13 juli 2010 -
Het landelijke aanbod van stageplaatsen is met negen procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Studenten vinden dan ook sneller een stage. Dit blijkt uit de Landelijke Stage Enquête 2010 die gehouden is door Stagemotor.nl.
Opvallend zijn de grote verschillen per branche. De grootste stijging in het aantal stageplaatsen doet zich voor in de vakgebieden Personeel en Organisatie (+31 procent), Marketing en Communicatie (+30 procent) en Retail en Groothandel (+30 procent), terwijl het aanbod in branches als Maatschappelijke dienstverlening (-39 procent), Toerisme (-acht procent) en Onderwijs (-zeven procent) nog altijd afneemt. "Het lijkt erop dat veel bedrijven in branches die tijdens de crisis als eerste de klappen kregen, nu ook als eerste weer op zoek gaan naar stagiairs," aldus Pieter van Diggele, manager communicatie bij Stagemotor.nl.
Positieve gevolgen
De stijging van het aantal stages heeft voor studenten direct positieve gevolgen. Studenten vinden sneller een stageplaats dan een jaar geleden. Ruim 86 procent van de studenten vindt binnen drie maanden een geschikte stageplaats, tegenover 76 procent vorig jaar. Mbo-studenten hebben de minste moeite om een stage te vinden. 88 procent van hen vindt binnen 3 maanden een stage, terwijl dit bij hbo- en wo-studenten op respectievelijk 85 procent en 86 procent ligt. Verder valt op dat mannelijke studenten het met 89 procent wat makkelijker lijken te hebben dan studentes met 85 procent.
Voorzichtige groei
Van Diggele verwacht dat de groei van het aanbod zich richting de komende stageperiode zal voortzetten. "We zien dat veel bedrijven zich in 2009 een jaartje afzijdig hebben gehouden, maar nu weer voorzichtig beginnen met het aanbieden van stageplaatsen." Hij waarschuwt echter voor teveel optimisme. "Pas als het aanbod ook in de branches die nu achterblijven gaat groeien, kunnen we echt spreken van een herstel van de stagemarkt."