Managers in retail en zakelijke dienstverlening krijgen het meeste vertrouwen
12 juli 2010 -
Sinds het ontstaan van de crisis geven voornamelijk medewerkers in retail en zakelijke dienstverlening aan het meeste vertrouwen te hebben in hun leiding. Zij beoordelen hun leiding met respectievelijk een rapportcijfer van 6,8 en 6,7.
Medewerkers die voor de overheid en in de zorg werken, hebben daarentegen minder vertrouwen in het management van de organisatie (respectievelijk 5,9; 6,1).
Vertrouwen
Ondanks het ontstaan van de crisis en de maatschappelijke discussie hebben medewerkers in de financiële dienstverlening hun vertrouwen in hun leiding behouden. Zowel in 2010 als ten tijde van het begin van de crisis in 2008 wordt het vertrouwen beoordeeld met een 6,3. De overheidsmedewerkers en medewerkers in retail vrezen het minst hun baan kwijt te raken in de toekomst (respectievelijk 7,1; 7). In de financiële sector maken medewerkers zich de meeste zorgen over hun baanzekerheid (6,2). Medewerkers in de bouw, retail en zakelijke dienstverlening doen graag iets extra’s om bij te dragen aan het succes van de organisatie (respectievelijk 8; 7,9; 7,9). Dit alles blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Effectory. Effectory heeft in het voorjaar van 2010 ruim 260.000 medewerkers in diverse branches bevraagd naar hun vertrouwen in de leiding.
Sterk dalend vertrouwen Guido Heezen, directeur van Effectory: "We hebben geconstateerd dat naarmate iemand langer in dienst is, het vertrouwen in de leiding steeds verder afneemt. Zo beoordeelt een medewerker die minder dan één jaar in dienst is, zijn vertrouwen in de leidinggevende nog met een 7,3, terwijl dit cijfer na zes jaar dienstverband al is gedaald naar een 6,1. Blijkbaar zijn leidinggevenden onvoldoende in staat het aanvankelijke vertrouwen bij medewerkers vast te houden."