20 juli 2010 -
De medewerkers die u leiding geeft, kunnen de gevolgen van de crisis niet overwinnen als ze in de put zitten. John Ryan, directeur van het Center for Creative Leadership, deelt op BusinessWeek vier ideeën om het moraal en daarmee de productiviteit een positieve boost te geven.
Hij baseert zijn inzichten op onderzoek van professor Barbara Fredrickson van de University of North Carolina. Het komt er op neer dat mensen die positief in het leven staan, zelfbewuster, innovatiever en strategischer zijn. Ook zien ze het grote geheel beter dan anderen. Sommigen zijn van nature positief. Anderen zijn zo negatief ingesteld dat het bijna zinloos is om hen te proberen te veranderen. Maar de meeste mensen zitten daar ergens tussenin en kunnen prima gestimuleerd worden tot een positiever zelf- en wereldbeeld.
Flexibele geest
Uit neurologisch onderzoek blijkt dat de menselijke geest zeer flexibel is. Nieuwe neurologische connecties kunnen gelegd worden, nieuw gedrag kan aangeleerd worden en zelfs de diepst ingeroeste patronen kunnen tot op hoge leeftijd veranderd worden. Volgens Ryan blijkt dit ook uit eigen onderzoek en ervaringen in het Center for Creative Leadership.
Vier tips
Het is dus heel goed mogelijk dat mensen veranderen en daarmee effectievere werknemers worden. Maar hoe motiveert u hen om dat te doen? Vier belangrijke dingen die u, als leidinggevende, bij kunt dragen aan positieve verandering:
1. Spreek uw waardering uit Communicatie is belangrijk. Vertel iedereen regelmatig wat er goed gaat en wat zij individueel goed doen. Spreek openlijk uw waardering uit voor teams en personen die buitengewoon presteren. Positieve feedback geeft energie en leidt tot betere prestaties.
2. Denk aan uw gezondheid
Het is moeilijk positief te denken als u niet lekker in uw vel zit. Lange dagen, veel reizen en drukte eisen hun tol. Goed eten en regelmatig bewegen maken dan het verschil. Nog een voordeel: als u zich goed voelt, straalt u dat uit waardoor ook anderen positief over u denken. Uit onderzoek blijkt dat managers die regelmatig sporten significant hoger gewaardeerd worden als leider door hun eigen leidinggevende, collega’s en medewerkers.
3. Focus op teams Steeds meer organisaties neigen naar individuele beoordelingen. Natuurlijk, medewerkers die goed presteren verdienen erkenning, maar ondernemingen kunnen de problemen van vandaag de dag alleen aan als de teams goed samenwerken. Teamsucces werkt enorm motiverend. Het effect wordt versterkt omdat teamprestaties meteen bijdragen aan betere onderlinge relaties en vaak meer impact hebben op de onderneming als geheel. Geef teams bovendien meer verantwoordelijkheid. Dat motiveert en leidt tot innovatieve ideeën.
4. Geef scepsis de ruimte Het belang van positief denken en handelen is duidelijk, maar de realiteit negeren is voor niemand goed. Luister daarom ook naar de doemdenker in het team. Geef scepsis de ruimte om aannames en ideeën te toetsen aan de realiteit.
Ik mis het vertrouwen geven. Werken in een omgeving waar vertrouwen heerst, werkt beter. Weet ik uit eigen ervaring en pas dit inmiddels overal waar ik kom toe. Het kost wel wat tijd, voordat mensen ook echt het gevoel ervaren. Maar als het er eenmaal is, werkt het erg positief.
Ediaatlson
|
|
20
-
07
-
2010
|
10
:
17
uur
Het belang van de medewerker is de tweede belangrijke pijler van de MANS-filisofie. De kennis van productie of dienstverlening ligt niet alleen bij het management maar zeker en vooral bij de medewerker die iedere dag met dat proces te maken hebben. Fouten en zwakke plekken in het proces worden door medewerkers veelal het eerst opgemerkt.
De leidinggevende moet altijd, iedere dag open staan voor signalenn van de medewerkers. Dit vraagt een kwestbare opstelling van de leidinggevenve die niet allen op eigen inzichten en ideeen moet afgaan. In plaats van commanderen en sturen, moet de leidinggevende luisteren, ondersteunen en motiveren.
De medewerker die serieus betroken worden bij het hele proces van productie of dienstverlening en daarbij meer verantwoordelijkheid krijgt, zal zich daardoor sterker betrokken voelen met als gevolg ook een betere motivatie.
@Ediaatison
MANS, Management en Arbeid Nieuwe Stijl, een concept uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Een mooi concept. Het laat maar weer eens zien hoe gedateerd het onderzoek is waaraan wordt gerefereerd maar ook hoe weinig organisaties de wijze lessen hebben begrepen en toegepast.
Recent onderzoek laat zien dat in ons land per jaar miljarden verspillen wordt door ontevreden medewerkers. Ander onderzoek enkele jaren terug liet al zien dat bedrijven per medewerker gemiddeld 5000 euro per jaar verspillen door gebrek aan motivatie.
Hoe lang gaan we door met het verspillen van miljarden? Hoe lang duurt het nog voordat empowerment corebusiness wordt?
Hoe lang gaat het nog duren voordat HRM de meeste belangrijke manager wordt?
Het lijkt erop dat de meeste bedrijven geen interesse hebben in de geweldige winsten die gemaakt kunnen worden met goed personeelmanagement.
Voor wie wel interesse heeft, u weet ons te vinden.
Wim R.
|
|
20
-
07
-
2010
|
12
:
30
uur
De essentie van kennis is om deze te gebruiken als deze beschikbaar is. alle manager learn boeken vertellen hetzelfde, motivatie en motiveren. Hoe ontstaat motivatie; ''elke manager moet daar antwoordt op kunnen geven anders ben je absoluut niet geschikt voor deze job.