zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om effectief relaties op te bouwen

14 juli 2010 - Of u nu bij een vergadering, congres of netwerkbijeenkomst bent: het draait allemaal om relaties. Het gaat er immers niet om wat u weet, maar wie u kent. Management Today vroeg Leil Lowndes, auteur van ‘How to Instantly Connect With Anyone’ tien tips om in contact te komen met de mensen waar u iets aan heeft.

1. Zorg dat uw kleding lekker zit


Draag geen spiksplinternieuwe kleding naar een congres of sollicitatie of andere gelegenheid waar u zich op uw gemak moet voelen. Trek de kleding van tevoren een paar keer aan zodat u zich er lekker in gaat voelen. 

2. Oefen uw handdruk

Als u iemand voor het eerst de hand drukt, probeer dan uw wijsvinger even lichtjes op de pols van de ander te leggen. Dit creëert een band. Oefen dus om uw hand dusdanig te plaatsen dat u bij de pols kunt. Pas wel op dat u niet zo hard drukt dat het lijkt alsof u de polsslag van de ander probeert te meten! Nog een voordeel: uw vingers moeten zich helemaal verstrengelen om dit voor elkaar te krijgen en ook dat is een teken van een goede handdruk. 

3. Toon uw visitekaartje met trots

Als u uw kaartje geeft, haal het dan uit een mooi houdertje en geef het zo dat de beschreven kant naar de ontvanger wijst. Houd het een beetje hoger dan normaal, zodat hij of zij het bijna kan lezen. Als u uw eigen werk respecteert, straalt dat uit naar anderen. Neemt u een kaartje aan, houd het dan met twee handen vast en werp er meer dan een blik op. Stop het weg met respect – dus niet in uw achterzak! 

4. Doe rustig aan

Mensen respecteren u meer als u zich niet meteen overheersend in een gesprek mengt. Mensen luisteren beter en nemen u serieuzer als u uw woorden met zorg kiest dan als u haantje de voorste speelt. 

5. Sla de ander niet op de rug

Wanneer u iemand omhelst ter begroeting, sla hem of haar dan niet op de rug. Dat wijst namelijk op onzekerheid of geeft aan dat u de ander niet mag. Mensen gaan vaak over tot klopjes op de rug als ze vinden dat de omhelzing lang genoeg geduurd heeft. Hou hem dus kort. 

6. Spreek in de tegenwoordige tijd

Als u praat of schrijft in de verleden tijd, verzwakt u uw punt of vraag. Het komt onzeker over. Vergelijk maar eens: ‘Ik had gehoopt dat je vrijdag kunt’, versus ‘Ik hoop dat je vrijdag kunt’. Of ‘Ik dacht dat het wel een goed idee zou zijn om die klant vanmiddag te bellen’, versus ‘Ik vind het een goed idee…’ Wie in de tegenwoordige tijd spreekt, komt sterk en zelfverzekerd over. 

7. Refereer aan het eerdere gesprekken

Onthoud wat mensen u eerder verteld hebben, bijvoorbeeld over hun gezin of vakantie, en refereer aan die kleine dingetjes tijdens uw volgende gesprek. Mensen krijgen daardoor het gevoel dat ze echt belangrijk voor u zijn en voelen zich vereerd dat u deze dingen onthouden hebt. 

8. Zeg wat u te zeggen hebt – ondanks onderbrekingen
Vroeg of laat zal iemand u onderbreken. Krijgt u vervolgens opnieuw het woord, verpak dezelfde boodschap dan op een andere manier. Uw luisteraars hebben – als het goed is – niet in de gaten dat u hetzelfde vertelt en uw boodschap bereikt hen alsnog. 

9. Wees positief over uw collega’s 
Stelt u een collega voor, doe dat dan in positieve bewoordingen en vertel er iets meer bij dan alleen zijn of haar naam. Begin over de stokpaardjes van uw collega, zodat hij indruk kan maken met zijn kennis. Ga er niet automatisch van uit dat uw collega  hetzelfde voor u zal doen, maar indien u een goede verstandhouding met elkaar heeft kunt u wel afspreken elkaars loftrompet te steken. 

10. Maak uw laatste indruk net zo indrukwekkend als uw eerste
Mensen maken zich enorm druk om de eerste indruk die ze maken, maar vergeten de laatste. Let de volgende keer als u iemand ontmoet eens op het enthousiasme waarmee u iemand begroet, en roep datzelfde enthousiasme op als u afscheid neemt. Zeg meteen hoe leuk u het vond diegenen te ontmoeten.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Netwerken gaat tegenwoordig via professionele netwerksites
 Zes netwerktips voor vrouwen
 Netwerken oude stijl werkt niet meer
 Tien tips voor menselijk zakelijk contact in een digitale wereld
 
 
reacties
 
A Tjaarda  |   | 
14-07-2010
 | 
07:31 uur
Met regelmaat wordt ik kriegelig van vertegenwoordigers/managers die ''leven'' volgens de ''wetmatigheden'' in bovenstaand verhaal. Denk dan vaak: 'blijf maar wat meer jezelf, het ligt er vaak zo dik boven op.' De communicatie lijkt volgens ''plan'' te verlopen en mist spontaniteit en ''authenticiteit''. Zelf raak ik niet geïnspireerd door deze manier van ''ont''-moeten.
Mieke  |   | 
14-07-2010
 | 
09:05 uur
Wisten we al. Vooral het punt van de details ben jij goed in, punt 7.
Wim  |   | 
7-07-2014
 | 
17:27 uur
A. Tjaarda kaart een goed punt aan, toch zal niet iedereen hier dezelfde visie op hebben. Het aanbieden van een leuk relatiegeschenk is tevens een effectieve manier om relaties te versterken en hoeft helemaal niet veel te kosten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10