zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Bedrijfsleven moet meer doen tegen zwerfafval’

15 juli 2010 - Gemeenten zijn jaarlijks bijna 200 miljoen euro kwijt aan het opruimen van zwerfafval. Dit is onnodig als het bedrijfsleven meer zou doen tegen zwerfafval, vindt de VNG. Het bedrijfsleven moet zowel de hoeveelheid verpakkingsmateriaal reduceren (potentieel zwerfafval) als meebetalen aan het opruimen van het zwerfafval.

Het opruimen kost gemeenten jaarlijks bijna 200 miljoen euro, zo blijkt uit recent onderzoek. Ongeveer de helft van het zwerfafval bestaat uit verpakkingsmateriaal. Het verpakkende bedrijfsleven is verantwoordelijk voor de inzameling en het hergebruik van verpakkingen, dus ook voor het voorkomen dat die verpakkingen op straat belanden. Het bedrijfsleven zelf toont op dit punt te weinig initiatief en innovatie. Aan eerdere oproepen van de VNG om het bedrijfsleven daarom mee te laten betalen aan de kosten van het opruimen van zwerfafval heeft de Tweede Kamer geen gehoor gegeven. 



De vervuiler betaalt
Bedrijven hebben zich in de uitvoering van hun producentenverantwoordelijkheid afhankelijk gemaakt van de overheid. Gemeenten hebben daaraan tot nu toe steeds meegewerkt uit zorg voor een nette openbare ruimte, maar vragen zich af of het nog wel verantwoord is om de maatschappij voor een deel van deze kosten te laten opdraaien. Niet de maatschappij moet betalen, maar de vervuiler. Het is daarom tijd de kostendiscussie opnieuw te voeren. Statiegeld kan daarbij een middel zijn. 

Statiegelddiscussie
Het bedrijfsleven voelt een mogelijke nieuwe discussie over statiegeld als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen. Dit is dan ook hét moment voor het bedrijfsleven om te laten zien hoe zij het probleem van zwervende verpakkingen wèl gaat aanpakken. De VNG hoopt dat het nieuwe kabinet een duidelijk standpunt inneemt over de rol van het bedrijfsleven bij afvalpreventie, bijvoorbeeld door invoering van statiegeld op kleine PET-flesjes en ander verpakkingsmateriaal.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders kiezen voor bedrijven die goed zijn voor maatschappij
 Nederlands bedrijfsleven kleurt groen
 Jonge professionals voor duurzaamheid
 Nederlandse bedrijven niet zo milieubewust
 
 
reacties
 
Ronald  |   | 
16-07-2010
 | 
09:10 uur
Zwerfafval wordt veroorzaakt door de gebruikers, dus de consument in deze. Vroeger voedde we onze kinderen op met, gooi afval niet op straat maar in de afval bak. Tegenwoordig voedden we onze kinderen niet zo goed meer op. In de oude tijden waren er stratenvegers, die kregen ervoor betaald en zo was de werkgelegenheid ook goed voorzien.
Maar de overheid bezuinigt nog alleen maar en de dienstverlening wordt daardoor afgeschaft. Ja en dan wordt er weer naar de ondernemers gewezen, want die zijn altijd de schuldigen. Sommige gemeentes hebben geprobeerd om de winkeliers te verplichten de staten te vegen op straffe van een boette.
Zelfs als burger begin je in het verzet te gaan.
Achter mijn huis staan nu 3 containers, een voor groenafval, een voor de restafval en een voor papier en karton. De eerste twee worden opgehaald door de vuilniswagen, waarop nog maar één werknemer zit, die vanuit de cabine de containers leegt. De vuil- en groencontainer in hetzelfde gat van de wagen. Gaat ook wel eens fout en wanneer je dan de container binnen wilt zetten, ligt een deel van de straat met vuil bezaaid. Dus heb je extra werkzaamheden.
Nu kregen wij één plastic vuilniszak om plastic verpakkingen etc. in te verzamelen en dan ergens in het dorp (helaas woon ik daar ver buiten) in een container te gooien.
De prijs voor het ophalen van huisvuil is natuurlijk dit jaar verhoogd, maar dat is nu zo langzamerhand wel de gewoonte.
Ik heb dus die plasticzak gevuld en naar het dorp gereden en deze zak in de container gegooid. Ik wacht nog steeds op de tweede zak, want ik betaal toch voor het ophalen en verwerken van het huisvuil? Dus de grijze container heeft weer zijn oude functie terug en het bespaard mij extra ritten dus geld!
Praat niet over de splinter in iemands ander oog, wanneer je de balk in je eigen ogen niet opmerkt. En voor diegene die het niet met mij eens zijn en vinden dat de ondernemers dit maar allemaal moeten doen, de prijsverhogingen betalen jullie wel, terwijl het gewoon heel anders kan in onze maatschappij, mits wij allen gewoon weer goed opgevoed worden.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10