zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen tips om de overstap van collega naar baas te maken

19 juli 2010 - Het is u gelukt: u heeft die promotie tot manager in de wacht gesleept. In plaats van directe collega, wordt u nu de leidinggevende van de mensen met wie u samenwerkt. Hoe sneller u accepteert dat u niet langer ‘een van hen’ bent, hoe sneller u zult uitblinken in uw nieuwe functie.

Management Today geeft negen tips.



1. Maak afspraken
Maak direct duidelijke afspraken met uw voormalige collega’s. Bepaal de regels voor de samenwerking en bespreek mogelijke problemen. Leg de fundering voor uw nieuwe rol door het voortouw te nemen in deze besprekingen. 

2. Wees eerlijk

Onpartijdigheid is een van de grootste problemen voor nieuwe managers. Als iemand een gunst vraagt, vaag uzelf dan af of u die ook aan anderen zou verlenen. Zo nee, zeg dan nee.  

3. Houd u in

Rampzalige besprekingen? Onmogelijke doelstellingen? En dus zin om u af te reageren? Niet doen. Emotionele uitbarstingen zijn funest voor uw geloofwaardigheid en respect. Bewaar de tranen en woedeuitbarstingen voor thuis. 

4. Vul de leegte

In uw nieuwe rol moet u afstand nemen van wat u gewend bent. Dit kan tot onzekerheid leiden. Erken wat u mist (ongehinderde brainstormsessies) en wat dat u opleverde (een stimulerende uitwisseling van ideeën), zoek vervolgens iets wat dat gemis op kan vangen (lid worden van een managementnetwerk). 

5. Houd uw ego in toom

De meest succesvolle ondernemingen hebben een bescheiden CEO. Betrek uw nieuwe team door open te staan voor hun ideeen en door hun input openlijk te prijzen. Onthoud: u bent de manager, niet de messias. 

6. Let op uw woorden

De grens tussen informatie delen en misbruik maken van vertrouwen is flinterdun. Als gesprekken de verkeerde kant op dreigen te gaan, herinner de groep dan aan uw positie. Bent u degene die teveel zegt, houd dan uw mond en vertrek. 

7. Herwin uw zelfvertrouwen

Geplaagd door onzekerheid? Schrijf vijf dingen op waarom mensen u geroemd hebben in uw nieuwe functie en lees die door op momenten waarop uw wel een steuntje in de rug kunt gebruiken. 

8. Vergeet de slechte tijden niet

Soms lijkt het of vroeger alles beter was. Schrijf op wat u niet leuk vond aan uw vorige functie, en wat u zo geweldig vind aan uw nieuwe. Mist u nu nog steeds die 'goede oude tijd'? 

9. Geniet!

U heeft deze baan gekregen omdat u die verdient!

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie vragen om te bepalen of u die promotie wel echt wilt
 Nieuwe manager vaak aan lot overgelaten
 Zes tips voor de overstap van collega naar baas
 Succesvolle manager weet woede te bedwingen
 
 
reacties
 
Jean Marc CA  |   | 
19-07-2010
 | 
07:34 uur
Meestal krijgt u zo'n baan omdat u ook voldoende OPBRENGT voor de firma waar u werkzaam bent, en omdat u mensen kunt motiveren maar ook kunt leiden.

Het is niet het plakkaatje dat u tot leider brengt, het is meestal de werkkracht en de ervaring die u daar brengt.

Gebruik wel het 'nieuw-effect' om een aantal vernieuwingen door te voeren. Voor u het weet, bent u immers een gewone 'baas' als de andere, en kan er routine optreden.

Ik vergelijk het met lesgeven: Eerst moet je met enthousiasme over dat van je leerlingen gaan, je gezag moet je meteen vestigen soms maar dat gaat best door je leerlingen bij naam te noemen en te kennen. Na verloop van tijd moet je af en toe je gezag opnieuw vestigen, maar een keer je een groepsdynamiek kunt veroorzaken waarin ook de anderen zich goed voelen, zul je ook merken dat het meer en meer vanzelf gaat. De vernieuwing kan dan immers ook uit de groep zelf komen.

Ik denk wel dat een baas soms wel arrogant moet zijn of het in werkelijkheid ook best dikwijls beter weet. Als iemand anders het 'beter weet', laat de groep dan ook eens zijn gedacht uitvoeren en kijk zelf toe of je niet kunt helpen om het ook eens op die manier te doen, omdat je daardoor je eigen capaciteiten ook uitbreidt tot op het vlak waar je het misschien minder gewoon was en zo nog 'breder' en 'ervarener' te worden.
Helma van Wanrooij  |   | 
19-07-2010
 | 
08:36 uur
Afspraken maken, eerlijk zijn, je ego in toom houden, informatie op de juiste wijze delen ... het is niets anders dan een nieuwe leidinggevende die ergens begint (zonder gezamenlijke historie).
Het enige verschil zit 'm in de acceptatie van de mensen waar je eerder mee samenwerkte. Verhef je niet, betrek ze in het geheel waarbij het wel belangrijk is dat men nu weet dat jij de uiteindelijke beslisser bent.

Overigens is het niet zo dat iedereen die baan krijgt omdat hij/zij die verdient. Er kunnen ook andere redenen zijn. Maar daar ben je als mens altijd zelf nog bij.
R.b.m. geerts  |   | 
19-07-2010
 | 
10:25 uur
Ik zie er weinig in om geweldige medewerkers te promoveren tot baas.
De kans dat een van de partijen daar gelukkig van word, is vrij klein.
wil je het toch doen, doe het dan op een andere afdeling, echt opnieuw beginnen dus.
Als je een geweldige medewerker hebt, geef hem dan gewoon een beter salaris.
Zelfs als dat boven het salaris van de manager uitstijgt.
90% van dit soort promoties, ontstaan vanuit de wens van een hoger salaris, of het niet meer kunnen doorgroeien in de huidige schaal.
Dan moet er zo nodig maar een hogere functie aangehangen worden.
oude emotionele regels, maar beter gelijk met de grond gelijk maken.
I. Schouten  |   | 
19-07-2010
 | 
12:12 uur
Ik begrijp helemaal niet waarom een manager nu ''woedend'' zou moeten worden. Zodra een manager woedend wordt moet hij of zij aftreden. En het feit dat je die ''woede'' voor thuis moet bewaren vind ik helemaal een giller.
Ingrid Schouten
Jos de Jong  |   | 
19-07-2010
 | 
13:04 uur
Als ik alleen de titels van de 9 punten lees, denk ik aan waar je op moet letten als je op sollicitatiegesprek bent bij een werkgever.

Misschien geef ik met mijn opmerking een brokje nutteloze informatie, of toch niet?
Irma  |   | 
31-01-2011
 | 
19:24 uur
Ik denk dat je die zin niet helemaal begrepen hebt Ingrid,ze bedoelen alleen dat je nooit je emoties moet tonen binnen een team omdat dat je zwak maakt.
Juist door positiviteit uit te stralen bereik je veel meer.Daarbij zij je grenzen aangeven uiteraard wel belangrijk.

Irma

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10