9 juli 2010 -
Verzekeraars en energiemaatschappijen kunnen hun rekeningen 25 tot 40 procent sneller betaald krijgen als ze in plaats van ‘ouderwetse’ acceptgirokaarten de factuur of herinnering elektronisch versturen. 50 procent van de verstuurde acceptgirokaarten wordt weggegooid. Dat constateert Ricoh.
Consumenten typen in 70 procent van de betalingen de gegevens over van de accepiro om via internetbankieren te betalen, waardoor de acceptgiro niet wordt gebruikt. "Per jaar kosten alle acceptgirokaarten alleen al in Nederland naar schatting tien miljoen kilo hout. Zonde als daar de helft niet eens van wordt gebruikt," aldus Rob Zwart van Ricoh Nederland.
Oprekking terugvorderingstermijn
Europese regelgeving heeft de terugvorderingstermijn van automatische incasso opgerekt van 30 naar 56 dagen. Zwart: "Het is goed dat consumenten worden beschermd tegen bedrijven die foutieve bedragen automatisch incasseren, maar dit heeft ook een keerzijde. Alleen al bij verzekeraars wordt vijftien tot 20 procent van de automatische incasso’s teruggevorderd, terwijl de dienst (een verzekeringspolis) al wel is ingegaan." Bij reisverzekeringen zou de reis al gemaakt kunnen zijn.
30 procent kostenbesparing
Op facturatie kan flink worden bespaard. Een gemiddelde factuur kost minimaal drie euro terwijl voor een fractie daarvan (vijftien tot twintig procent) een digitale factuur of herinnering kan worden verzonden.