamerhand geïntegreerd in de leerprocessen van een bedrijf. Als u andere leuke voorbeelden zou kennen aarzel niet om die met de lezers van dit artikel en mij te delen.
Ja, ik denk zeker te weten dat de nieuwe media een vast onderdeel worden van training & ontwikkeling van mensen en organisaties.
Heb inmiddels wel geleerd dat dit allemaal zeer nauw luistert en heel goed georganiseerd kan en moet worden.
De redenen zijn daarvoor:
- nieuwe media zijn sterk hype-gevoelig
- vaak ontbreekt een focus en doel
- koppeling tussen media en besluitvorming is soms gebrekkig
- invoer van nieuwe media is kostbaar
Daarom is er een overall visie nodig op het echt goed gebruiken van deze nieuwe (sociale) media.
Op een klein onderdeel, t.w. de chat-coaching hebben mijn collega's Krijnen, Peppenster en ik zelf dit uitgewerkt in een boek.
Wij kwamen tot de conclusie dat chat-coaching (nieuwe media) gekoppeld MOET worden aan de lerende organisatie.
Denk even aan de theorie van o.a. Senge en de organisatie als actieve kennis-bedrijvigheid.
Interessant onderwerp. Ik ben in het verleden ook tot de conclusie gekomen dat het zogenaamde 'netwerkleren' grote voordelen heeft, waaronder motivatie, just-in-time en beperking van verlet. Mijn artikel daarover dateert uit de tijd dat er nog geen sociale media bestonden.
Ik zal het graag toezenden aan belangstellenden, al wil ik bvk niet hier mijn mailadres vermelden. Door te klikken op mijn naam kom je als het goed is op mijn website en daar kun je via het vraagformulier evt. jouw mailadres geven.
Mic Adam
|
|
28
-
07
-
2010
|
07
:
34
uur
Bedankt voor jullie constructieve reacties.
I.
|
|
12
-
08
-
2010
|
09
:
47
uur
Ik heb bij mijn vorige werkgever een ''Intranet'' op gezet waar iedereen alles zelf kon vinden, dus ook voor de nieuwkomers. De management afdeling werd aanzienlijk ontlast hierdoor.
Gr. Ingrid Schouten