zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf kenmerken van leiders die wél blijven zitten

21 juli 2010 - De doorlooptijd van de gemiddelde CEO wordt steeds korter. Er moeten snelle resultaten worden geboekt, anders is het exit. Hoe zorgt u dat u langer in het zadel blijft? Felicity Lee, directeur van Response Ability stelt op Management Today dat u eerst bij uzelf te rade moet gaan of de rol van CEO wel bij u past.

1. Weet wat u wilt


Leiders moeten precies weten wat ze willen voor hun onderneming (wat is hun definitie van succes?) en voor zichzelf (als leider en als mens). Dit vergemakkelijkt het besluitvormingsproces en leidt ertoe dat keuzes goed uitgelegd kunnen worden. De rol van CEO is vaak eenzaam: u krijgt nauwelijks feedback en hoe hoger u op de ladder komt, hoe minder oprecht die wordt. U maakt lange uren waardoor er weinig tijd overblijft voor uw gezin en hobby’s en de gevolgen van uw acties hebben gevolgen voor het hele bedrijf, en soms zelfs de hele branche. Is dat wat u wilt? Heeft u het in zich om het te maken als CEO? Dit is de eerste vraag die u zichzelf moet stellen. 

2. Ken uzelf

Leiders moeten zichzelf door en door kennen. Emotionele intelligentie (zelfkennis, zelfvertrouwen, zelfbeheersing, betrokkenheid, integriteit, communicatieve vaardigheden, overtuigingskracht, initiatief en veranderbereidheid) is cruciaal om goed te presteren op het hoogste niveau. Was u als kind al vindingrijk, paste u zich snel aan en was u onafhankelijk? Dit gedrag op jonge leeftijd is een goede indicator, blijkt uit onderzoek. Kent u zichzelf goed genoeg om uzelf te handhaven aan de top? 

3. Wees uzelf

Er is niet één juiste manier om leiding te geven. Het gaat er vooral om uzelf te blijven (plus te beschikken over de vereiste vaardigheden natuurlijk). Authenticiteit wekt vertrouwen. Als u niet authentiek bent, voelen mensen zich onveilig, omgemotiveerd en gespannen in uw aanwezigheid. Bovendien leidt dit tot stress bij uzelf, het is immers zeer vermoeiend om altijd een masker te dragen. Uzelf zijn vergt wel moed en duidelijke normen en waarden. Wat zijn de uwe? 

4. Ken uw sterke – en minder sterke - kanten

Om echt uit te blinken in de hoogste regionen moet u uw sterke kanten kennen en optimaal benutten. Niemand is echter goed in alles. Het is geen schande om dat toe te geven, integendeel. Het is een teken van kracht en zelfvertrouwen om mensen om u heen te verzamelen die wel uitblinken in die aspecten. Kent u uw sterke kanten en bent u bereid voor de mindere op zoek te gaan naar mensen die daar wel goed in zijn? 

5. Vermijd uw valkuilen

En topbaan is bijna per definitie een stressbaan. De kans is groot dat ook u uw breekpunt bereikt. Dit kan ertoe leiden dat u doorslaat: zelfvertrouwen verandert in arrogantie en narcisme, een analytisch leider verandert in een controlfreak die alles zelf wil doen. Als puntje bij paaltje komt, kiest u dan voor het belang van de onderneming of voor uzelf?

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsleven heeft meer aan managers dan aan leiders
 Vijf tips om een succesvolle baas te zijn
 Narcistisch leider valt vrijwel altijd door de mand
 Negen tips om leiderschap te tonen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10