29 november 2002 -
Goed luisteren voorkomt veel misverstanden en is een blijk van respect voor de ander. Bovendien vergaart u er belangrijke informatie mee.
Michel Hoetmer geeft in zijn wekelijkse Eén-minuut-tip tien tips om deze belangrijke managementeigenschap te verbeteren.
1. Vermijd afleidingen Concentreer u op wat de ander zegt.
2. Maak aantekeningen Hiermee dwingt u zichzelf goed te luisteren en is de kans dat u iets vergeet kleiner.
3. Laat mensen hun verhaal vertellen U ontvangt veel waardevolle informatie als u de ander uit laat spreken.
4. Geef verbale feedback Toon door kleine opmerkingen dat u luistert.
5. Luister selectief Leer tussen de "regels door te luisteren", denk om gevoelens en achterliggende betekenissen.
6. Ontspan uzelf Zorg dat de ander zich prettig voelt. In een ontspannen sfeer laten mensen veel meer los.
7. Luister met u hele lichaam Leun ietsje naar voren, maak oogcontact en laat door uw bewegingen en gelaatsuitdrukking uw interesse zien.
8. Respecteer de persoonlijke ruimte van de ander Ga niet zitten wriemelen met een pen, of erger de spulletjes van iemand anders. Hou voldoende afstand.
9. Stel vragen Ook controlevragen: heeft u het wel goed begrepen?
10. Laat merken dat u om de ander geeft Als u werkelijk om de ander geeft, zal het u niet veel moeite kosten te luisteren.
Bron:SalesQuest