Social network is al standaard onderdeel van bedrijfsvoering
8 juli 2010 -
Het gebruik van social networks is in Nederland een regulier onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. 48 procent van de ondernemingen maakt succesvol gebruik van social networks bij het werven van nieuwe klanten, zo laat een nieuw onderzoek zien.
Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 15.000 zakenmensen in opdracht van Regus. Het vertrouwen dat ondernemingen hebben in social networking is duidelijk te zien aan het feit dat bijna een kwart van de Nederlandse ondernemingen (24 procent) een deel van het marketingbudget specifiek reserveert voor activiteiten op dit gebied.
Nederland op vierde plek aantal acquisities Eduard Schaepman, algemeen directeur Regus Benelux: "Hoewel de belangrijkste functie van deze virtuele netwerken het onderhouden van contacten blijft, acquireren bedrijven inmiddels succesvol en gaan ze de dialoog aan met klantgroepen. Tot op heden zijn er betrekkelijk weinig cijfers bekend over het echte gebruik van social networks door bedrijven en of daar daadwerkelijk zakelijke opdrachten uit voortkomen. Dit onderzoek laat zien dat organisaties die de stap naar de wereld van de social networks nog niet hebben gemaakt, aanzienlijke zakelijke kansen kunnen missen. Het grootste aantal acquisities via social networking vond plaats in Nederland (48 procent), India (52 procent), Mexico (51 procent) en Spanje (50 procent)."
Een baan via internet
Van de respondenten in Nederland gebruikt veertien procent meer dan het wereldwijde gemiddelde (58 procent) social networks om in contact te blijven met relaties en maar liefst 74 procent maakt er gebruik van voor het verzamelen van waardevolle informatie. 56 procent van de bedrijven stelt dat de belangrijkste functie van social networks het aansluiten bij, managen en organiseren van klantgroepen is. Wereldwijd is dit gemiddeld 51 procent. Een flink aantal sceptici (34 procent wereldwijd) is van mening dat social networking nooit een belangrijke manier van contact leggen met klanten en prospects wordt. 22 procent van de respondenten over de hele wereld heeft nieuw werk gevonden door gebruik te maken van social networking, met behulp van bijvoorbeeld de speciale zoekfuncties van LinkedIn.
MKB 50 procent nieuwe klanten via social networks Bij het onderzoek is ook het verschil in omvang van ondernemingen bekeken, waaruit blijkt dat kleine ondernemingen iets meer dan gemiddeld gebruik maken van social networks. In Nederland heeft 50 procent van de kleine en middelgrote bedrijven - tegen 26 procent van de grote ondernemingen - succesvol nieuwe klanten gevonden via social networks. Van de grote ondernemingen heeft echter 26 procent hier marketingbudget voor vrijgemaakt, tegen 24 procent van de kleinere bedrijven. 59 procent van de kleinere bedrijven ziet het organiseren van, verbinden met en het managen van klantgroepen als het belangrijkste gebruik van social networks en 75 procent maakt er gebruik van voor het vinden van waardevolle informatie. Maar liefst 79 procent van de grotere bedrijven gebruikt social networks eveneens voor het vinden van waardevolle informatie.
Sectoren
Gekeken naar verschillende sectoren, hee ft 54 procent van de consultancy firma's met succes nieuwe klanten gevonden via social networks, tegen een wereldwijd gemiddelde van 40 procent. 79 procent van de respondenten in de consultancy sector gebruikt social networks om in contact te blijven met relaties, maar liefst 21 procent meer dan het wereldwijde gemiddelde.