Oriëntatie op werk onderhevig aan grote verschuivingen
23 juli 2010 -
De markt voor internetsites ter oriëntatie op een (nieuwe) baan is, na nauwelijks enige verandering tussen 2008 en 2009, in 2010 sterk in beweging gekomen. De belangrijkste vacaturesites hebben hun positie verbeterd ten opzichte van 2009. Google nadert met rasse schreden de top drie.
Sites gerelateerd aan de overheid verliezen flink terrein en job aggregators mengen zich nadrukkelijker in de strijd als oriëntatiesites voor werkzoekenden. Dit blijkt uit de halfjaar analyses van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat 7.663 personen heeft ondervraagd tussen januari en juli 2010, representatief voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking.
Monsterboard blijft de belangrijkste In de top tien van internetsites ter oriëntatie op een (nieuwe) baan, zien we dat Monsterboard haar nummer één positie handhaaft. Nationalevacaturebank, die dit jaar haar tienjarige bestaan groots vierde, wint terrein, evenals werk.nl. Het verschil met de nummer één wordt kleiner, maar is nog steeds aanzienlijk. De grootste groeier in de top tien is Google. Zij zet haar opmars in de top tien stevig voort. Bij de analyse van de top tien valt verder op dat vacature.nl, een betaalde vacaturesite gelieerd aan de reïntegratiesector, een nieuwkomer is in de top tien. Dit is ten koste gegaan van werkenbijdeoverheid.nl die haar plek in de top tien is kwijtgeraakt en nu op plaats dertien terechtkomt. Verder valt op dat, op Stepstone na, alle top tien spelers aan belang winnen.
Landschap oriëntatiesites verandert
Naast de traditionele vacaturesites, nichevacaturesites en sites van uitzendbureaus, zijn search engines (Google op plek vier), job aggregators (vacature.nl (acht), jobrapido.nl (veertien), banen.nl (vijftien), uitzendbureau.nl (achttien), job.nl (negentien)), Social Media (LinkedIn op plek zestien) een plek aan het veroveren in de gunst om de baanzoeker. Opmerkelijk is verder dat uwv.nl sterk is gestegen, van de 25ste plek in 2009 naar de elfde plaats. Deze site heeft vooral veel aanvullende informatie die relevant is in de oriëntatie. Alle nieuwe(re) partijen maken een groei door en verdringen steeds vaker de kleinere nichevacaturesites.
Kwantiteit wint van kwaliteit
Kwantiteit van het aanbod wint het in dit geval van de kwaliteit van het aanbod. "Het veranderende oriëntatiegedrag van werkzoekenden is voor een groot deel gebaseerd op aanbodvolume van vacatures en de kracht van search engine marketing. De kwaliteit van vacature-aanbod en een grotere matchingskans spelen veel minder een rol van betekenis," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. "Dit is een zeer zorgwekkende situatie omdat de intransparantie op de arbeidsmarkt in de kaart wordt gespeeld en wordt versterkt door het gebrek aan kennis van werkzoekenden over hoe zij internet moeten gebruiken bij het zoeken naar een baan. Deze mismatch op de arbeidsmarkt zal de komende jaren alleen maar toenemen."
Volgens de Alexa rating en de Google Trends, ziet de top 10 van banensites met het grootste bereik er als volgt uit:
1. monsterboard.nl
2. nationalevacaturebank.nl
3. intermediair.nl
4. jobrapido.nl
5. indeed.nl
6. werk.nl
7. vacatures.trovit.nl
8. nuwerk.nl
9. uitzendbureau.nl
10. randstad.nl
(volgens de Google Trends is jobrapido.nl op nummer 3) (Klik hier)